Wywiad FAKRO: Projektujemy, planujemy i produkujemy z dbałością o środowisko naturalne [WYWIAD] 08 lutego 2023 Wywiad FAKRO: Projektujemy, planujemy i produkujemy z dbałością o środowisko naturalne [WYWIAD] 08 lutego 2023 Przeczytaj także Zrównoważony rozwój Columbus Energy na liście spółek wyznaczających standardy zrównoważonego rozwoju Columbus Energy znalazł się na liście najbardziej świadomych klimatycznie spółek w 2023 r., według badania przeprowadzonego przez Fundację Standardów Raportowania, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych oraz Bureau Veritas Polska. Zrównoważony rozwój Credit Agricole wprowadza do oferty „zielony” kredyt gotówkowy z mechanizmem obniżania oprocentowania Bank Credit Agricole wprowadza do oferty „Kredyt gotówkowy na zielone cele”. Nowy produkt przeznaczony jest dla klientów indywidualnych, którzy planują zakup przyjaznych dla środowiska produktów i usług lub zamierzają zrealizować proekologiczne inwestycje. Artykuł sponsorowany W obliczu zmian klimatycznych nikt już nie pyta czy, ale w jaki sposób być firmą zaangażowaną i jak dążyć do zeroemosyjności. O filozofii GO GREEN, mierzeniu śladu węglowego i energooszczędnych rozwiązaniach rozmawiamy z Sabiną Sujew, kierowniczką ds. projektu GO GREEN w firmie FAKRO. Reklama Zielony kolor w logo FAKRO nie jest przypadkowy? Zielony kolor, zawarty w logo FAKRO towarzyszy nam od samego początku powstania firmy, a kojarzona z nim ekologia to aspekt, który przenika każdy etap naszego rozwoju. Wszystko co robimy jest zawsze z myślą o lepszej przyszłości naszych dzieci. Taka jest właśnie filozofia GO GREEN w firmie FAKRO. Projektujemy, planujemy i produkujemy z dbałością o środowisko naturalne. Oferowanie ekologicznych i energooszczędnych produktów jest wpisane w DNA naszej firmy. Zapewniamy, że każdemu procesowi, każdemu działaniu i każdej naszej decyzji zawsze towarzyszy troska o komfort i zdrowe życie przyszłych pokoleń. Wszystkie te działania zamknęliśmy w ważnej filozofii GO GREEN. FAKRO to polska firma. W czym to Państwu pomaga? Tak, FAKRO powstało w 1991 roku jako spółka prywatna, oparta w stu procentach na polskim kapitale. W ciągu 32 lat z małego, rodzinnego zakładu rozwinęła się w międzynarodową korporację, która dziś zajmuje pozycję wicelidera na światowym rynku okien dachowych. Narodowość naszej marki jest doceniana zarówno przez naszych krajowych klientów, jak i pracowników, którzy coraz bardziej są świadomi mechanizmów gospodarczych rządzących światem. Wiedzą, że docelowo wspieranie firmy rodzimej, kupowanie jej produktów – ma wpływ na naszą zamożność. W jaki sposób firma wspiera lokalną społeczność? FAKRO wspiera lokalną społeczność nie tylko poprzez zatrudnianie prawie 3 000 Sądeczan, ale także aktywnie wspiera różnorakie inicjatywy sportowe, kulturalne czy edukacyjne w regionie. Jesteśmy partnerem, darczyńcą i sponsorem wielu akcji. Uczestniczymy w nich nie tylko materialnie, ale także za pośrednictwem zaangażowanych pracowników. Jedną z piękniejszych inicjatyw jest coroczny udział naszych pracowników w biegu charytatywnym „Run for a smile”, w ramach którego zbierane są pieniądze na leczenie i rehabilitację potrzebujących dzieci z naszego regionu. FAKRO działa na rynku już ponad 30 lat. Jak w tym czasie zmieniło się podejście klientów? Kiedy rozpoczynaliśmy produkcję okien dachowych w Polsce, produkt ten był pewnym novum. Z każdym rokiem klienci bardziej go poznawali i odkrywali jego zalety. Z czasem