Elektromobilność Autobus elektryczny jako mobilny magazyn energii. Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid 17 października 2022 Elektromobilność Autobus elektryczny jako mobilny magazyn energii. Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid 17 października 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Kraków wyłącza darmowe ładowarki – ceny wyższe niż na większości stacji EV w Polsce. Zmiany od 31 marca Koniec z darmowym ładowaniem samochodów elektrycznych na krakowskich parkingach Park&Ride. Choć radni miejscy nie zgodzili się na podwyższenie opłat za parking, tak wprowadzone zostały opłaty za ładowanie elektryków. Decyzja jest o tyle kontrowersyjna, że kwota za 1 kWh znacznie przewyższa średnią cenę na publicznych stacjach ładowania EV. Sytuacja jest jeszcze gorsza, gdy do tej kwoty dodamy opłatę za parking. Elektromobilność Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych. Gdzie naładować elektryka bez opłat? [MAPA, LISTA] [aktualizacja 02.2025] Czy wiedziałeś, że nie zawsze musisz płacić za ładowanie samochodu elektrycznego? Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych można znaleźć w każdym większym mieście. Sprawdź, gdzie naładować elektryka za darmo [MAPA, LISTA]. Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid pojawiła się w Bolechowie. Umożliwia dostarczanie energii przechowywanej w zestawach akumulatorów pojazdów do sieci energetycznej. Upowszechnienie tej usługi pomoże w stabilizacji sieci energetycznej w godzinach szczytu i sytuacjach awaryjnych, ale nie tylko. Reklama Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid Medcom wyposażył nową stację ładowania pojazdów bateryjnych Charging Park firmy Solaris Bus & Coach w dwukierunkowe ładowarki w standardzie vehicle-to-grid (V2G). To pierwsza tego typu instalacja uruchomiona w Polsce. Wcześniej warszawski producent realizował takie inwestycje w Japonii.Dwukierunkowy przepływ energii pozwala wykorzystać autobus elektryczny jako mobilny magazyn energii i zintegrować go z siecią energetyczną. Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid, źródło: Medcom Na otwartej pod koniec września stacji ładowania Charging Park w Bolechowie zainstalowane zostały dwie niezależne ładowarki Medcomu typu plug-in o mocy 150 kW (z serii EBC-B-150S SiC). Pozwalają naładować autobus elektryczny wyposażony w baterię o pojemności 250 kWh w czasie krótszym niż dwie godziny. Ładowarka vehicle-to-grid umożliwia zwrot energii z rozładowania do sieci i ponowne jej wykorzystanie. Jakie zastosowania oferuje to rozwiązanie? Vehicle-to-grid, czyli energia z auta zasili dom Vehicle-to-grid to nowy standard zrównoważonego zarządzania energią elektryczną. Ładowarka V2G pozwala przesyłać energię elektryczną w dwóch kierunkach. Dzięki temu każdy pojazd elektryczny jest nie tylko konsumentem energii, ale także dostawcą i częścią ekosystemu energetycznego. Pierwsza w Polsce ładowarka vehicle-to-grid, źródło: Medcom Jakie korzyści płyną z tego rozwiązania? 1. Pojazd elektryczny staje się dodatkowym źródłem energii. Autobus podłączony do ładowarki vehicle-to-grid może stanowić dodatkowe, tymczasowe źródło zasilania potrzeb własnych przedsiębiorstwa, np. w sytuacji nagłej awarii sieci energetycznej. 2. Mobilne magazyny energii. Dwukierunkowy przepływ energii w ładowarce pozwala zamienić pojazdy elektryczne w system rozproszonych magazynów energii, dostarczać ją do sieci energetycznej w sytuacjach kryzysowych np. w czasie klęsk żywiołowych, bilansując tym samym cały system elektroenergetyczny. 3. Niższe koszty ładowania floty. Vehicle-to-grid to szansa na wdrożenie i popularyzację nowych modeli biznesowych. Energię zgromadzoną w baterii pojazdu elektrycznego można przesyłać do sieci i sprzedawać w godzinach wysokiej taryfy, a kupować gdy jest to najbardziej opłacalne. Tym samym ograniczymy koszty eksploatacji flot EV. 4. Gwarancja pełnego naładowania. Integracja ładowarki z inteligentnym modułem ładowania pozwala zarządzać procesem ładowania i rozładowania baterii, tak by było to najbardziej opłacalne dla użytkownika. Jednocześnie daje to gwarancję, że pojazd elektryczny będzie do gotowy zawsze wtedy, gdy jest potrzebny. 5. Integracja z OZE. Spopularyzowana na rynku technologia vehicle-to-grid sprzyja rozwojowi OZE i może pomóc w stabilizacji systemu energetycznego i bilansowaniu energii pochodzącej ze źródeł rozproszonych o dużej zmienności jej generowania, takich jak farmy wiatrowe czy słoneczne. Energia z auta może także zasilić dom lub biuro, przez co dodatkowo obniżymy nasze rachunki za prąd. Co ważne, urządzenia w Bolechowie zostały wyprodukowane w pełnej technologii węglika krzemu (SiC), dzięki której osiągają zdecydowanie wyższą sprawność (96%) w porównaniu do produktów wykonanych w tradycyjnej technologii krzemowej. Nowoczesne ładowarki dwukierunkowe vehicle-to-grid Rozwiązanie Medcomu ogranicza straty energii w trakcie każdego ładowania pojazdu o dodatkowe 2%, co przekłada się na znacznie niższe koszty użytkowania floty. Zastosowanie półprzewodników z węglika krzemu gwarantuje także niższą temperaturę pracy i małe tętnienia napięcia. Z uwagi na prostą konstrukcję i modułową budowę ładowarki vehicle-to-grid z serii EBC-B-150S są też łatwe w serwisowaniu. Co więcej, mogą współpracować z odnawialnymi źródłami energii i są przystosowane do podłączenia fotowoltaiki oraz magazynu energii przez dodatkowy moduł przetwornicy DC/DC. Zainstalowane w Bolechowie urządzenia Medcomu są wykorzystywane przez Solaris Bus & Coach do ładowania/rozładowania autobusów, a także ich testowania. Po wyprodukowaniu pojazdu należy naładować i rozładować jego baterię w określonej liczbie cykli. Vehicle-to-grid wprowadza także Hyundai. Zobacz więcej najnowszych rozwiązań z branży elektromobilności. Rewolucja na rynku elektromobilności zmieni nie tylko transport, ale przede wszystkim jakość naszego życia źródło i zdj. główne: mat. prasowe Medcom Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.