Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Airbus konstruuje pierwszy komercyjny samolot zasilany zieloną energią

Airbus konstruuje pierwszy komercyjny samolot zasilany zieloną energią

Francuska firma Airbus stworzyła projekt samolotu zasilanego wodorem. Premiera planowana jest na 2035 rok. Jeśli prace przebiegną pomyślnie, Airbus wprowadzi na rynek pierwszy samolot komercyjny, nieemitujący dwutlenku węgla!

Reklama

Cele projektu na najbliższe lata

Firma Airbus postanowiła położyć kres zanieczyszczeniom powietrza. Wyznaczyła sobie ambitne cele na krótki przedział czasu. Do 2025 roku producent samolotów i jego partnerzy muszą zakończyć proces dopracowywania technologii wymaganej dla bezemisyjnych samolotów.

Jednym z głównych wyzwań, jakie stoją przed nimi w ciągu najbliższych czterech lat to zaprojektowanie dwuściennego zbiornika z próżnią między dwiema ścianami. Jest to niezbędny element do przechowywania ciekłego wodoru, który jest niezwykle łatwopalnym paliwem.

W celu rozwiązania tego problemu  stworzono w czerwcu tego roku dwa centra badawcze w zakładach Airbusa w Nantes we Francji oraz w Bremie w Niemczech.

Planowane parametry samolotu

Według projektu samolot napędzany będzie ciekłym wodorem, co pozwoli na zasięg 1600 kilometrów.

Fot: projekt firmy Airbus/ źródło: challenges.fr

Dodatkowo będzie wyposażony w 70 miejsc dla komercyjnych pasażerów. Będzie pierwszym w historii samolotem komercyjnym, który nie emituje CO2.

Czy projekt jest wykonalny?

Projekt został uruchomiony w już czerwcu 2020 roku podczas pandemii Covid. Specjaliści, w obawie o przeszkody z nią związane, wyrazili poważne wątpliwości co do rozwoju komercyjnego samolotu wodorowego od 2035 roku.

Obawiali się o zbyt wiele wyzwań technicznych, zwłaszcza w zakresie wykonalności zbiornika paliwa. Ze względu na warunki zwracali uwagę, że występuje zbyt wiele niepewności co do zdolności firmy do terminowej certyfikacji tak innowacyjnego samolotu.

– Samolot wodorowy w 2035 roku wydaje się wykonalny, ale rezultatem może być urządzenie o katastrofalnych wynikach ekonomicznych – podaje Richard Aboulafia, wiceprezes firmy konsultingowej Teal Group.

Jednak prezes wykonawczy Airbus, Guillaume Faury zapewnia, że mocno wierzy w ogłoszony harmonogram:

– Z każdym dniem jesteśmy bardziej pewni osiągnięcia celu, jakim jest samolot wodorowy i zeroemisyjny w 2035 roku – podkreśla prezes.

 źródło: challenges.fr

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.