OZE Nafta słoneczna będzie zasilać samoloty? Przełomowy projekt wychodzi z laboratorium 27 grudnia 2021 OZE Nafta słoneczna będzie zasilać samoloty? Przełomowy projekt wychodzi z laboratorium 27 grudnia 2021 Przeczytaj także OZE Przemysł ostrzy sobie zęby na inwestycje w energię wiatrową Nie tylko kraje członkowskie UE stawiają na energię wiatrową w celu wzbogacenia własnego miksu energetycznego i uwolnienia się od dostaw paliw kopalnych z Rosji i krajów półwyspu arabskiego. Przemysł również ostrzy sobie zęby na wiatraki. Potencjał drzemiący w energetyce wiatrowej na terenach przemysłowych jest olbrzymi – sięga 20 GW.Tak wynika z najnowszego raportu “Potencjał terenów przemysłowych dla rozwoju lądowej energetyki wiatrowej” przygotowanego przez Instytut Energetyki Odnawialnej dla Re-Source Poland HUB Energia wiatrowa Olbrzymia inwestycja Duńczyków. Ruszył przetarg na sześć nowych farm wiatrowych Duńskie ministerstwo energii ogłosiło przetarg na największą jak do tej pory inicjatywę w sektorze morskich elektrowni wiatrowych. Chodzi o sześć nowych farm, które mają mieć łączną moc aż 10 GW. W Danii energetyka wiatrowa jest bardzo dobrze rozwinięta, a wspomniane elektrownie mogą dodatkowo poprawić tę sytuację. Szwajcarscy naukowcy opracowali sposób przekształcania światła słonecznego oraz powietrza w neutralne pod względem emisji paliwa. Nafta słoneczna to obiecujący projekt, który może pomóc w zrównoważonym rozwoju transportu lotniczego. Reklama Spis treści Rewolucja w branży lotniczej?Jak powstaje paliwo ze słońca i powietrza? Nafta słoneczna bardziej wydajna niż biopaliwaIle kosztuje nafta słoneczna? Rewolucja w branży lotniczej? Inżynierowie Politechniki Federalnej w Zurychu (ETH), jednej z najlepszych uczelni na świecie, prowadzą badania nad nowym sposobem pozyskiwania energii. Na dachu jednego z laboratoriów skonstruowali minirafinerię, gdzie rozwijali projekt wytwarzania paliwa ze zrównoważonych, wydajnych, odnawialnych źródeł – światła słonecznego i powietrza. Nafta słoneczna jest obiecującym rozwiązaniem dla zmniejszenia emisji transportu lotniczego. Naukowcy ETH potwierdzają, że projekt jest gotowy do wdrożenia w przemyśle. Syntetyczna ropa już podbija lotnictwo. Na zamianę konwencjonalnego paliwa niedawno zdecydowała się Lufthansa: Syntetyczne paliwo do samolotów: Lufthansa chce korzystać z syntetycznej ropy jako pierwsza linia lotnicza na świecie Jak powstaje paliwo ze słońca i powietrza? Dwutlenek węgla i woda jest pobierana bezpośrednio z otaczającego powietrza i dzielona przy użyciu energii słonecznej. W wyniku tego tworzony jest gaz syntezowy, z którego powstaje nafta. Powstałe paliwo syntetyczne ma uwalniać tyle samo CO2 podczas spalania, ile wychwycone zostało bezpośrednio z powietrza do jego produkcji. Tym sposobem projekt nie tylko umożliwia rewolucję w branży paliwowej, ale także wspiera wychwytywanie dwutlenku węgla i wody z powietrza. Nafta słoneczna bardziej wydajna niż biopaliwa Najlepszym miejscem dla rozwoju tej technologii okazują się tereny pustynne, gdzie dostęp do promieni słonecznych jest największy. W dodatku ten rodzaj paliwa ma być znacznie efektywniejszy pod względem wykorzystania ziemi niż biopliwa. Do produkcji nafty słonecznej miałoby służyć mniej niż 1% suchych gruntów na świecie, dzięki czemu nie stanowiłoby to zagrożenia dla rolnictwa. Ten projekt z powodzeniem pokazuje techniczną wykonalność całego termochemicznego procesu przekształcania światła słonecznego i otaczającego powietrza w paliwa ciekłe. System funkcjonuje stabilnie w rzeczywistych warunkach solarnych oraz zapewnia unikalną platformę dla rozwoju dalszych badań – mówi Aldo Eteinfeld, profesor ETH w Zurichu. Ile kosztuje nafta słoneczna? Jeżeli ta technologia służyłaby na skalę przemysłową, cena paliwa opracowanego przez naukowców ETH wahałaby się od 1,20 do 2 euro za litr. Aktualnie paliwo kosztuje w Szwajcarii około 1,6 euro. Wysokie są za to koszty rozwoju technologii, co może być poważną przeszkodą przy wprowadzaniu nafty słonecznej na rynek. Rozwiązania tego problemu naukowcy szukają w zmianie systemu kwot paliwa, który zmusiłby linie lotnicze do inwestowania w paliwo ze słońca. To przyczyniłoby się do prowadzenia kolejnych ulepszeń technologicznych i niższych cen nafty słonecznej. Źródła: Science Daily Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.