Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Naukowcy pracują nad pojazdami elektrycznymi bardziej odpornymi na temperaturę

Naukowcy pracują nad pojazdami elektrycznymi bardziej odpornymi na temperaturę

Projekt OSEM-EV skupia się na opracowaniu zupełnie nowej koncepcji zarządzania ciepłem w pojazdach elektrycznych. Nowe technologie z tym związane mają umożliwić powstanie nowej generacji samochodów elektrycznych o stabilniejszym i dającym się lepiej przewidzieć zasięgu jazdy.

Reklama

Ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych jest jednym z największych ograniczeń w sprzedaży tych aut. Jakkolwiek zwiększanie pojemności akumulatorów jest najbardziej oczywistym sposobem pokonania tego problemu, to nie rozwiązuje ono innej kluczowej trudności – niestabilności zasięgu, związanej z fluktuacją pojemności przy zmieniających się warunkach termicznych.

Gdy akumulator znajduje się w skrajnie niskiej lub wysokiej temperaturze, może stracić nawet do połowy swojej pojemności. Wyeliminowanie tego problemu może skutkować znacznym zwiększeniem zaufania do pojazdów elektrycznych. Dlatego też zawiązano konsorcjum pracujące nad OSEM-EV. Od 2015 roku jedenaście firm współpracuje nad wspólnym projektem, którego celem jest zwiększenie zasięgu i jego stabilności bez zwiększania kosztów i wagi ogniwa.

Naszym kluczowym zadaniem jest sprawienie, by ogniwa stały się odporniejsze. Chcemy używać ciepła, jakie wytwarza pojazd, oraz pomp ciepła do chłodzenia i ogrzewania akumulatora” – powiedział Reiner John, koordynator projektu z firmy Infineon Technologies.

Dotychczas w ramach projektu opracowano kilka ciekawych rozwiązań, między innymi nowy materiał izolacyjny, materiał do przechowywania energii cieplnej oraz nowe rozwiązania do chłodzenia i systemy elektroniczne do kontroli termicznej ogniwa. Dodatkowo pracuje się nad zwiększeniem wydajności tego rodzaju systemów, by wykorzystywały one możliwie mało energii elektrycznej.

Kluczowym jednak pozostaje pomysł wykorzystania pompy ciepła i energii z innych komponentów auta do ogrzewania ogniw. Dzięki dogłębnemu zrozumieniu kwestii przepływu energii w pojeździe elektrycznym członkowie konsorcjum doskonale wiedzą, gdzie szukać odpadowego ciepła, i jakie zastosować algorytmy do jego wykorzystania. Poprawia to nie tylko wydajność energetyczną napędu auta elektrycznego, ale także niezawodność i czas życia całego systemu.

Nową technologię zaprezentowano z sukcesem już w dwóch prototypowych pojazdach z klasy A i C. Te dwa segmenty pojazdów wybrano, ponieważ istotnie różnią się one parametrami i potrzebami, co pokazać miało wysoki potencjał nowej technologii.

———-

Na zdjęciu głównym przegrzewający się Nissan.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.