Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Akumulator wysokiego napięcia w nowym samolocie elektrycznym AirBusa. Przełom w lotnictwie?

akumulator wysokiego napięcia

Akumulator wysokiego napięcia w nowym samolocie elektrycznym AirBusa. Przełom w lotnictwie?

Akumulator wysokiego napięcia firmy Airbus może przyspieszyć proces elektryfikacji lotnictwa. Trwają testy samolotu EcoPulse, wykorzystującego tę technologię. Na czym polega ten projekt?

Reklama

Akumulator wysokiego napięcia

Nowa bateria w samolocie EcoPulse ma przyspieszyć dekarbonizację lotnictwa. W czerwcu ubiegłego roku Airbus z powodzeniem przeprowadził testy w tunelu aerodynamicznym. Teraz firma skupia się na innym kluczowym czynniku, którym jest litowo-jonowy akumulator wysokiego napięcia.

Ma około 2,3 m długości, 75 cm szerokości, 20 cm głębokości i montowany jest pod kadłubem samolotu. Co czyni go wyjątkowym?

Gęstość mocy i energii

Jak twierdzi producent, akumulator jest lekki, kompaktowy i dysponuje zarówno bardzo dużą mocą, jak i gęstością energii. Urządzenie zaprojektowane dla samolotu EcoPulse waży ok. 350 kg, jest w stanie osiągnąć napięcie 800 V prądu stałego i może dostarczyć do 350 kW mocy.

Ten poziom mocy jest wystarczający, aby wraz z drugim akumulatorem, napędzać samolot EcoPulse.

– Kolejną innowacyjną częścią systemu jest aktywny system chłodzenia, który zapewnia optymalną temperaturę dla pracy silnikówstwierdził Julien Laurent, który odpowiada za zespół pracujący nad akumulatorem. 

akumulator wysokiego napięcia
Schemat akumulatora: pokrywa, bateria z modułem, system chłodzenia i system zarządzania baterią, źródło: airbus.com

Wytrzymałość akumulatora na wysokie napięcie jest wyjątkowa, ponieważ nie jest obecnie dostępna ani w przemyśle lotniczym, ani motoryzacyjnym.

Przełom w lotnictwie?

Warto zauważyć, że cięższe akumulatory, które są obecnie używane w samolotach, mają zazwyczaj dość niskie napięcie – 28 V. Mają także niższą gęstość energii i służą np. w sytuacjach awaryjnych.

Co więcej, większość z nich to akumulatory oparte na niklu i kadmie (NiCad), które, zgodnie z unijnym rozporządzeniem REACH, wkrótce będą musiały ustąpić miejsca alternatywnym, przyjaznym dla środowiska akumulatorom, takim jak litowo-jonowe. Akumulatory służące do zasilania samochodów elektrycznych są z kolei to zbyt duże i ciężkie do użytku w lotnictwie. 

Jak przyznaje AirBus, nie ma jeszcze jednego pewnego rozwiązania problemu dekarbonizacji przyszłych samolotów firmy. Elektryfikacja musi iść w parze z nowymi projektami skrzydeł, technologią wodorową, konstrukcją samolotu, systemami zarządzania lotem etc. Jest to jednak dobry krok w kierunku przyjaznych środowisku hybrydowych i elektrycznych samolotów pasażerskich. 

Chcesz wiedzieć więcej o obecnych możliwościach samolotów elektrycznych? Zobacz artykuł:

źródło: airbus.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.