Energetyka Rada Ministrów przyjęła ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Co ona wniesie? 08 stycznia 2025 Energetyka Rada Ministrów przyjęła ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Co ona wniesie? 08 stycznia 2025 Przeczytaj także Energetyka Biodegradowalna elektronika inspirowana naturą Zespół naukowców z Drezna opracował biodegradowalne płyty obwodów elektronicznych, których budowa jest inspirowana właściwościami liści drzew. “Leaftronics” to szansa na zmniejszenie ilości elektrośmieci i przyśpieszenie procesu recyklingu. Energetyka Krok bliżej do bezpieczeństwa energetycznego. Columbus Energy i grupa DTEK realizują kolejne postanowienia umowy Columbus Energy S.A. zrealizował warunki umowy zawartej ze spółką DRI z Grupy DTEK i sprzedał projekt wielkoskalowego magazynu energii (BESS). Łączna wartość zakończonej transakcji wynosi 29,6 mln euro (ok. 130 mln zł). Rząd przyjął projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do dyrektywy UE, promującej stosowanie energii ze źródeł odnawialnych w transporcie. Nowe przepisy mają umożliwić rozwój paliw alternatywnych, na przykład biometanu. Reklama Dlaczego ustawa zostanie wprowadzona? Sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w Unii Europejskiej, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. Zdaniem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, niezbędne jest wprowadzenie narzędzi służących szerszemu wykorzystaniu biopaliw, biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie. Pozwoli to ograniczyć negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko, co przełoży się na poprawę jakości powietrza i ludzkiego zdrowia. Zobacz też: Rada Ministrów przyjęła dwa projekty ustaw Ministerstwa Klimatu i Środowiska Co zmieni ustawa? Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach oraz niektórych innych ustaw określa poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) na kolejne lata. Samo NCW to minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym. Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść: – w 2025 roku – 9,2%, – w latach od 2026 do 2029 – 10%, – w 2030 roku – 14,9%. Realizacja celu OZE może zostać osiągnięta przede wszystkim przy wykorzystaniu: – biokomponentów pochodzących z surowców spożywczych lub pastewnych, – biokomponentów zaawansowanych wytworzonych z surowców odpadowych lub pozostałości, – odnawialnej energii elektrycznej. Ponadto, ustawa uzupełnia katalog paliw, którymi można realizować NCW, o ciekłe i gazowe paliwa węglowe i gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu lub odnawialną energię elektryczną, jak również o paliwa lotnicze i żeglugowe oraz biometan. Ustawa ma zacząć obowiązywać od 1 kwietnia 2025 roku, a zmiany zawarte w części dotyczącej realizacji NCW – od 1 stycznia 2026 r. Czytaj też: Adaptacja miast do zmian klimatu. Rząd przyjął ustawę przedłożoną przez MKIŚ Źródło: gov.pl Fot.: Canva (Kesu01/Getty Images Pro, Boy Wirat/Getty Images) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.