Na wodór Rzeszów będzie mieć 20 wodorowych autobusów 24 października 2024 Na wodór Rzeszów będzie mieć 20 wodorowych autobusów 24 października 2024 Przeczytaj także Na wodór Tysiące nowych ładowarek, jedna stacja wodorowa. Czy Polska rezygnuje z wodoru? Wodorowa rewolucja w Polsce nie nadeszła. Najnowsze dane NFOŚiGW pokazują, że wsparcie nie jest skuteczne. Rząd inwestuje w tysiące nowych punktów ładowania aut elektrycznych, a wodór mimo szumnych zapowiedzi okazuje się zbyt drogi, zbyt trudny i zbyt mało efektywny. Co stanie się z przedsiębiorstwami, które zdecydowały się na wodorowe autobusy? Na wodór Miliony na autobusy wodorowe, ale wodoru brak. Transformacja energetyczna czeka w zajezdni Polska przeznaczy ponad 2 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na rozwój zielonego wodoru w przemyśle ciężkim oraz transporcie. Tymczasem europejskie projekty wodorowe stoją w miejscu, a samorządy skarżą się na brak środków na zakup paliwa do autobusów zasilanych wodorem. Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że dotacje dotyczyły wyłącznie zakupu pojazdów, a finansowanie zakupu paliwa pozostaje w gestii samorządów. Rzeszów zainwestuje w autobusy zasilane wodorem, a dofinansuje je Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymiana 20 wyeksploatowanych autobusów na nowoczesne autobusy wodorowe będzie kosztować niemal 98 mln złotych. Reklama Autobusy na wodór dla Rzeszowa Zakup rzeszowskich autobusów napędzanych energią wytworzoną z wodoru będzie kosztować 97,9 mln złotych, z czego 69,6 mln złotych pokryje dotacja w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. 20 wyeksploatowanych autobusów w Rzeszowie spełniających zaledwie normę emisji spalin EURO 3 (18 autobusów) i EURO 2 (2 autobusy) zostanie wymienionych na nowoczesne autobusy wodorowe. Zeroemisyjne autobusy mają poprawić jakość usług zbiorowego transportu publicznego i umożliwić ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Mają być dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co ma przełożyć się na wzrost dostępności i komfortu podróży publicznymi środkami transportu. Zakup wodorowych autobusów przyczyni się do ograniczenia emisji CO2 oraz innych zanieczyszczeń takich jak pyły i tlenki azotu. Ich zakup wpisuje się jednocześnie w priorytety UE w zakresie transportu, w tym m.in.: zwiększenie wykorzystania paliw alternatywnych i wykorzystanie niskoemisyjnych środków transportu. Planowany roczny przebieg zakupionych autobusów to ok. 574 689 km/rok. W ramach inwestycji zaplanowano również przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 48 osób (40 kierowców oraz 8 osób z obsługi pojazdu). Pierwsza dostawa paliwa wodorowego ma odbyć się w grudniu 2025 roku. Dostawcą ma być spółka Polenergia H2HUB Nowa Sarzyna, która zamierza również zbudować w Rzeszowie stację tankowania pojazdów napędzanych wodorem. – Działania w zakresie dekarbonizacji sektora transportu są jednym z priorytetów rządu. 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zwany potocznie „prawem wodorowym”. Dzięki temu z początkiem 2025 roku, jako nieliczni w UE, będziemy mieć kompleksowe ramy prawne dla rynku wodoru – mówi ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Rozwój alternatywnych napędów, ze szczególnym uwzględnieniem energii elektrycznej oraz wodoru, pozwoli na uniezależnienie się od ropy naftowej. Poza Rzeszowem, wodorowym autobusem można się przejechać m.in. w Krakowie, Poznaniu lub Trójmieście. Czytaj też: Zielona komunikacja miejska w Polsce. Gdzie jeżdżą wodorowe i elektryczne autobusy? Źródło: gov.pl, czytajrzeszow.pl Fot.: Canva (MarioGuti/Getty Images Signature, welcomia) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.