Elektromobilność Naukowcy pracują nad pojazdami elektrycznymi bardziej odpornymi na temperaturę 15 listopada 2018 Elektromobilność Naukowcy pracują nad pojazdami elektrycznymi bardziej odpornymi na temperaturę 15 listopada 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Samochody spalinowe zostały wycofane ze sprzedaży, a elektryki cieszą się rekordowym zainteresowaniem. Szacuje się, że już w 2025 roku po ulicach Norwegii będą jeździły tylko bezemisyjne pojazdy. Sytuacja ta jest wynikiem sprzyjającej polityki państwa, która uczyniła zielony transport wyjątkowo opłacalnym. Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. Projekt OSEM-EV skupia się na opracowaniu zupełnie nowej koncepcji zarządzania ciepłem w pojazdach elektrycznych. Nowe technologie z tym związane mają umożliwić powstanie nowej generacji samochodów elektrycznych o stabilniejszym i dającym się lepiej przewidzieć zasięgu jazdy. Reklama Ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych jest jednym z największych ograniczeń w sprzedaży tych aut. Jakkolwiek zwiększanie pojemności akumulatorów jest najbardziej oczywistym sposobem pokonania tego problemu, to nie rozwiązuje ono innej kluczowej trudności – niestabilności zasięgu, związanej z fluktuacją pojemności przy zmieniających się warunkach termicznych. Gdy akumulator znajduje się w skrajnie niskiej lub wysokiej temperaturze, może stracić nawet do połowy swojej pojemności. Wyeliminowanie tego problemu może skutkować znacznym zwiększeniem zaufania do pojazdów elektrycznych. Dlatego też zawiązano konsorcjum pracujące nad OSEM-EV. Od 2015 roku jedenaście firm współpracuje nad wspólnym projektem, którego celem jest zwiększenie zasięgu i jego stabilności bez zwiększania kosztów i wagi ogniwa. „Naszym kluczowym zadaniem jest sprawienie, by ogniwa stały się odporniejsze. Chcemy używać ciepła, jakie wytwarza pojazd, oraz pomp ciepła do chłodzenia i ogrzewania akumulatora” – powiedział Reiner John, koordynator projektu z firmy Infineon Technologies. Dotychczas w ramach projektu opracowano kilka ciekawych rozwiązań, między innymi nowy materiał izolacyjny, materiał do przechowywania energii cieplnej oraz nowe rozwiązania do chłodzenia i systemy elektroniczne do kontroli termicznej ogniwa. Dodatkowo pracuje się nad zwiększeniem wydajności tego rodzaju systemów, by wykorzystywały one możliwie mało energii elektrycznej. Kluczowym jednak pozostaje pomysł wykorzystania pompy ciepła i energii z innych komponentów auta do ogrzewania ogniw. Dzięki dogłębnemu zrozumieniu kwestii przepływu energii w pojeździe elektrycznym członkowie konsorcjum doskonale wiedzą, gdzie szukać odpadowego ciepła, i jakie zastosować algorytmy do jego wykorzystania. Poprawia to nie tylko wydajność energetyczną napędu auta elektrycznego, ale także niezawodność i czas życia całego systemu. Nową technologię zaprezentowano z sukcesem już w dwóch prototypowych pojazdach z klasy A i C. Te dwa segmenty pojazdów wybrano, ponieważ istotnie różnią się one parametrami i potrzebami, co pokazać miało wysoki potencjał nowej technologii. ———- Na zdjęciu głównym przegrzewający się Nissan. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.