Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Elektryczne autobusy na telefon – przyszłość transportu? 

Elektryczne autobusy na telefon – przyszłość transportu? 

Autobusy zasilane energią słoneczną, które kursują pomiędzy wybranymi 28 lokalizacjami, a ich zamówienie jest możliwe przez aplikację lub infolinię. Futurystyczna wizja czy rzeczywistość? 

Reklama

Jedyna taka wyspa na świecie!

Astypalea to mała grecka wyspa, która, przy współpracy z marką Volkswagen, wprowadziła pionierskie rozwiązanie – autobusy na telefon. Na wyspie nie ma rozkładu jazdy, a przemieszczenie się z jednego punktu do drugiego możliwe jest jedynie po zadzwonieniu na infolinię lub zamówieniu autobusu przez aplikację. Co więcej, system połączeń jest bezemisyjny, obsługiwany przez “zielone” vany, zasilane energią słoneczną.

– W ciągu następnych dwóch dekad zobaczymy wiele zmian, które składają się na projekt Astypalea, również w innych regionach Europy. Szczególnie imponująca jest zmiana nastrojów ludzi od początkowego sceptycyzmu do wielkiej aprobaty. Pokazuje to, że szybka transformacja jest możliwa, jeśli firmy, politycy i społeczeństwo będą ze sobą współpracować – mówi Maik Stephan, szef ds. rozwoju biznesu w Grupie Volkswagen. 

Krok ku energetycznej transformacji 

Astypalea ma jedynie 97 km2 i 1300 stałych mieszkańców, z których większość przemieszcza się po wyspie pojazdami spalinowymi. Aby ograniczyć ruch samochodowy i postawić na bardziej zrównoważone rozwiązanie, władze zainwestowały w nowe środki transportu. Wszystkie spalinowe autobusy zostały wycofane, a na ich miejsce pojawiły się tzw. “Astubusy”. Na prowizorycznym przystanku można zamówić przejazd, korzystając z aplikacji, w której zaznacza się jego długość i cel wyprawy. Przejazdy są możliwe między 28 różnymi lokalizacjami, w tym pomiędzy centrum wyspy a lotniskiem. Za pomocą aplikacja możliwe jest również wypożyczenie skutera elektrycznego oraz elektrycznego samochodu. 

– Mobilność elektryczna i holistyczny, zielony i zrównoważony plan działania będą miały pozytywny wpływ na codzienne życie mieszkańców wyspy. W połączeniu z innowacyjnym systemem transportu publicznego możemy przekształcić futurystyczne pomysły w rzeczywistość. Dzisiaj Grecja pokazuje, że jest gotowa przyjąć pionierskie, innowacyjne i kultowe inwestycje, które prowadzą społeczeństwo na nowy poziom łączności, inteligentnej zrównoważoności i bezwysiłkowej użyteczności – powiedział Konstantinos Fragogiannis, wiceminister spraw zagranicznych Grecji. 

Modelowa wyspa 

Rozwiązanie to przypomina tradycyjnego Ubera, ale jest znacznie tańsze i bardziej ekonomiczne, ponieważ z przejazdu może korzystać kilka osób, jadących w podobnym kierunku. Astypalea ma stać się wyspą modelową, promującą neutralność klimatyczną. 

– Politycy, przedsiębiorstwa i społeczeństwo odpowiadają za ograniczenie zmian klimatycznych. Naszym długoterminowym celem jest 100% neutralna dla klimatu mobilność dla wszystkich. Projekt Astypalea pokaże, że jest to możliwe już dziś. Mobilność elektryczna i inteligentna mobilność poprawią jakość życia, przyczyniając się jednocześnie do neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla przyszłości – powiedział Dr Herbert Diess, CEO Volkswagen Group.

Projekt “Astubus” to nie tylko elektryfikacja transportu, ale też promocja lokalnych źródeł zasilania. Na wsypie już teraz działają elektrownie słoneczne, które zaopatrują flotę e-samochodów. W planach jest również budowa hybrydowego systemu energetycznego, który miałby się składać z parku słonecznego o mocy 3,5 MGW i systemu magazynowania energii w akumulatorach. System ten pokryje 100% zapotrzebowania wyspy na energię dla e-mobilności i do 60% jej ogólnego zapotrzebowania.

Zobacz też: Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa 

Źródła: transportpubliczny.pl, astypalea-sustainable-island.gr

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.