Elektromobilność F-Vision – koncepcja przyszłości ciężarówek od Forda 01 października 2018 Elektromobilność F-Vision – koncepcja przyszłości ciężarówek od Forda 01 października 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Przedstawiciele Forda na targach IAA Commercial Vehicles 2018 w niemieckim Hanowerze zaprezentowali nową koncepcję marki na elektryczną, autonomiczną ciężarówkę – F-Vision. Tym samym dołączyli do innych producentów, którzy starają się zdominować ten segment elektrycznej branży motoryzacyjnej. Reklama O prezentacji F-Vision w Hanowerze przedstawiciele napisali podsumowująco: „F-Vision, nasz pierwszy samochód koncepcyjny, którzy przygotowaliśmy z wizją przyszłości, wyróżnił targi pojazdów użytkowych w Hanowerze ze względu na swoje uderzające detale. (…) Nasze koncepcyjne F-Vision zostało zaprojektowane z myślą o tureckich projektantach i inżynierach, którzy kształtują przyszłość”. Szczegóły dotyczące specyfikacji elektrycznej ciężarówki F-Vision póki co są nieznane. Ford potwierdza jedynie, że będzie ona w pełni zasilana przez napęd elektryczny i wyposażona w system autonomicznej jazdy na poziomie 4. To oznacza, że może poruszać się samodzielnie, bez udziału człowieka, ale w sposób dostosowany do norm drogowego planu Europejskiej Rady ds. Transportu Drogowego. Koncepcja przewiduje jednak, że podczas jazdy konieczna będzie obecność kierowcy. Jak mówią projektanci Forda, inspiracją dla projektu F-Vision była postać komiksowa, dzięki której pojazd zyskał wygląd kojarzący się z maszyną. W koncepcji ciężarówka wyposażona jest w przyciemniane okna oraz możliwość ich regulacji w stosunku do potrzeb kierowcy, co ułatwia optymalne dopasowanie zakresu widzenia drogi. Możliwa jest również modyfikacja przodu pojazdu i projektowania jego wyglądu zgodnie z wizją właściciela. Póki co F-Vision jest jedynie koncepcją, a Ford nie zapowiada planów produkcyjnych na skalę seryjną. Przewiduje jednak przyszłość, w której ludzie i pojazdy będą wchodzić w interakcję. Na ten moment najbardziej popularnym modelem ciężarówki elektrycznej pozostaje Semi od Tesli, ale konkuruje z nią kilka propozycji Daimlera oraz niedawno zaprezentowany przez Volvo prototyp autonomicznej, elektrycznej ciężarówki bez kabiny dla kierowcy. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.