Elektromobilność Elektryczne autobusy na telefon – przyszłość transportu? 13 listopada 2024 Elektromobilność Elektryczne autobusy na telefon – przyszłość transportu? 13 listopada 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Tylko 14% Polaków wie, czym są Strefy Czystego Transportu! Szokujące dane Mimo że Strefy Czystego Transportu są głośnym medialnym tematem, wciąż wielu Polaków nie wie na czym miałyby polegać i gdzie zostały wprowadzone. 29% Polaków nigdy nie słyszało o takiej koncepcji, a 28% słyszało, ale nie potrafi wytłumaczyć, czym są SCT. Z czego wynika ta niewiedza i dlaczego Polacy boją się wprowadzenia regulacji? Elektromobilność Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Samochody spalinowe zostały wycofane ze sprzedaży, a elektryki cieszą się rekordowym zainteresowaniem. Szacuje się, że już w 2025 roku po ulicach Norwegii będą jeździły tylko bezemisyjne pojazdy. Sytuacja ta jest wynikiem sprzyjającej polityki państwa, która uczyniła zielony transport wyjątkowo opłacalnym. Autobusy zasilane energią słoneczną, które kursują pomiędzy wybranymi 28 lokalizacjami, a ich zamówienie jest możliwe przez aplikację lub infolinię. Futurystyczna wizja czy rzeczywistość? Reklama Jedyna taka wyspa na świecie! Astypalea to mała grecka wyspa, która, przy współpracy z marką Volkswagen, wprowadziła pionierskie rozwiązanie – autobusy na telefon. Na wyspie nie ma rozkładu jazdy, a przemieszczenie się z jednego punktu do drugiego możliwe jest jedynie po zadzwonieniu na infolinię lub zamówieniu autobusu przez aplikację. Co więcej, system połączeń jest bezemisyjny, obsługiwany przez “zielone” vany, zasilane energią słoneczną. – W ciągu następnych dwóch dekad zobaczymy wiele zmian, które składają się na projekt Astypalea, również w innych regionach Europy. Szczególnie imponująca jest zmiana nastrojów ludzi od początkowego sceptycyzmu do wielkiej aprobaty. Pokazuje to, że szybka transformacja jest możliwa, jeśli firmy, politycy i społeczeństwo będą ze sobą współpracować – mówi Maik Stephan, szef ds. rozwoju biznesu w Grupie Volkswagen. Tylko 14% Polaków wie, czym są Strefy Czystego Transportu! Szokujące dane Krok ku energetycznej transformacji Astypalea ma jedynie 97 km2 i 1300 stałych mieszkańców, z których większość przemieszcza się po wyspie pojazdami spalinowymi. Aby ograniczyć ruch samochodowy i postawić na bardziej zrównoważone rozwiązanie, władze zainwestowały w nowe środki transportu. Wszystkie spalinowe autobusy zostały wycofane, a na ich miejsce pojawiły się tzw. “Astubusy”. Na prowizorycznym przystanku można zamówić przejazd, korzystając z aplikacji, w której zaznacza się jego długość i cel wyprawy. Przejazdy są możliwe między 28 różnymi lokalizacjami, w tym pomiędzy centrum wyspy a lotniskiem. Za pomocą aplikacja możliwe jest również wypożyczenie skutera elektrycznego oraz elektrycznego samochodu. – Mobilność elektryczna i holistyczny, zielony i zrównoważony plan działania będą miały pozytywny wpływ na codzienne życie mieszkańców wyspy. W połączeniu z innowacyjnym systemem transportu publicznego możemy przekształcić futurystyczne pomysły w rzeczywistość. Dzisiaj Grecja pokazuje, że jest gotowa przyjąć pionierskie, innowacyjne i kultowe inwestycje, które prowadzą społeczeństwo na nowy poziom łączności, inteligentnej zrównoważoności i bezwysiłkowej użyteczności – powiedział Konstantinos Fragogiannis, wiceminister spraw zagranicznych Grecji. Ładowanie elektryków w Polsce jest jednym z droższych w Europie. Gdzie leży przyczyna? Modelowa wyspa Rozwiązanie to przypomina tradycyjnego Ubera, ale jest znacznie tańsze i bardziej ekonomiczne, ponieważ z przejazdu może korzystać kilka osób, jadących w podobnym kierunku. Astypalea ma stać się wyspą modelową, promującą neutralność klimatyczną. – Politycy, przedsiębiorstwa i społeczeństwo odpowiadają za ograniczenie zmian klimatycznych. Naszym długoterminowym celem jest 100% neutralna dla klimatu mobilność dla wszystkich. Projekt Astypalea pokaże, że jest to możliwe już dziś. Mobilność elektryczna i inteligentna mobilność poprawią jakość życia, przyczyniając się jednocześnie do neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla przyszłości – powiedział Dr Herbert Diess, CEO Volkswagen Group. Projekt “Astubus” to nie tylko elektryfikacja transportu, ale też promocja lokalnych źródeł zasilania. Na wsypie już teraz działają elektrownie słoneczne, które zaopatrują flotę e-samochodów. W planach jest również budowa hybrydowego systemu energetycznego, który miałby się składać z parku słonecznego o mocy 3,5 MGW i systemu magazynowania energii w akumulatorach. System ten pokryje 100% zapotrzebowania wyspy na energię dla e-mobilności i do 60% jej ogólnego zapotrzebowania. Zobacz też: Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Źródła: transportpubliczny.pl, astypalea-sustainable-island.gr Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.