Elektromobilność Elektryczne autobusy na telefon – przyszłość transportu? 13 listopada 2024 Elektromobilność Elektryczne autobusy na telefon – przyszłość transportu? 13 listopada 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Duże miasta będą mogły kupować tylko zeroemisyjne autobusy Senat przyjął nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Według niej, miasta mające więcej niż 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do zakupu wyłącznie zeroemisyjnych autobusów i wprowadzenia Stref Czystego Transportu, jeżeli przekroczą poziom emisji dwutlenku azotu. Elektromobilność Kraków pyta mieszkańców o Strefę Czystego Transportu. Ankieta działa do 9 grudnia Władze Krakowa robią wszystko, żeby przekonać mieszkańców do Strefy Czystego Transportu. Jednym z elementów kampanii jest uruchomienie internetowej ankiety, w której Krakowianie będą mogli wyrazić swoje zdanie na temat nowych przepisów. Autobusy zasilane energią słoneczną, które kursują pomiędzy wybranymi 28 lokalizacjami, a ich zamówienie jest możliwe przez aplikację lub infolinię. Futurystyczna wizja czy rzeczywistość? Reklama Jedyna taka wyspa na świecie! Astypalea to mała grecka wyspa, która, przy współpracy z marką Volkswagen, wprowadziła pionierskie rozwiązanie – autobusy na telefon. Na wyspie nie ma rozkładu jazdy, a przemieszczenie się z jednego punktu do drugiego możliwe jest jedynie po zadzwonieniu na infolinię lub zamówieniu autobusu przez aplikację. Co więcej, system połączeń jest bezemisyjny, obsługiwany przez “zielone” vany, zasilane energią słoneczną. – W ciągu następnych dwóch dekad zobaczymy wiele zmian, które składają się na projekt Astypalea, również w innych regionach Europy. Szczególnie imponująca jest zmiana nastrojów ludzi od początkowego sceptycyzmu do wielkiej aprobaty. Pokazuje to, że szybka transformacja jest możliwa, jeśli firmy, politycy i społeczeństwo będą ze sobą współpracować – mówi Maik Stephan, szef ds. rozwoju biznesu w Grupie Volkswagen. Tylko 14% Polaków wie, czym są Strefy Czystego Transportu! Szokujące dane Krok ku energetycznej transformacji Astypalea ma jedynie 97 km2 i 1300 stałych mieszkańców, z których większość przemieszcza się po wyspie pojazdami spalinowymi. Aby ograniczyć ruch samochodowy i postawić na bardziej zrównoważone rozwiązanie, władze zainwestowały w nowe środki transportu. Wszystkie spalinowe autobusy zostały wycofane, a na ich miejsce pojawiły się tzw. “Astubusy”. Na prowizorycznym przystanku można zamówić przejazd, korzystając z aplikacji, w której zaznacza się jego długość i cel wyprawy. Przejazdy są możliwe między 28 różnymi lokalizacjami, w tym pomiędzy centrum wyspy a lotniskiem. Za pomocą aplikacja możliwe jest również wypożyczenie skutera elektrycznego oraz elektrycznego samochodu. – Mobilność elektryczna i holistyczny, zielony i zrównoważony plan działania będą miały pozytywny wpływ na codzienne życie mieszkańców wyspy. W połączeniu z innowacyjnym systemem transportu publicznego możemy przekształcić futurystyczne pomysły w rzeczywistość. Dzisiaj Grecja pokazuje, że jest gotowa przyjąć pionierskie, innowacyjne i kultowe inwestycje, które prowadzą społeczeństwo na nowy poziom łączności, inteligentnej zrównoważoności i bezwysiłkowej użyteczności – powiedział Konstantinos Fragogiannis, wiceminister spraw zagranicznych Grecji. Ładowanie elektryków w Polsce jest jednym z droższych w Europie. Gdzie leży przyczyna? Modelowa wyspa Rozwiązanie to przypomina tradycyjnego Ubera, ale jest znacznie tańsze i bardziej ekonomiczne, ponieważ z przejazdu może korzystać kilka osób, jadących w podobnym kierunku. Astypalea ma stać się wyspą modelową, promującą neutralność klimatyczną. – Politycy, przedsiębiorstwa i społeczeństwo odpowiadają za ograniczenie zmian klimatycznych. Naszym długoterminowym celem jest 100% neutralna dla klimatu mobilność dla wszystkich. Projekt Astypalea pokaże, że jest to możliwe już dziś. Mobilność elektryczna i inteligentna mobilność poprawią jakość życia, przyczyniając się jednocześnie do neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla przyszłości – powiedział Dr Herbert Diess, CEO Volkswagen Group. Projekt “Astubus” to nie tylko elektryfikacja transportu, ale też promocja lokalnych źródeł zasilania. Na wsypie już teraz działają elektrownie słoneczne, które zaopatrują flotę e-samochodów. W planach jest również budowa hybrydowego systemu energetycznego, który miałby się składać z parku słonecznego o mocy 3,5 MGW i systemu magazynowania energii w akumulatorach. System ten pokryje 100% zapotrzebowania wyspy na energię dla e-mobilności i do 60% jej ogólnego zapotrzebowania. Zobacz też: Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Źródła: transportpubliczny.pl, astypalea-sustainable-island.gr Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.