Elektromobilność Akumulator wysokiego napięcia w nowym samolocie elektrycznym AirBusa. Przełom w lotnictwie? 12 marca 2022 Elektromobilność Akumulator wysokiego napięcia w nowym samolocie elektrycznym AirBusa. Przełom w lotnictwie? 12 marca 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu. Jaką wybrać? Zapytaliśmy eksperta Coraz więcej posiadaczy samochodów elektrycznych decyduje się na ładowanie pojazdu w domu – za pomocą gniazdka lub tzw. wallboxa. Jaki sprzęt wybrać, aby zwiększyć oszczędności? Zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy – Pawła Kusiaka. Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje Budowa w Jaworznie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych to nie tylko szansa na rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, ale też istotna inwestycja dla regionu, dotąd opartego na górnictwie. Czy zakład ma szansę zostać uruchomiony w planowanym terminie? Akumulator wysokiego napięcia firmy Airbus może przyspieszyć proces elektryfikacji lotnictwa. Trwają testy samolotu EcoPulse, wykorzystującego tę technologię. Na czym polega ten projekt? Reklama Akumulator wysokiego napięcia Nowa bateria w samolocie EcoPulse ma przyspieszyć dekarbonizację lotnictwa. W czerwcu ubiegłego roku Airbus z powodzeniem przeprowadził testy w tunelu aerodynamicznym. Teraz firma skupia się na innym kluczowym czynniku, którym jest litowo-jonowy akumulator wysokiego napięcia. Ma około 2,3 m długości, 75 cm szerokości, 20 cm głębokości i montowany jest pod kadłubem samolotu. Co czyni go wyjątkowym? Gęstość mocy i energii Jak twierdzi producent, akumulator jest lekki, kompaktowy i dysponuje zarówno bardzo dużą mocą, jak i gęstością energii. Urządzenie zaprojektowane dla samolotu EcoPulse waży ok. 350 kg, jest w stanie osiągnąć napięcie 800 V prądu stałego i może dostarczyć do 350 kW mocy. Ten poziom mocy jest wystarczający, aby wraz z drugim akumulatorem, napędzać samolot EcoPulse. – Kolejną innowacyjną częścią systemu jest aktywny system chłodzenia, który zapewnia optymalną temperaturę dla pracy silników – stwierdził Julien Laurent, który odpowiada za zespół pracujący nad akumulatorem. Schemat akumulatora: pokrywa, bateria z modułem, system chłodzenia i system zarządzania baterią, źródło: airbus.com Wytrzymałość akumulatora na wysokie napięcie jest wyjątkowa, ponieważ nie jest obecnie dostępna ani w przemyśle lotniczym, ani motoryzacyjnym. Przełom w lotnictwie? Warto zauważyć, że cięższe akumulatory, które są obecnie używane w samolotach, mają zazwyczaj dość niskie napięcie – 28 V. Mają także niższą gęstość energii i służą np. w sytuacjach awaryjnych. Co więcej, większość z nich to akumulatory oparte na niklu i kadmie (NiCad), które, zgodnie z unijnym rozporządzeniem REACH, wkrótce będą musiały ustąpić miejsca alternatywnym, przyjaznym dla środowiska akumulatorom, takim jak litowo-jonowe. Akumulatory służące do zasilania samochodów elektrycznych są z kolei to zbyt duże i ciężkie do użytku w lotnictwie. Jak przyznaje AirBus, nie ma jeszcze jednego pewnego rozwiązania problemu dekarbonizacji przyszłych samolotów firmy. Elektryfikacja musi iść w parze z nowymi projektami skrzydeł, technologią wodorową, konstrukcją samolotu, systemami zarządzania lotem etc. Jest to jednak dobry krok w kierunku przyjaznych środowisku hybrydowych i elektrycznych samolotów pasażerskich. Chcesz wiedzieć więcej o obecnych możliwościach samolotów elektrycznych? Zobacz artykuł: Najszybszy samolot elektryczny na świecie – Rolls Royce pobił aż trzy rekordy źródło: airbus.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.