Fotowoltaika Energia ze słońca na autostradzie 04 września 2020 Fotowoltaika Energia ze słońca na autostradzie 04 września 2020 Przeczytaj także Fotowoltaika Gdzie w Polsce zainstalować fotowoltaikę? Najlepsze lokalizacje Wydajność instalacji fotowoltaicznej jest zależna od kilku czynników, m.in. od lokalizacji. Zależnie od umiejscowienia budynku, szerokości geograficznej i pory roku, ilość promieni, które docierają do paneli PV jest różna. W których miejscach Polski instalacja jest najbardziej wydajna? Jak duże znaczenie ma lokalizacja dla wydajności fotowoltaiki? O te kwestie zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy. Fotowoltaika Nowe panele fotowoltaiczne z nanokryształów – rewolucja na rynku? Wraz z rozwojem branży OZE konieczne jest poszukiwanie nie tylko wydajnych technologii, ale też rozwiązań mających pozytywny wpływ na środowisko. Warunki te spełniają panele nanokryształowe. Jednak dotąd ich największą wadą była mniejsza odporność na uszkodzenia, a tym samym – niska wydajność. Nowa technika P-DIP ma zapewniać panelom większą ochronę i usprawniać przepływ elektronów wewnątrz instalacji. Fotowoltaika na autostradach pojawiła się kilka lat temu. Energia słoneczna wykorzystywana jest do zasilania parkingów czy oświetlenia węzłów drogowych. Takie projekty funkcjonują już w Niemczech, Szwajcarii czy Austrii. Teraz pojawił się pomysł, aby panele fotowoltaiczne rozmieścić nad autostradami. Reklama Potencjał do wykorzystania Nad nową koncepcją dachowych systemów fotowoltaicznych dla autostrad pracuje Austriacki Instytut Technologii (AIT) razem z niemieckimi Fraunhofer ISE i Forster Industrietechnik. W ramach pilotażowego programu instytut chce zamontować panele fotowoltaiczne nad autostradami, aby wykorzystać potencjał sieci drogowych do wytwarzania energii słonecznej. Projekt jest finansowany ze środków państwowych i w przyszłości ma być wykorzystywany na obszarze Austrii, Niemiec i Szwajcarii. Nie tylko energia Naukowcy zauważają, że taka inwestycja może przynieść o wiele więcej korzyści. Zwracają uwagę m.in. na ochronę dróg przed opadami atmosferycznymi i przegrzaniem. Pozwoli to na utrzymanie ulic w lepszym stanie. Testom ma zostać też poddana praktyczna, techniczna i ekonomiczna strona projektów. Faza testów Prace rozpoczęły się od przygotowania prototypu dachu PV. Dobrane zostały też moduły i konstrukcja wsporników. Do sprawdzenia jest kilka kwestii m.in. odporność na warunki pogodowe (odprowadzanie deszczówki, obciążenie śniegiem, podmuchy wiatru), jak i zdarzenia mechaniczne (uderzenie przez pojazdy). Naukowcy muszą także zweryfikować kwestię konserwacji. – W przypadku dachów fotowoltaicznych nad autostradami musimy osiągnąć kilka celów. Pierwszym jest efektywna produkcja energii fotowoltaicznej przy użyciu odpowiednich technologii modułów fotowoltaicznych. Drugi to kwestia elastycznego wykorzystania sieci drogowej. Trzecim jest zwiększenie żywotności nawierzchni poprzez ochronę jej przed przegrzaniem i opadami atmosferycznymi, czwartym dodatkowa ochrona przed hałasem – cytuje wypowiedź Manfreda Haidera, kierownika projektu w AIT Center for Mobility Systems portal energiapress.pl Źródło: energiapress.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.