Volvo zaprezentował projekt elektryczno-autonomicznej ciężarówki… bez kabiny

Jeżeli w zamierzeniu projektowany samochód ciężarowy będzie autonomiczny, to czy należy uwzględniać w nim miejsce dla kierowcy? Szwedzki producent przedstawił kolejny projekt samochodu ciężarowego, który będzie docelowo elektryczny i autonomiczny, więc nie zostanie wyposażony w kabinę.  

Ciężarówka bez miejsca dla kierowcy została nazwana Vera Volvo. Projekt po raz pierwszy zaprezentowano w Berlinie. Producent nie wskazał jak na razie danych specyfikacyjnych pojazdu, ale prawdopodobnie będą one podobne do w pełni elektrycznych ciężarówek Volvo Truck, które trafią do sprzedaży już na początku 2019 roku. Pojazdy te posiadają akumulatory litowo-jonowe o pojemności od 100 do 300 KWh oraz silnik 184 kW, co daje zasięg do 300 km na jednym ładowaniu. Ciężarówka może być przeznaczona głównie do użytku w miastach, ponieważ brak kabiny zmniejsza masę pojazdu i nie będzie aż tak niszczyć lokalnej infrastruktury drogowej. Taki typ ciężarówki sprawdzi się również w nocy, dostarczając towary, np. do magazynów czy większych sklepów, bez stania w korkach.  

Jeśli elektryczna ciężarówka bez kabiny sprawdzi się, to nie będzie to zbyt dobra informacja dla kierowców zawodowych. Z drugiej strony producenci wskazują na pozytyw samojezdnych ciężarówek związane m.in. z mniejszą ilością kolizji na drogach. Oczywiście trzeba podkreślić, że na obecnym etapie rozwoju pojazdów autonomicznych sama technologia nie jest aż tak bezpieczna i nadal wymaga rozwoju.   

Volvo obecnie jest w trakcie poszukiwań firm zainteresowany rozwojem podobnych, autonomicznych projektów samochodów ciężarowych.  

Źródła: thedriven.io, Volvo Trucks 

Dodaj komentarz

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Czytaj więcej:

Zmniejszona absorpcja CO2 w lasach deszczowych – czy taki scenariusz jest możliwy?

Drzewa są społecznie postrzegane jako nasz potężny sojusznik zmniejszający emisję dwutlenku węgla. Bywa jednak, że ich rola jest przeceniana, bo szacunki odnoszą się jedynie do liczby i wieku drzew (czy drzewostanu). Tymczasem zdolność absorpcyjna zależy od wielu czynników. Nie jest stała, co pokazują ostatnie badania naukowe dotyczące lasów deszczowych Amazonii.