Wiadomości OZE W pełni elektryczny prom – zielona przyszłość podróży morskich 11 czerwca 2018 Wiadomości OZE W pełni elektryczny prom – zielona przyszłość podróży morskich 11 czerwca 2018 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Nowy, elektryczny prom morski do przewozu samochodów i pasażerów ma niebawem wejść do użycia i pozwolić uczynić transport morski bardziej ekologicznym. Promy, kontenerowce i inne duże statki są istotnym źródłem emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Obecnie spedycja morska generuje około miliarda ton CO2 rocznie. To 2,5% całkowitej emisji gazów cieplarnianych na świecie. Reklama Aby zredukować zależność tego sektora gospodarki od paliw kopalnych – głównie oleju napędowego i cięższych frakcji ropy – rządy krajów europejskich starają się wprowadzić w pełni elektryczne promy morskie. Niebawem tego rodzaju jednostki będą pływać po europejskich morzach na coraz dłuższych dystansach. Instalacje obsługujące tego rodzaju statki są imponujące. Ładowanie akumulatorów takiego promu wymaga mocy do 4 MW. Prom ma mieć zasięg około 20 mil morskich (ponad 37 kilometrów) na jednym ładowaniu. Obecne promy elektryczne, jak norweski Ampere, nie przekraczają swoim zasięgiem 5,5 km. Wykorzystanie elektrycznego promu na duńską wyspę Ærø pozwoli zredukować emisją o 2000 ton dwutlenku węgla rocznie. Co więcej implementacja elektrycznego promu pozwoli dodatkowo zredukować koszty utrzymania połączenia na wyspy. Prom elektryczny pływać będzie na trasie Soeby-Fynshav (około 20 km) i Soeby-Faaborg (17,7 km), po duńskiej części Morza Bałtyckiego i połączy wyspę Ærø ze stałym lądem. W Europie istnieje wiele tego rodzaju tras. Zastosowanie elektrycznych promów pozwoli zredukować koszt połączenia, zmniejszy wpływ na środowisko i ułatwi ludziom poruszanie się. Plany UE zakładają, że do 2020 roku w Europie pływać będzie 10 takich promów, a do 2030 roku 100 lub więcej. Ma to umożliwić redukcję emisji do 30 tysięcy ton CO2 do 2020 roku i do 300 tysięcy ton do 2030 roku. Źródło i foto: e-ferry Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.