Wiadomości OZE Pierwsze testy elektrycznych samolotów 13 sierpnia 2018 Wiadomości OZE Pierwsze testy elektrycznych samolotów 13 sierpnia 2018 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Firma Fortum poinformowała o pozytywnym zakończeniu testów swojego najnowszego projektu – elektrycznego samolotu. Maszyna Pipistrel Alpha Electro wystartowała z lotniska Helsinki-Malmi w celu zebrania danych na temat parametrów lotu, silnika i akumulatorów. Spółka chce dzięki testom uzyskać wiedzę i doświadczenie na temat ładowania tego rodzaju pojazdów elektrycznych. Reklama Jak mówi rzecznik prasowy Fortum Polska: „Samolot elektryczny jest tańszy w użytkowaniu w porównaniu z jednostkami konwencjonalnymi”. Wskazuje też na inne zalety: „Tego typu jednostka to przede wszystkim również korzyści dla środowiska naturalnego. Samolot elektryczny to mniejsze emisje szkodliwych substancji do atmosfery oraz, co bardzo ważne, mniejszy poziom hałasu na terenach położonych w pobliżu lotnisk”. Testowana maszyna posiada silnik o mocy 50 kW. Z w pełni naładowanymi akumulatorami może utrzymywać się w powietrzu przez godzinę. Firma Fortum to lider w zakresie ładowarek kołowych pojazdów elektrycznych w Europie. Teraz przyszedł czas na rozwój i zdobycie odpowiedniej pozycji w sektorze lotniczym. Forum póki co bada charakter zużycia akumulatorów w samolotach elektrycznych, aby stworzyć odpowiednie ładowarki. Jak twierdzą eksperci zajmujący się lotnictwem, elektryfikacja lotnictwa ma ogromny potencjał. Jest to bardzo efektywne rozwiązanie, szczególnie w małych samolotach. Dla większych jednostek latających przyszłość widzi się raczej w technologii hybrydowej. Samolotów pasażerskich zasilanych elektrycznie spodziewać możemy na rynku za około 10 lat. źródło: fortum, wnp Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.