Elektromobilność Elektryczny autobus modułowy TAM Vero 28 maja 2018 Elektromobilność Elektryczny autobus modułowy TAM Vero 28 maja 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. III edycja Targów Publicznego Transportu Zbiorowego Warsaw Bus 2018 była okazją do zapoznania się z wieloma branżowymi nowinkami. O jednej z nich – elektrycznym autobusie modułowym, opowiedział Gabriel Prusek, prezes zarządu spółki GSP Polska. Reklama „Podczas tegorocznych targów Warsaw Bus Expo prezentujemy dla szerszej publiczności prototypowy autobus elektryczny słoweńskiej marki TAM z Mariboru, który jest pojazdem zaprojektowanym wyłącznie jako elektryczny autobus modułowy. Jest to pierwszy autobus na świecie, który składa się z tzw. klocków Lego: można go w dowolny sposób konfigurować i ustawiać pod dane życzenie operatora linii miejskiej” – podkreślił Gabriel Prusek. Słoweńskie przedsiębiorstwo TAM (Tovarna Avtomobilov Maribor) specjalizuje się w produkcji autobusów i ciężarówek. Model TAM Vero od początku projektowany był jako pojazd wyłącznie elektryczny. Specjalna konstrukcja umożliwia wybór długości autobusu – może się ona wahać od 7 do 11,5 m. Dodatkowo dzięki modułowej konstrukcji pojazd ten będzie mógł zostać dopasowany pod konkretne życzenie i potrzeby nabywcy. Minimalny zasięg na jednej baterii wynosi 120 km, natomiast korzystanie ze wszystkich baterii umożliwia przejechanie 320 km. Osiągi te zostały potwierdzone w testach drogowych, które autobus przechodził w Londynie. Ze względu na specyfikację tego pojazdu jest on obecnie w trakcie homologacji. Wykonane do jego produkcji specjalne rozwiązania technologiczne wymagają również zgłoszenia ich w urzędzie patentowym. „Autobus na obecną chwilę był na testach w Londynie, był także w Abu Zabi. Tamtejszy szejk po pierwszych testach zamówił już 30 sztuk tego autobusu, a my jesteśmy w trakcie zamawiania 25 sztuk dla londyńskiego operatora. Do dwóch miesięcy, może trzech autobus powinien posiadać już homologację i powinien być normalnie dopuszczony do ruchu” – powiedział przedstawiciel GSP Polska. Słoweński pojazd TAM Vero jest innowacyjny pod względem budowy i zastosowanych w nich rozwiązań, a za sprawą ograniczonej emisji szkodliwych związków chemicznych można go także nazwać pojazdem wspierającym zrównoważony transport miejski. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.