Elektromobilność Autonomiczne autobusy już w Paryżu 27 stycznia 2017 Elektromobilność Autonomiczne autobusy już w Paryżu 27 stycznia 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. W ostatnich latach wiele gałęzi przemysłu skorzystało z szeroko pojętego technologicznego postępu. Ciężko wskazać dziedzinę, która nadal technologicznie tkwiłaby w poprzednim wieku – z prostej przyczyny, prawdopodobnie takowej nie ma. Postęp dotyka nas wszystkich – to, co kiedyś robiliśmy manualnie, dzisiaj robi za nas robot kuchenny czy nowoczesny express do kawy. Nic więc dziwnego, że motoryzacja również bardzo mocno się zmieniła – dwadzieścia lat temu nikt z nas na poważnie nie myślał, że elektryczne samochody będą w stanie zawojować świat. Niewyobrażalny postęp technologiczny spowodował, że są wokół nas rzeczy, które jeszcze nie tak dawno ciężko było sobie wyobrazić. Reklama Jeden z takich wynalazków właśnie wyruszył na ulice Paryża. Mowa o autonomicznym autobusie z napędem elektrycznym, który pomaga mieszkańcom oraz turystom przemieszczać się po mieście. Co prawda na razie kursy ograniczone są pomiędzy dwoma stacjami kolejowymi w centrum miasta, lecz rozszerzenie trasy to zapewne kwestia czasu, bowiem obecne kursy mają charakter testowy. Autobusy produkowane są przez firmę EasyMile i uzyskują prędkość 15 km/h. Model EZ10, który porusza się po paryskich ulicach, wyposażony jest w 6 miejsc siedzących, a jego testy zakończą się w kwietniu 2017 roku. Wtedy też zostanie podjęta decyzja o ewentualnym rozszerzeniu ilości modeli oraz kursów. Na chwilę obecną miasto użytkuje dwa autonomiczne autobusy EZ10, które poruszają się po specjalnie wyznaczonych pasach, dzięki czemu nie kolidują z innymi pojazdami uczestniczącymi w ruchu ulicznym. Miasto nie wyklucza zakupu kolejnych, jeżeli ich testy zakończą się pozytywnie. Rozwiązanie to jest uważane przez mieszkańców za ciekawą innowację, która z racji tego, że jest darmowa, ma wielu entuzjastów. Autonomiczne autobusy mają być odpowiedzią władz miasta na problem zanieczyszczenia powietrza oraz korków, które szczególnie podczas godzin szczytu są bardzo uciążliwe dla mieszkańców. Podobne rozwiązanie testowane jest obecnie w Berlinie. Tamtejsze autonomiczne autobusy są połączone ze specjalną aplikacją na urządzenia mobilne, ułatwiając zainteresowanym „zamawianie” kursu. Berlin oraz Paryż dają do zrozumienia, że przyszłość komunikacji miejskiej może odbiegać od tego, co byliśmy sobie w stanie do tej pory wyobrazić. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.