Elektromobilność System optymalizacji ładowania e-samochodów energią słoneczną od RWE 01 października 2015 Elektromobilność System optymalizacji ładowania e-samochodów energią słoneczną od RWE 01 października 2015 Przeczytaj także Elektromobilność Ładowanie elektryków w Polsce jest jednym z droższych w Europie. Gdzie leży przyczyna? Koszt ładowania samochodu elektrycznego w Polsce jest jednym z najwyższych w Europie. Liczba stacji ładowania stale rośnie, ale problemem są opłaty dystrybucyjne i brak ładowarek przy drogach ekspresowych. Elektromobilność Samochody elektryczne tracą zasięg na mrozie? Zapytaliśmy eksperta Przeciwnicy samochodów elektrycznych wśród minusów tych pojazdów wymieniają ich niską sprawność podczas ujemnych temperatur. Czy rzeczywiście samochody są mniej wydajne na mrozie? Z czego mogą wynikać takie zmiany i jak im zapobiegać? O te kwestie zapytaliśmy eksperta. RWE jest mocno zaangażowana w sektor e-mobility w skali globalnej. W ostatnim czasie koncern testuje nowe rozwiązania, które pozwolą na optymalizację procesu ładowania samochodów elektrycznych z wykorzystaniem zielonej energii oraz umożliwią harmonijną integrację technologii e-mobility z siecią elektroenergetyczną. Reklama „Jako RWE wierzymy, że e-mobilność to przyszłość motoryzacji i wiążemy duże nadzieje z rynkiem samochodów elektrycznych. Mamy też nadzieję, że dzięki postępowi technologicznemu, realizowanym przez nas projektom pilotażowym i nowoczesnym produktom, które wprowadzamy na rynek, nieustannie przybliżamy się do urzeczywistnienia koncepcji powszechnej, wygodnej i niskoemisyjnej motoryzacji.” – powiedział Filip Thon, Prezes RWE Polska i Członek Zarządu RWE Retail. RWE przedstawiła, na tegorocznych targach motoryzacyjnych IAA, pionierskie rozwiązania w zakresie zarządzania energią elektryczną, skierowane zarówno do klientów indywidualnych jak i biznesowych. Jednym z nich było RWE eBox, czyli kompaktowa i łatwa w montażu stacja ładowania pojazdów elektrycznych zaprojektowana z myślą o klientach indywidualnych. Dodatkowym elementem systemu jest moduł sterujący easyOptimize, który komunikuje się z inteligentną stacją ładowania eBox i gwarantuje, że podczas ładowania, w pierwszej kolejności wykorzystywana jest dostępna energia słoneczna. Dzięki niej użytkownik może także określić dokładny moment zakończenia procesu ładowania. Jeśli dom posiada system magazynowania energii, samochód można również zasilić energią solarną w nocy. Aktualnie w ramach projektu pilotażowego Smart-E w Mülheim, dziesięć gospodarstw domowych testuje w praktyce tę strategię zarządzania energią elektryczną. RWE wprowadziła inteligentny system zarządzania energią z myślą o zarządzaniu ładowaniem flot samochodowych. Rozwiązuje on problem obciążenia szczytowego sieci elektroenergetycznej. System ten wykorzystywany jest m.in. przez firmę Daimler i pozwala operatorom flotowym zaprogramować kto, gdzie, kiedy i jakim napięciem będzie mógł naładować samochód. Zależnie od sytuacji zaadaptowana może zostać odpowiednia strategia ładowania. Pod uwagę brane są: prognoza pogody, krzywe obciążenia sieci oraz zdefiniowane limity ładowania. Technologia ładowania pojazdów elektrycznych RWE dostępna jest w pięćdziesięciu lokalizacjach. Wykorzystuje ją m.in. niemiecka sieć marketów spożywczo-przemysłowych Aldi, gdzie energia elektryczna generowana jest za pomocą paneli PV zamontowanych na dachach marketów, a następnie dostarczana jest do bezpłatnych stacji ładowania RWE zlokalizowanych na parkingu. W stanie Kalifornia w USA RWE prowadzi projekt badawczy dotyczący wykorzystania energii odnawialnej (ze słońca i wiatru) do zasilania samochodów elektrycznych, których jest tam obecnie 132 000, a do 2020 r. ma ich być 1 mln. Dostarczenie im przyjaznej dla środowiska, zielonej energii będzie wymagało zastosowania nowoczesnego systemu zarządzania nią. W tym celu RWE wspólnie z Daimlerem i Uniwersytetem Kalifornijskim rozpoczęły pilotażowy projekt. Instalacje do ładowania pojazdów zamontowane są na kampusie uczelni. Znajduje się tam 26 punktów ładownia typu AC oraz trzy innowacyjne punkty typu DC, które po 20 min. ładowania zapewniają zasięg ok. 100-130 km. W celu inteligentnego zharmonizowania funkcjonowania stacji ładowania z siecią elektroenergetyczną, RWE, testuje w ramach projektu nowy sposób transmisji danych zgodny z normą ISO / IEC 15118. Dzięki nowemu standardowi stacje automatycznie sprawdzają dostępność energii elektrycznej i wykorzystują ją do ładowania pojazdów. W przypadku gdy energia potrzebna jest w innym miejscu, proces ładowania zostaje przerwany. Sam proces ładowania jest niezwykle prosty – po podłączeniu samochodu automatycznie rozpoczyna się jego ładowanie. Stacja samodzielnie identyfikuje pojazd i nalicza opłatę. Wysoki poziom wygody jest częściowo zasługą portalu internetowego dla użytkowników e-samochodów, który zaprojektował lokalny partner inicjatywy – start-up technologiczny Kn Grid. Na fali tego projektu narodził się kolejny, przy którym współpracują RWE i Kn Grid. Inicjatywa ma na celu pozyskiwanie danych od operatorów systemu dystrybucyjnego w celu ustalenia ilości energii elektrycznej dostępnej w sieci do ładowania pojazdów elektrycznych. Dane te stanowią podstawę do zapobiegania zbyt dużemu poborowi energii z sieci, a przez to jego destabilizacji. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.