do podstawowych potrzeb związanych z funkcjonalnością produktów, dołączyły walory estetyczne, czyli design. Obecnie klienci ogromną wagę przykładają do termoizolacyjności, która bezpośrednio łączy się z oszczędnościami. Ponadto klienci pytają nas także o rodzaj surowców, z których jest wykonany, czy zawierają materiały naturalne, czy nadają się do recyklingu oraz jaką posiadają gwarancję. Zatrzymajmy się chwilę przy samych produktach. Pierwsze skrzypce w ich wytwarzaniu odgrywa drewno. Może Pani trochę o nim opowiedzieć? W obliczu zmiany klimatu i coraz większej degradacji środowiska naturalnego, uważnie podejmujemy decyzje. Wiemy, że nasze obecne działania mają realny wpływ na przyszłość planety. Dlatego tworząc nasze produkty, dokładamy wszelakich starań, aby służyły one klientom przez długie lata, a materiały, z których są wytwarzane pochodziły ze zrównoważonych źródeł oraz podlegały recyklingowi. Dlatego tak lubimy drewno. Jest to materiał ekologiczny, zdrowy, trwały i przystosowany do długoletniego użytkowania. Naturalne właściwości drewna decydują o niepowtarzalności produkowanych z nich okien. Doskonałe właściwości izolacyjne w połączeniu z odpornością na działanie licznych czynników chemicznych składają się na proekologiczny wymiar produktów drewnianych. Stawiamy na najlepsze materiały, stosujemy selekcję celem wybrania drewna o jak najlepszym rysunku i parametrach technicznych. Nasze drewno pozyskiwane jest z lasów o planowanej gospodarce leśnej w zgodzie z naturą i z troską o przyszłe pokolenia. Firma posiada certyfikat FSC® stanowiący dowód na przestrzeganie zasad ekologii w procesach produkcji leśnej. Klient kupujący produkty FAKRO wykonane z drewna może mieć pewność, że pochodzi ono z lasu zarządzanego zgodnie z dobrem przyrody i żyjących na jego terenie społeczności. Nasze drewniane okna dachowe oprócz miłego dla oka tradycyjnie ciepłego wyglądu oferują klientowi innowacyjne rozwiązania termoizolacyjne. Kolejnym ważnym argumentem w słuszności wyboru okien drewnianych, jest możliwość ponownego wykorzystania materiału, czyli jego recyklingu np. w wytwarzaniu płyt pilśniowych czy sklejek do dalszej produkcji towarów. To pozwala na redukcję gazów cieplarnianych, a to jest teraz najważniejszym wyzwaniem dla firm z sektora budowlanego. Pomagają Państwo Polakom w byciu energooszczędnym, a wiemy, że dziś to ważna sprawa. W jaki sposób? Pomaga w tym nasza oferta produktowa. Produkty możemy podzielić od ogółu do szczegółu. Jedną z kategoryzacji jest podział na okna, schody, dodatki, automatykę. Wszystkie posiadają wysokie parametry termoizolacyjne. Zwracam uwagę na FAKRO smartHome, pozwalający inteligentnie zarządzać domem z uwzględnieniem oszczędzania energii. Dzięki tym rozwiązaniom możemy sterować temperaturą w naszym domu, odpowiednio wentylować pomieszczenie oraz skonfigurować zapalanie się światła, kiedy wracamy z pracy. Jeżeli mówimy o bilansie energetycznym warto wspomnieć o markizach. Zostały zaprojektowane w taki sposób, aby dzięki inteligentnym panelom solarnym, działającym jak czujnik nasłonecznienia, automatycznie zasłaniały nam okno, chroniąc pomieszczenie przed przegrzaniem. Znaczenie takich rozwiązań potwierdzają nagrody i wyróżnienia. Okno dachowe GREENVIEW zostało odznaczone certyfikatem CARBON FOOTPRINT APPROVED. Czym się charakteryzuje? GREENVIEW to ukoronowanie naszej dotychczasowej działalności w tym obszarze. Okno idealnie wpisuje się w filozofię GO GREEN. Powstało z myślą