Elektromobilność Sprzedaż samochodów hybrydowych i elektrycznych wzrosła w Chinach o 53% 30 kwietnia 2018 Elektromobilność Sprzedaż samochodów hybrydowych i elektrycznych wzrosła w Chinach o 53% 30 kwietnia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Według danych The China Automobile Manufacturers Association (CAAM), w 2017 roku liczba samochodów hybrydowych i elektrycznych sprzedanych w Państwie Środka wzrosła o 53% w porównaniu z 2016 r. Na tym nie koniec. Pokaz motoryzacyjny Auto China 2018 wskazuje, że Chiny mają duże ambicje, aby stać się światowym liderem w branży elektromobilności. W 2017 r. w Chinach sprzedano 777 tys. pojazdów opartych na „nowych źródłach energii”. W taki sposób określa się tam samochody elektryczne, hybrydowe oraz wodorowe. Klienci zakupili 676 tys. pojazdów elektrycznych oraz 101 tys. ekologicznych samochodów innych niż elektryczne. Jak podkreśla chińskie stowarzyszenie, 777 tys. pojazdów to obecnie połowa światowego rynku transportu elektrycznego. 60% sprzedanych pojazdów kosztowało w granicach od 8 do10 tysięcy dolarów. Reklama W pierwszym kwartale 2018 r. sprzedano 143 tys. samochodów elektrycznych i benzynowo-elektrycznych hybryd. W porównaniu do analogicznego okresu z 2017 r. jest to prawie 154-procentowy wzrost. Warto zauważyć, że 2017 r. na amerykańskim rynku, drugim co do wielkości na świecie, sprzedano w ciągu roku mniej niż 200 tys. samochodów elektrycznych. Według badań J.D. Power 29% chińskich konsumentów jest gotowych na zakup pojazdu hybrydowego, natomiast 16% deklaruje w przyszłości zmianę auta na samochód elektryczny. Chińczycy szacują, że do końca 2018 r. liczba sprzedanych samochodów opartych na nowych źródłach energii przekroczy 1 milion, a do 2020 roku wyniesie nawet 2 miliony. Przewidują oni także, że w 2025 r. udział sprzedaży pojazdów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych w Chinach wyniesie 20%. Według globalnych producentów w tym roku światowy udział sprzedaży elektryków obejmie 35% rynku motoryzacyjnego, z czego 50% będzie stanowił rynek chiński. Rządząca obecnie Partia Komunistyczna przekształciła Chiny w największy na świecie rynek elektryki z miliardami dolarów dotacji dla producentów i kupujących. Teraz Pekin likwiduje to wsparcie i przenosi obciążenia finansowe na producentów samochodów dzięki kwotom sprzedaży, które zachęcają do opracowania modeli odpowiadającym kierowcom Państwa Środka. Przywódcy komunistyczni postrzegają samochody elektryczne jako sposób na oczyszczenie zakorkowanych miast i kluczowy składnik planu przekształcenia Chin w globalnego konkurenta w dziedzinach technologicznych: od robotyki aż po energetykę solarną i biotechnologię. Źródło: Elektrovesti, The Globe and Mail Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.