Elektromobilność Tesla chce otworzyć dostęp do swoich ładowarek 28 czerwca 2017 Elektromobilność Tesla chce otworzyć dostęp do swoich ładowarek 28 czerwca 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Ponad 1,6 mld zł na dopłaty do samochodów elektrycznych. Startują konsultacje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu do zakupu, leasingu oraz długoterminowego wynajmu aut elektrycznych. Elektromobilność Czy naukowcy rozwiązali największy problem baterii przyszłości? Naukowcy z Dallas odkryli katodę do baterii litowo-siarkowych, która potencjalnie może zastąpić ogniwa litowo-jonowe. Na czym polega odkrycie amerykańskich inżynierów? JB Straubel, CTO firmy Tesla, poinformował, że firma prowadzi aktywne rozmowy z innymi producentami na temat udostępnienia swojej sieci superszybkich ładowarek. Reklama Infrastruktura ładowarek Tesli jest największą siecią ładowarek prywatnej firmy na świecie. Obecnie istnieje ponad 5400 stacji Supercharger, a firma ma zamiar podwoić tę liczbę do końca obecnego roku. Elon Musk, CEO firmy, już wcześniej informował publicznie, że Tesla jest otwarta na współpracę i może pokrywać koszty budowy nowych stacji oraz utrzymania sieci pod warunkiem, że inni producenci będą pokrywać koszty energii zużytej przez właścicieli ich pojazdów. Podczas targów energetycznych odbywających się 16-18 czerwca w Wisconsin, Straubel wziął udział w sesji Q&A, gdzie na pytanie odnośnie udostępniania IP (Intelectual Property – Własność Intelektualna) firmy, odpowiedział: Jeśli chodzi o Superchargery, to aktywnie prowadzimy rozmowy z innymi producentami i próbujemy wymyślić najlepszą formę współpracy z nimi. Superchargery Tesli są obecnie najszybszymi ładowarkami samochodów elektrycznych. Każdy słupek osiąga moc 120 kW, umożliwiając ładowanie dwóch samochodów jednocześnie. Samochody Tesli potrafią ładować się z prędkością około 100 kWh. Żaden inny samochód elektryczny nie posiada zdolności ładowania przekraczającej chociażby połowę tej oferowanej przez Teslę, co niesie za sobą dłuższy czas ładowania. Z tego też powodu udostępnienie sieci ładowania innym producentom mogłoby spowodować przepełnianie się ładowarek. Z problemem tym borykają się właściciele Modeli S i X, korzystając z najbardziej obleganych Superchargerów. Zdarza się, że muszą oni stać w kolejce do ładowarki nawet kilka godzin (średni czas ładowania samochodu Tesli to ok 20-40 minut). Firma chce jednak rozwiązać ten problem intensywnie rozwijając sieć ładowarek. Do końca roku liczba Superchargerów ma się podwoić, a Destination Chargerów wzrosnąć z 9000 do ok 15 000. Kolejnym sposobem jest także wprowadzenie opcji płatnego ładowania. Dotychczasowi posiadacze Modeli S i X mają darmowy, dożywotni dostęp do Superchargerów, jednak nadchodzący Model 3 będzie posiadał taryfy płatnego ładowania. Właściciele będą płacić, w zależności od kraju, za każdą wykorzystana kWh energii lub minutę ładowania. Opłata będzie także pobierana po zakończeniu ładowania, co ma zmniejszyć problem samochodów pozostawionych na długie godziny w ramach “darmowego parkingu”. Usługa płatnego ładowania może także ułatwić współpracę Tesli z innymi producentami. W tym przypadku koszty ładowania mogą zostać przeniesione bezpośrednio na właścicieli samochodów, a producenci musieliby zadbać jedynie o zaprojektowanie stosownego adaptera lub zaprojektowania samochodu zgodnego z systemem ładowarek Tesli. Na razie nie ma jednak żadnej informacji, czy którykolwiek z producentów jest aktywnie zainteresowany współpracą. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.