o nowym, niskoenergetycznym budownictwie. Posiada bardzo dobry współczynnik przenikania ciepła. Uzyskaliśmy lepszą o 12% wydajność dla nawiewnika w odniesieniu do okien wcześniejszej generacji. Umożliwia to dokładną wymianę powietrza, wpływając na komfort użytkowania. Współczynnik izolacyjności akustycznej również został poprawiony o 12%. CARBON FOOTPRINT APPROVED Certyfikat Carbon Footprint Approved to międzynarodowy, zastrzeżony przez EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) znak towarowy przyznawany produktom lub usługom. Jego przyznanie jest [poprzedzone niezależną analizą opartą na 5 filarach: energia, transport, utylizacja, zrównoważony rozwój i działalność społeczna. Certyfikat uwiarygadnia działania organizacji na rzecz ograniczenia śladu węglowego wytwarzanych przez nie produktów i dostarczanych usług, potwierdza również zaangażowanie na rzecz celów zrównoważonego rozwoju, a także poświadcza realizowanie założeń gospodarki o obiegu zamkniętym – Agnieszka Rozwadowska, Prezeska Fundacji Carbon Footprint A co jeśli chodzi o rozwiązania w obrębie samej firmy? Jak wpisują się w strategię? Główną zaletą energooszczędnych rozwiązań jest zmniejszenie ilości emisji substancji szkodliwych wprowadzanych do środowiska. FAKRO uruchomiło instalację fotowoltaiczną do zasilania produkcji w Nowym Sączu oraz w innych zakładach produkcyjnych. W firmie używamy także oświetlenia LED, które pobiera znacznie mniej energii elektrycznej. Na niektórych oknach naszego biurowca zamontowane są markizy, chroniące pomieszczenie przed nadmiernym przegrzaniem oraz promieniami UV. Przez to, że wnętrza są zaciemnione, instalacje klimatyzacyjne mogą pracować z mniejszym natężeniem, co generuje mniejsze zużycie energii.To kroki w stronę zielonej transformacji, która przybliża naszą firmę do redukcji śladu węglowego oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej. Działania są zgodne ze strategią firmy i filozofią GO GREEN. Skoro jesteśmy przy temacie śladu węglowego. FAKRO podjęło współpracę z Fundacją Carbon Footprint, by mieć dostęp do narzędzi i policzyć ślad węglowy. Po co? Mierzenie śladu węglowego w dzisiejszych czasach to nie tylko możliwość, ale również konieczność. Oprócz aspektów ekologicznych, to także wymierna korzyść biznesowa, mająca na celu zwiększenie konkurencyjności i atrakcyjności. Te dane, jednoznacznie pokazują, że firma nie tylko optymalizuje procesy, ale także jest odpowiedzialna, troszczy się o środowisko i myśli o przyszłych pokoleniach. Wiedząc, ile emitujemy dwutlenku węgla, możemy zacząć zmieniać nasze działania i zachowania, co pozwoli zminimalizować negatywne wpływy na otaczający nas świat. MIERZENIE ŚLADU WĘGLOWEGO Ślad węglowy to uniwersalna miara oddziaływania człowieka na środowisko. Jednak do pełnego obrazu potrzebujemy kontekstu społecznego i gospodarczego. Dlatego cieszę się, że świadomość polskiego biznesu w zakresie emisji gazów cieplarnianych wzrasta, a globalny trend raportowania niefinasowego ESG jest coraz bardziej popularny; nie tylko z prawnego punktu widzenia, a przede wszystkim, jako szansa do budowania przewag konkurencyjnych i budowania relacji z interesariuszami – Agnieszka Rozwadowska, Prezeska Fundacji Carbon Footprint. Czego możemy życzyć firmie na kolejne lata? Aby nieprzerwanie mogła powiększać swój udział w rynku globalnym w oparciu o zasady kapitału społecznego i równych szans konkurowania. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.