Elektromobilność Autobus elektryczny jako mobilny magazyn energii. Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid 17 października 2022 Elektromobilność Autobus elektryczny jako mobilny magazyn energii. Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid 17 października 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid pojawiła się w Bolechowie. Umożliwia dostarczanie energii przechowywanej w zestawach akumulatorów pojazdów do sieci energetycznej. Upowszechnienie tej usługi pomoże w stabilizacji sieci energetycznej w godzinach szczytu i sytuacjach awaryjnych, ale nie tylko. Reklama Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid Medcom wyposażył nową stację ładowania pojazdów bateryjnych Charging Park firmy Solaris Bus & Coach w dwukierunkowe ładowarki w standardzie vehicle-to-grid (V2G). To pierwsza tego typu instalacja uruchomiona w Polsce. Wcześniej warszawski producent realizował takie inwestycje w Japonii.Dwukierunkowy przepływ energii pozwala wykorzystać autobus elektryczny jako mobilny magazyn energii i zintegrować go z siecią energetyczną. Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid, źródło: Medcom Na otwartej pod koniec września stacji ładowania Charging Park w Bolechowie zainstalowane zostały dwie niezależne ładowarki Medcomu typu plug-in o mocy 150 kW (z serii EBC-B-150S SiC). Pozwalają naładować autobus elektryczny wyposażony w baterię o pojemności 250 kWh w czasie krótszym niż dwie godziny. Ładowarka vehicle-to-grid umożliwia zwrot energii z rozładowania do sieci i ponowne jej wykorzystanie. Jakie zastosowania oferuje to rozwiązanie? Vehicle-to-grid, czyli energia z auta zasili dom Vehicle-to-grid to nowy standard zrównoważonego zarządzania energią elektryczną. Ładowarka V2G pozwala przesyłać energię elektryczną w dwóch kierunkach. Dzięki temu każdy pojazd elektryczny jest nie tylko konsumentem energii, ale także dostawcą i częścią ekosystemu energetycznego. Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid, źródło: Medcom Jakie korzyści płyną z tego rozwiązania? 1. Pojazd elektryczny staje się dodatkowym źródłem energii. Autobus podłączony do ładowarki vehicle-to-grid może stanowić dodatkowe, tymczasowe źródło zasilania potrzeb własnych przedsiębiorstwa, np. w sytuacji nagłej awarii sieci energetycznej. 2. Mobilne magazyny energii. Dwukierunkowy przepływ energii w ładowarce pozwala zamienić pojazdy elektryczne w system rozproszonych magazynów energii, dostarczać ją do sieci energetycznej w sytuacjach kryzysowych np. w czasie klęsk żywiołowych, bilansując tym samym cały system elektroenergetyczny. 3. Niższe koszty ładowania floty. Vehicle-to-grid to szansa na wdrożenie i popularyzację nowych modeli biznesowych. Energię zgromadzoną w baterii pojazdu elektrycznego można przesyłać do sieci i sprzedawać w godzinach wysokiej taryfy, a kupować gdy jest to najbardziej opłacalne. Tym samym ograniczymy koszty eksploatacji flot EV. 4. Gwarancja pełnego naładowania. Integracja ładowarki z inteligentnym modułem ładowania pozwala zarządzać procesem ładowania i rozładowania baterii, tak by było to najbardziej opłacalne dla użytkownika. Jednocześnie daje to gwarancję, że pojazd elektryczny będzie do gotowy zawsze wtedy, gdy jest potrzebny. 5. Integracja z OZE. Spopularyzowana na rynku technologia vehicle-to-grid sprzyja rozwojowi OZE i może pomóc w stabilizacji systemu energetycznego i bilansowaniu energii pochodzącej ze źródeł rozproszonych o dużej zmienności jej generowania, takich jak farmy wiatrowe czy słoneczne. Energia z auta może także zasilić dom lub biuro, przez co dodatkowo obniżymy nasze rachunki za prąd. Co ważne, urządzenia w Bolechowie zostały wyprodukowane w pełnej technologii węglika krzemu (SiC), dzięki której osiągają zdecydowanie wyższą sprawność (96%) w porównaniu do produktów wykonanych w tradycyjnej technologii krzemowej. Nowoczesne ładowarki dwukierunkowe vehicle-to-grid Rozwiązanie Medcomu ogranicza straty energii w trakcie każdego ładowania pojazdu o dodatkowe 2%, co przekłada się na znacznie niższe koszty użytkowania floty. Zastosowanie półprzewodników z węglika krzemu gwarantuje także niższą temperaturę pracy i małe tętnienia napięcia. Z uwagi na prostą konstrukcję i modułową budowę ładowarki vehicle-to-grid z serii EBC-B-150S są też łatwe w serwisowaniu. Co więcej, mogą współpracować z odnawialnymi źródłami energii i są przystosowane do podłączenia fotowoltaiki oraz magazynu energii przez dodatkowy moduł przetwornicy DC/DC. Zainstalowane w Bolechowie urządzenia Medcomu są wykorzystywane przez Solaris Bus & Coach do ładowania/rozładowania autobusów, a także ich testowania. Po wyprodukowaniu pojazdu należy naładować i rozładować jego baterię w określonej liczbie cykli. Vehicle-to-grid wprowadza także Hyundai. Zobacz więcej najnowszych rozwiązań z branży elektromobilności. Rewolucja na rynku elektromobilności zmieni nie tylko transport, ale przede wszystkim jakość naszego życia źródło i zdj. główne: mat. prasowe Medcom Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.