Elektromobilność Bateria zamiast paliwa. Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych inwestują w elektryfikację floty 21 kwietnia 2022 Elektromobilność Bateria zamiast paliwa. Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych inwestują w elektryfikację floty 21 kwietnia 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu. Jaką wybrać? Zapytaliśmy eksperta Coraz więcej posiadaczy samochodów elektrycznych decyduje się na ładowanie pojazdu w domu – za pomocą gniazdka lub tzw. wallboxa. Jaki sprzęt wybrać, aby zwiększyć oszczędności? Zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy – Pawła Kusiaka. Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje Budowa w Jaworznie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych to nie tylko szansa na rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, ale też istotna inwestycja dla regionu, dotąd opartego na górnictwie. Czy zakład ma szansę zostać uruchomiony w planowanym terminie? Zmniejszenie emisji transportu lotniczego to jeden z głównych celów na najbliższe lata. Projektem, który sprawia, że to możliwe jest elektryczny samolot Alia. Jego budowa oparta jest na anatomii ptaka bijącego rekordy w pokonywaniu długich dystansów. Reklama Bezemisyjny samolot do zadań specjalnych Celem projektu było stworzenie bezemisyjnego, napędzanego energią elektryczną powietrznego środku transportu, który ułatwiłby przewożenie ludzkich organów potrzebnych do wykonania przeszczepu. Jednak w przyszłości Alia może służyć również w akcjach ratowniczych, ewakuacjach medycznych, gaszeniu pożarów, a także do transportu ładunków oraz pasażerów. Alia to projekt Beta Technologies – startupu, który działa przy wsparciu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. W zeszłym miesiącu odbył się pierwszy, oficjalny przelot samolotem z załogą amerykańskich pilotów. Czy wiedziałeś, że słońce można zmienić w paliwo? Przeczytaj o innych wariantach bezemisyjnego lotnictwa. Inspiracja prosto z natury Pierwszy samolot Alia miał swoją premierę w czerwcu 2020 roku. Konstrukcja aeroplanu została zainspirowana anatomią rybitwy arktycznej. To ptak, który przystosowany jest do pokonywania wyjątkowo długich wędrówek w powietrzu. Osobniki są w stanie pokonać aż 90 000 km – od bieguna północnego aż do wybrzeży Antarktydy. W ciągu całego ptasiego życia przemierzają dystans równy trzem wyprawom na Księżyc. Rybitwy arktyczna w trakcie lotu/ źródło: Wikimedia Commons Alia zbudowana jest z podwójnego, rozłożystego ogona, łukowatych skrzydeł o długości 15 m oraz pionowego śmigła. Te cechy mają umożliwić wertykalne startowanie i lądowanie przy względnie nieskomplikowanej konstrukcji, a także wpłynąć na zwiększenie energooszczędności lotu oraz obniżenie kosztów budowy samolotu. Wbudowany silnik elektryczny umożliwia pokonanie ponad 460 km bez konieczności ładowania baterii. Wielofunkcyjne stacje ładowania Beta Technologies produkuje własne silniki elektryczne oraz stacje ładowania. Jednym z projektów startupu jest sieć ładowarek elektrycznych dedykowanych bezemisyjnym środkom transportu – zarówno tym powietrznym, jak i naziemnym. Systemy Beta zostały zaprojektowane z myślą o optymalizacji przestrzeni, oszczędności energii i szybkim czasie ładowania. Aeroplan Alia potrzebuje zaledwie 50 minut, aby naładować baterię i móc wyruszyć w kolejną podróż. Pierwszy solarny punkt ładowania samolotów elektrycznych. Ładuje wytrzymałe i lekkie konstrukcje do zadań specjalnych Stacje ładowania Beta mają budowę modułową, dzięki której są wielofunkcyjne. Oprócz ładowarek znajdują się tam także magazyny energii, poczekalnia i sypialnie dla pilotów oraz warsztat do naprawy małych usterek i konserwacji. Obiekty zasilane są energią słoneczną generowaną przez zainstalowane panele fotowoltaiczne. Źródła: The New York Times, Beta Technologies, Wired Fot. główne: Beta Technologies Media Kit Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.