Elektromobilność Autonomiczne autobusy już w Paryżu 27 stycznia 2017 Elektromobilność Autonomiczne autobusy już w Paryżu 27 stycznia 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. W ostatnich latach wiele gałęzi przemysłu skorzystało z szeroko pojętego technologicznego postępu. Ciężko wskazać dziedzinę, która nadal technologicznie tkwiłaby w poprzednim wieku – z prostej przyczyny, prawdopodobnie takowej nie ma. Postęp dotyka nas wszystkich – to, co kiedyś robiliśmy manualnie, dzisiaj robi za nas robot kuchenny czy nowoczesny express do kawy. Nic więc dziwnego, że motoryzacja również bardzo mocno się zmieniła – dwadzieścia lat temu nikt z nas na poważnie nie myślał, że elektryczne samochody będą w stanie zawojować świat. Niewyobrażalny postęp technologiczny spowodował, że są wokół nas rzeczy, które jeszcze nie tak dawno ciężko było sobie wyobrazić. Reklama Jeden z takich wynalazków właśnie wyruszył na ulice Paryża. Mowa o autonomicznym autobusie z napędem elektrycznym, który pomaga mieszkańcom oraz turystom przemieszczać się po mieście. Co prawda na razie kursy ograniczone są pomiędzy dwoma stacjami kolejowymi w centrum miasta, lecz rozszerzenie trasy to zapewne kwestia czasu, bowiem obecne kursy mają charakter testowy. Autobusy produkowane są przez firmę EasyMile i uzyskują prędkość 15 km/h. Model EZ10, który porusza się po paryskich ulicach, wyposażony jest w 6 miejsc siedzących, a jego testy zakończą się w kwietniu 2017 roku. Wtedy też zostanie podjęta decyzja o ewentualnym rozszerzeniu ilości modeli oraz kursów. Na chwilę obecną miasto użytkuje dwa autonomiczne autobusy EZ10, które poruszają się po specjalnie wyznaczonych pasach, dzięki czemu nie kolidują z innymi pojazdami uczestniczącymi w ruchu ulicznym. Miasto nie wyklucza zakupu kolejnych, jeżeli ich testy zakończą się pozytywnie. Rozwiązanie to jest uważane przez mieszkańców za ciekawą innowację, która z racji tego, że jest darmowa, ma wielu entuzjastów. Autonomiczne autobusy mają być odpowiedzią władz miasta na problem zanieczyszczenia powietrza oraz korków, które szczególnie podczas godzin szczytu są bardzo uciążliwe dla mieszkańców. Podobne rozwiązanie testowane jest obecnie w Berlinie. Tamtejsze autonomiczne autobusy są połączone ze specjalną aplikacją na urządzenia mobilne, ułatwiając zainteresowanym „zamawianie” kursu. Berlin oraz Paryż dają do zrozumienia, że przyszłość komunikacji miejskiej może odbiegać od tego, co byliśmy sobie w stanie do tej pory wyobrazić. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.