Wiadomości OZE Autonomiczne autobusy i śmieciarki od Volvo 29 czerwca 2018 Wiadomości OZE Autonomiczne autobusy i śmieciarki od Volvo 29 czerwca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Szwedzki producent samochodów Volvo podczas przystanku regat Volvo Ocean Race w Göteborgu zaprezentował pionierski autobus autonomiczny. Koncern dołącza do wyścigu technologicznego w ramach modelu „transport as a service” i przekonuje, że technologia autonomicznej jazdy może przyczynić się do bezpieczniejszego i wygodniejszego przemieszania się oraz większej wydajności transportu. Poza autobusami Volvo testuje także autonomiczne ciężarówki i śmieciarki. Reklama „Dzięki niskiemu poziomowi hałasu oraz bezemisyjnemu działaniu elektryczne systemy autobusowe stanowią doskonałe rozwiązanie dla atrakcyjnego i zrównoważonego transportu publicznego. Dzięki różnym stopniom automatyzacji możemy poczynić dalsze postępy w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i wydajności”, Håkan Agnevall, prezes zespołu Volvo Buses. Projekt autonomicznego, 12-metrowego pojazdu został oparty na modelu istniejącego już autobusu elektrycznego produkcji Volvo. Autobus jest wyposażony w technologie łagodzące przyśpieszenie i hamowanie pojazdu, które są istotne dla komfortu pasażerów podczas jazdy. Na przystankach pojazd zatrzymuje się dokładnie na tych samych pozycjach, umożliwiających pasażerom bezproblemowe wejście i wyjście. Producent gwarantuje 80% niższe zużycie energii w porównaniu do standardowego autobusu z silnikiem diesla. Autobus jest wyposażony w różnorodne czujniki, które nie tylko pomagają w nawigacji w czasie jazdy, ale informacje pozyskiwane z nich umożliwiają zapobieganiu incydentom i wypadkom poprzez identyfikację obiektów zbliżających się do autobusu. Ponadto mają wbudowany GPS wraz z systemem opartym na technologii laserowej LIDAR. „Technologia pozwala również na bardziej wydajną obsługę pojazdu, gdy autobus nie jest w ruchu drogowym. Dzięki autonomicznym autobusom pracownicy magazynu mogą skupić się na serwisie i konserwacji pojazdów, a nie na ładowaniu akumulatorów, myciu autobusów i ich parkowaniu. Jutrzejsze autobusy będą w stanie zrobić to wszystko samodzielnie”, wyjaśnił Agnevall. Pionierski autobus zostanie wykorzystany także do badań nad przyszłą flotą autobusów autonomicznych, która będzie kompatybilna z innymi rodzajami transportu publicznego. Agnevall wskazał, że systemy autobusów elektrycznych mogą być atrakcyjną alternatywą dla rozwiązań szynowych. Volvo jest pionierem w zakresie systemów transportu o dużej przepustowości opartych na autobusach, tzw. Bus Rapid Transit (BRT). Należy przypomnieć, że Volvo Buses uruchomiło wspólny autonomiczny projekt autobusu elektrycznego z wiodącą uczelnią Nanyang Technology University (NTU) w Singapurze w celu opracowania i przetestowania autonomicznych autobusów w tym mieście. Singapur zapowiedział, że do 2022 roku autobusy samojezdne zostaną zainstalowane w kilku częściach kraju. Dla Volvo będzie to pierwsza autonomiczna aplikacja w transporcie publicznym. Podstawą programu są dwa całkowicie elektryczne 12-metrowe autobusy Volvo 7900 Electric tego samego typu, które Volvo Buses dostarcza już dziś. Wspólnie opracowane autonomiczne autobusy elektryczne pojawią się w Singapurze na początku 2019 r. Grupa Volvo wcześniej zaprezentowała autonomiczne pojazdy do wydobycia i wywozu odpadów. W 2017 roku Volvo Group wraz ze szwedzkimi specjalistami od odpadów i recyklingu Renova rozpoczął także testy pionierskiej, autonomicznej śmieciarki, która może być używana w środowisku miejskim. Autonomiczny wózek śmieciarski Grupy Volvo został zaprojektowany, aby zapewnić bezpieczniejszą jazdę w obszarach zabudowanych, także podczas cofania. Czujniki stale monitorują położenie pojazdu, a ten zatrzymuje się natychmiast, gdy nagle pojawia się na drodze przeszkoda. Trasa jest zaprogramowana, śmieciarka jedzie z jednego pojemnika na kółkach do następnego. Kierowca, który porusza się przed pojazdem, może skupić się na zbieraniu śmieci i nie musi wchodzić i wychodzić z kabiny za każdym razem, gdy ciężarówka podąża do nowego kosza. Autonomiczny pojazd oferuje także duże ulepszenia w zakresie ochrony środowiska. Zmiana biegów, kierowanie i prędkość są stale optymalizowane pod kątem niskiego zużycia paliwa i emisji. Większość podobnych technologii jest również wykorzystywana w autonomicznej ciężarówce do prac wydobywczych, którą Volvo Group zaprezentowała w 2016 r. Ta samobieżna ciężarówka przechodzi testy w kopalni Kristineberg w północnej Szwecji. Źródło: Volvo Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.