Autonomiczne autobusy i śmieciarki od Volvo

Szwedzki producent samochodów Volvo podczas przystanku regat Volvo Ocean Race w Göteborgu zaprezentował pionierski autobus autonomiczny. Koncern dołącza do wyścigu technologicznego w ramach modelu „transport as a service” i przekonuje, że technologia autonomicznej jazdy może przyczynić się do bezpieczniejszego i wygodniejszego przemieszania się oraz większej wydajności transportu. Poza autobusami Volvo testuje także autonomiczne ciężarówki i śmieciarki.

Dzięki niskiemu poziomowi hałasu oraz bezemisyjnemu działaniu elektryczne systemy autobusowe stanowią doskonałe rozwiązanie dla atrakcyjnego i zrównoważonego transportu publicznego. Dzięki różnym stopniom automatyzacji możemy poczynić dalsze postępy w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i wydajności”, Håkan Agnevall, prezes zespołu Volvo Buses.

Fotowoltaika od Columbus Energy

Projekt autonomicznego, 12-metrowego pojazdu został oparty na modelu istniejącego już autobusu elektrycznego produkcji Volvo. Autobus jest wyposażony w technologie łagodzące przyśpieszenie i hamowanie pojazdu, które są istotne dla komfortu pasażerów podczas jazdy. Na przystankach pojazd zatrzymuje się dokładnie na tych samych pozycjach, umożliwiających pasażerom bezproblemowe wejście i wyjście. Producent gwarantuje 80% niższe zużycie energii w porównaniu do standardowego autobusu z silnikiem diesla.

Autobus jest wyposażony w różnorodne czujniki, które nie tylko pomagają w nawigacji w czasie jazdy, ale informacje pozyskiwane z nich umożliwiają zapobieganiu incydentom i wypadkom poprzez identyfikację obiektów zbliżających się do autobusu. Ponadto mają wbudowany GPS wraz z systemem opartym na technologii laserowej LIDAR. „Technologia pozwala również na bardziej wydajną obsługę pojazdu, gdy autobus nie jest w ruchu drogowym. Dzięki autonomicznym autobusom pracownicy magazynu mogą skupić się na serwisie i konserwacji pojazdów, a nie na ładowaniu akumulatorów, myciu autobusów i ich parkowaniu. Jutrzejsze autobusy będą w stanie zrobić to wszystko samodzielnie”, wyjaśnił Agnevall.

Pionierski autobus zostanie wykorzystany także do badań nad przyszłą flotą autobusów autonomicznych, która będzie kompatybilna z innymi rodzajami transportu publicznego. Agnevall wskazał, że systemy autobusów elektrycznych mogą być atrakcyjną alternatywą dla rozwiązań szynowych. Volvo jest pionierem w zakresie systemów transportu o dużej przepustowości opartych na autobusach, tzw. Bus Rapid Transit (BRT).

Należy przypomnieć, że Volvo Buses uruchomiło wspólny autonomiczny projekt autobusu elektrycznego z wiodącą uczelnią Nanyang Technology University (NTU) w Singapurze w celu opracowania i przetestowania autonomicznych autobusów w tym mieście. Singapur zapowiedział, że do 2022 roku autobusy samojezdne zostaną zainstalowane w kilku częściach kraju. Dla Volvo będzie to pierwsza autonomiczna aplikacja w transporcie publicznym. Podstawą programu są dwa całkowicie elektryczne 12-metrowe autobusy Volvo 7900 Electric tego samego typu, które Volvo Buses dostarcza już dziś. Wspólnie opracowane autonomiczne autobusy elektryczne pojawią się w Singapurze na początku 2019 r.

Grupa Volvo wcześniej zaprezentowała autonomiczne pojazdy do wydobycia i wywozu odpadów. W 2017 roku Volvo Group wraz ze szwedzkimi specjalistami od odpadów i recyklingu Renova rozpoczął także testy pionierskiej, autonomicznej śmieciarki, która może być używana w środowisku miejskim. Autonomiczny wózek śmieciarski Grupy Volvo został zaprojektowany, aby zapewnić bezpieczniejszą jazdę w obszarach zabudowanych, także podczas cofania. Czujniki stale monitorują położenie pojazdu, a ten zatrzymuje się natychmiast, gdy nagle pojawia się na drodze przeszkoda. Trasa jest zaprogramowana, śmieciarka jedzie z jednego pojemnika na kółkach do następnego. Kierowca, który porusza się przed pojazdem, może skupić się na zbieraniu śmieci i nie musi wchodzić i wychodzić z kabiny za każdym razem, gdy ciężarówka podąża do nowego kosza.

Autonomiczny pojazd oferuje także duże ulepszenia w zakresie ochrony środowiska. Zmiana biegów, kierowanie i prędkość są stale optymalizowane pod kątem niskiego zużycia paliwa i emisji. Większość podobnych technologii jest również wykorzystywana w autonomicznej ciężarówce do prac wydobywczych, którą Volvo Group zaprezentowała w 2016 r. Ta samobieżna ciężarówka przechodzi testy w kopalni Kristineberg w północnej Szwecji.

Źródło: Volvo