Depesze NaszEauto: prawie 20 tys. wniosków. Eksperci wskazują, kiedy wyczerpie się budżet 12 listopada 2025 Depesze NaszEauto: prawie 20 tys. wniosków. Eksperci wskazują, kiedy wyczerpie się budżet 12 listopada 2025 Przeczytaj także Depesze Polacy widzą realne zagrożenia klimatyczne. Raport ISP pokazuje niskie zaufanie do państwa Instytut Spraw Publicznych zaprezentował wyniki pierwszej części nowego badania dotyczącego postrzegania zagrożeń klimatycznych i energetycznych oraz gotowości obywateli do reagowania na kryzysy. Depesze Inwestycje w gospodarkę wodno-ściekową z dofinansowaniem unijnym. Ruszył nabór wniosków na dotacje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) otworzył nabór wniosków na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę oczyszczalni ścieków i wodociągowo-kanalizacyjną. Finansowanie projektów zaplanowano z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027 w ramach działań na rzecz gospodarki wodno‐ściekowej. Wraz z nadejściem końca roku – wyraźnie rośnie też liczba wnioskujących o dofinansowanie z programu priorytetowego NaszEauto. Dane z końca października wskazują, że w ciągu 9 miesięcy wykorzystano ponad połowę z planowanego budżetu. Druga połowa puli wyczerpie się najprawdopodobniej na przełomie stycznia i lutego 2026. Reklama Połowa budżetu NaszEauto wykorzystana Osoby zainteresowane nabyciem samochodu elektrycznego i skorzystaniem z dofinansowania z programu NaszEauto nie powinny zwlekać z decyzją. Każdy kolejny miesiąc przynosi rekordowe rejestracje pojazdów elektrycznych i składanych wniosków do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a tempo wykorzystania budżetu stale przyspiesza. Wraz z końcem października wykorzystano ok. 608 mln z 1,18 mld złotych, co odpowiada 51% całkowitego budżetu. W lutym tego roku, kiedy wystartował program NaszEauto, urzędy zarejestrowały 1675 nowych aut elektrycznych, a do NFOŚiGW wpłynęło 1125 wniosków. W październiku odnotowano już ok. 4798 rejestracji i 3941 wniosków. To wzrost o odpowiednio 186% i 250%. Do tej pory złożono łącznie 19 588 wniosków – 72% dotyczyło leasingu, a 28% zakupów. W październiku odsetek samochodów elektrycznych w rejestracjach nowych aut osobowych w Polsce wyniósł 9,1% – to kolejny rekord, który nie byłby możliwy bez programu wsparcia. Rynek elektromobilności będzie potrzebował kolejnych impulsów po zakończeniu programu NaszEauto – mówi Maciej Gis, Kierownik portalu elektromobilni.pl i Dyrektor Komunikacji & PR PSNM. Program NaszEauto po październiku 2025: ponad 19,5 tys. wniosków i opóźnienia w wypłatach Opóźnienia w programie NaszEauto Beneficjenci muszą się jednak uzbroić w cierpliwość. Liczba zatwierdzonych i wypłaconych wniosków rośnie w nieporównywalnie niższym tempie. Pierwsze wypłaty z budżetu NaszEauto zrealizowano dopiero w czerwcu tego roku, a do października rozliczono zaledwie 1067 wniosków. Co prawda odsetek zatwierdzonych wniosków ledwo przekroczył 10% po 9 miesiącach funkcjonowania programu, jednak program musi zostać rozliczony i zamknięty do końca sierpnia 2026 roku. To oznacza, że wszystkie osoby z zatwierdzonym wnioskiem muszą do tego czasu otrzymać z powrotem wcześniej wpłacone przez siebie pieniądze. Należy pamiętać, że program NaszEauto został uruchomiony w lutym 2025 r. z budżetem 1,6 mld złotych. W październiku zredukowano budżet aż do 1,18 mld zł. W tym samym momencie zwiększyły się kwoty wypłat, a także poszerzyła się grupa potencjalnych beneficjentów – do katalogu pojazdów kwalifikujących się do dopłat, doszły samochody dostawcze o dopuszczalnej masy całkowitej do 3,5 tony (kat. N1) oraz busy do 5 tony (kat. M2). W tym drugim przypadku kwoty dofinansowania mogą sięgać nawet 600 tys. zł. Do kiedy można składać wnioski w programie NaszEauto? W teorii NFOŚiGW będzie przyjmował wnioski do 30 kwietnia 2026 roku, jednak wszystko wskazuje na to, że budżet zostanie wyczerpany przed czasem. Według szacunków EV Klub Polska i elektromobilni.pl nastąpi to już na przełomie stycznia i lutego 2026 roku. Wnioski złożone na przełomie stycznia i lutego 2026 będą ostatnimi, które zakwalifikują się na dopłatę. Do 30 czerwca 2026 r. NFOŚiGW musi przeprocesować wnioski, a do końca sierpnia beneficjenci muszą otrzymać dopłaty. Terminy te są nieprzekraczalne, co zmusza Fundusz do przyspieszenia tempa weryfikacji wniosków i wypłat. Zobacz też: NaszEauto: 90% wniosków z błędami. O czym powinni pamiętać beneficjenci? Źródła: EV klub Polska, Elektromobilni Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.