Świat Nad powierzchnią wody, czyli jak Nigeria chroni się przed powodzią 25 stycznia 2021 Świat Nad powierzchnią wody, czyli jak Nigeria chroni się przed powodzią 25 stycznia 2021 Przeczytaj także Świat Rosja nałożyła na Google karę 2,5 decyliona dolarów za bany na YouTube Rosyjskie państwowe kanały telewizyjne zażądały od Google wypłacenia 2 undecylionów rubli, co odpowiada kwocie 2,5 decyliona dol. w ramach rekompensaty za zablokowanie ich kont na YouTube. Profile te popierały inwazję na Ukrainę. Świat Czy wojny o wodę opanują świat? Oto punkty zapalne konfliktów o drogocenny płyn Ostatnie miesiące i lata to globalne bicie kolejnych rekordów temperatur, a także związane z tym gwałtowne zjawiska pogodowe, takie jak susze. W regionach szczególnie dotkniętych ich skutkami w najbliższych latach mogą pojawić się konflikty związane z dostępem do wody. O jakie miejsca chodzi? Klęski pogodowe, zmiany klimatu, eksploatacja terenów i położenie geograficzne – to czynniki, które wpłynęły na powstanie idei miasta po części znajdującego się nad powierzchnią wody. Nigeryjskie miasto Lagos nie jest odosobnionym przypadkiem miejsca, narażonego na podnoszenie się poziomu wód. Reklama Spis treści TogglePresja wywierana na naturęPływające miastoTransport wodnyWalka z żywiołem Presja wywierana na naturę Największe miasto Nigerii Lagos, jest zamieszkiwane przez 21-24 mln mieszkańców. Metropolia, choć od 1991 roku nie jest już stolicą, wciąż rozwija się w dynamicznym tempie, ale nie bez szkody dla środowiska. Miejsce to jest szczególnie narażone na występowanie powodzi, a kiedy ulicami płyną ogromne ilości wody, wraz z nią ulice zalewa morze śmieci. Jak twierdzą lokalni mieszkańcy, przyczyną jest niesprawny system gospodarki odpadami. Nisko położone Lagos nawiedzają masywne opady deszczu, a prognozy związane z ociepleniem klimatu są dodatkowym powodem do zmartwień. Przewiduje się, że jeśli globalne ocieplenie przekroczy 2°C, poziom morza w ciągu następnych 80 lat wzrośnie o 90 cm. Taką tezę wysunął Svetlan Jevrejev z brytyjskiego Narodowego Centrum Oceanografii. To wszystko powoduje, że coraz częściej mówi się o powstaniu wodnej metropolii. Pływające miasto Już teraz znaczna część dzielnicy Makoko jest zbudowana nie na lądzie, a stoi na palach nad linią wody. Makoko, znane jako „Wenecja Afryki”, to dzielnica z niewielkim dostępem do elektryczności i ograniczonym węzłem sanitarnym. Jednak pod względem pomysłowości i strategii budowy tej dzielnicy, Makoko wyróżnia się alternatywnymi i oryginalnymi rozwiązaniami. Znajdowała się tu pływająca szkoła, usytuowana na beczkach z recyklingu, o kształcie piramidy dla zwiększenia stabilności i usuwania nadmiaru wody deszczowej. Projekt uszkodziła burza, ale idea pływającego miasta zachowała się. źródło: bbc.com Na wyspie São Vicente na Wyspach Zielonego Przylądka powstaje wersja podobnego projektu. Tym razem to pływające centrum muzyczne. Drewniana konstrukcja ma służyć zwiększeniu odporności projektu na zmiany klimatu. Pływające centrum muzyczne jest częścią projektu NLÉ African Water Cities, który poszukuje rozwiązań dla ludności, dotkniętych podnoszącym się poziomem wód. – Budujemy je w zatoce na Oceanie Atlantyckim. Centrum jest wykonane z drewna i składa się z trzech pływających statków mieszczących wielofunkcyjną salę koncertową, najnowocześniejsze studio nagrań i platformę do tańca – mówi Kunlé Adeyemi, założyciel NLÉ, firmy konsultingowej zajmującej się projektowaniem i rozwojem miejskim. Zagrożenie powodziowe i zjawisko zalewania terenu dotyka dużo więcej obszarów świata. Osiadanie terenów na Ziemi. Czy grozi nam masowa katastrofa? Transport wodny Oluwadamilola Emmanuel, dyrektor generalny Państwowego Zarządu Dróg Wodnych w Lagos, twierdzi, że transport wodny w mieście przeszedł przemianę. Obecnie na takich wodnych trasach znajdują się ponad 42 trasy promowe z 30 przystaniami handlowymi i terminalami w trzech dzielnicach. W 2019 roku Uber zorganizował rejs pilotażowy Uber Boat. – Szukamy sposobów, aby zapewnić osobom dojeżdżającym łatwy i niedrogi sposób na dostanie się do dzielnic biznesowych miasta i wyjazd z nich – mówił Lorraine Onduru, rzecznik firmy. Korzystanie z wodnych środków transportu ma być rozwiązaniem dla ulicznych korków i emisji z tego sektora. W Lagos korzysta się z promów. Uber Boat analizuje, czy pilotażowy program ma szansę pozostać rozwiązaniem na dłużej. Według brytyjskiego Departamentu Energii dla biznesu emisja pasażera, korzystającego z promu zamiast autobusu i taxi jest niższa. Walka z żywiołem „Wielki Mur Lagos”, składa się ze 100 000 betonowych bloków o wadze pięciu ton. Kilkunastometrowy mur ma chronić wybrzeże przez wysokimi falami. Inne konstrukcje blokują przedostawanie się piasku do oceanu. Władze federalne Nigerii zaprojektowały aplikację Flood Mobile App, służącą do ochrony miejsc zagrożonych powodzią. Dane zbiera i udostępnia Nigeryjska Agencja Usług Hydrologicznych (NIHSA). źródło: bbc.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.