Wiadomości OZE W pełni elektryczny prom – zielona przyszłość podróży morskich 11 czerwca 2018 Wiadomości OZE W pełni elektryczny prom – zielona przyszłość podróży morskich 11 czerwca 2018 Przeczytaj także Wiadomości OZE Produkujemy więcej energii z OZE, ale zarazem marnujemy na potęgę Polska to uśpiony olbrzym pod względem produkcji energii z OZE. Nasz potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany przez zły stan sieci energetycznych, co przekłada się na częste wyłączenia oraz rosnącą ilość odmów przyłączenia nowych źródeł energii. Eksperci od dawna wskazują, że bez rozwiązania tego problemu nie uwolnimy potencjału polskiej energetyki. Elektromobilność Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera Zdaniem Borysa Budki, ministra aktywów państwowych, inwestycja w Jaworznie powinna być kontynuowana. W jakiej formie? O tym zadecyduje audyt wewnętrzny spółki odpowiedzialnej za projekt. Dużo również zależy od rozwiązania kwestii wypłaty środków z KPO – z jednej strony rząd Tuska zamierza inwestować w elektromobilność (niekoniecznie w Izerę), z drugiej jest do tego zmuszony przez zapisy w planie KPO. Nowy, elektryczny prom morski do przewozu samochodów i pasażerów ma niebawem wejść do użycia i pozwolić uczynić transport morski bardziej ekologicznym. Promy, kontenerowce i inne duże statki są istotnym źródłem emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Obecnie spedycja morska generuje około miliarda ton CO2 rocznie. To 2,5% całkowitej emisji gazów cieplarnianych na świecie. Reklama Aby zredukować zależność tego sektora gospodarki od paliw kopalnych – głównie oleju napędowego i cięższych frakcji ropy – rządy krajów europejskich starają się wprowadzić w pełni elektryczne promy morskie. Niebawem tego rodzaju jednostki będą pływać po europejskich morzach na coraz dłuższych dystansach. Instalacje obsługujące tego rodzaju statki są imponujące. Ładowanie akumulatorów takiego promu wymaga mocy do 4 MW. Prom ma mieć zasięg około 20 mil morskich (ponad 37 kilometrów) na jednym ładowaniu. Obecne promy elektryczne, jak norweski Ampere, nie przekraczają swoim zasięgiem 5,5 km. Wykorzystanie elektrycznego promu na duńską wyspę Ærø pozwoli zredukować emisją o 2000 ton dwutlenku węgla rocznie. Co więcej implementacja elektrycznego promu pozwoli dodatkowo zredukować koszty utrzymania połączenia na wyspy. Prom elektryczny pływać będzie na trasie Soeby-Fynshav (około 20 km) i Soeby-Faaborg (17,7 km), po duńskiej części Morza Bałtyckiego i połączy wyspę Ærø ze stałym lądem. W Europie istnieje wiele tego rodzaju tras. Zastosowanie elektrycznych promów pozwoli zredukować koszt połączenia, zmniejszy wpływ na środowisko i ułatwi ludziom poruszanie się. Plany UE zakładają, że do 2020 roku w Europie pływać będzie 10 takich promów, a do 2030 roku 100 lub więcej. Ma to umożliwić redukcję emisji do 30 tysięcy ton CO2 do 2020 roku i do 300 tysięcy ton do 2030 roku. Źródło i foto: e-ferry Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.