Wiadomości OZE Prezydent Krakowa apeluje o zmiany w ustawie o elektromobilności. Chodzi o zasady wewnątrz stref czystego transportu 25 czerwca 2019 Wiadomości OZE Prezydent Krakowa apeluje o zmiany w ustawie o elektromobilności. Chodzi o zasady wewnątrz stref czystego transportu 25 czerwca 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Apel o wprowadzenie zmian w ustawach regulujących kwestie zanieczyszczeń powietrza z transportu skierował do premiera Mateusza Morawieckiego prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Włodarz stolicy województwa małopolskiego chce, by samorządy miały większą swobodę w kształtowaniu zasad w obrębie stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Reklama Od początku roku na krakowskim Kazimierzu została uruchomiona w ramach pilotażu pierwsza w Polsce strefa czystego transportu. Po półrocznym okresie działania prezydent Krakowa miał podsumować jej działanie i ewentualnie wprowadzić ją na stałe. Tymczasem w marcu radni podjęły uchwałę prowadzącą do liberalizacji zasad wewnątrz niej, co w praktyce oznaczało likwidację strefy. Kraków chce poprawek „Doświadczenia Krakowa, który jako jedyny do tej pory wykorzystał te rozwiązania legislacyjne, pokazały jednak, że obecne regulacje nie są doskonałe i wymagają poprawek, aby stanowiły realne narzędzie do wspierania elektromobilności w Polsce, a co za tym idzie, wspierania nieemisyjnych form transportu” – pisze Jacek Majchrowski w liście do Mateusza Morawieckiego. Prezydent Krakowa apeluje jednocześnie o rozdzielenie strefy czystego transportu od tworzonej w jej obrębie podstrefy z obowiązującą opłatą za wjazd. Kolejnym postulatem jest umożliwienie objęcia wymogami niskiej emisyjności również pojazdów wykorzystywanych przez mieszkańców. Doprecyzowania, zdaniem Jacka Majchrowskiego, wymagają także ograniczenia wjazdu do strefy. Chce on ponadto, by rada gminy miała większą swobodę w kwestii kształtowania zasad wewnątrz strefy. Ma to być m.in. ustanawianie wyłączeń od zakazu wjazdu i przebywania w strefie czystego transportu uzależnione od spełnienia kryterium europejskich standardów emisji spalin. Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.