Elektromobilność Czy baterie sodowe w końcu zastąpią lit? Nowa technologia akumulatorów 27 grudnia 2021 Elektromobilność Czy baterie sodowe w końcu zastąpią lit? Nowa technologia akumulatorów 27 grudnia 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki tańsze od LPG? Najnowszy ranking Ministerstwa Przemysłu zmienia zasady gry Do tej pory gaz (LPG) we wszystkich rankingach Ministerstwa Przemysłu zdobywał pozycję lidera jako najtańsze paliwo. W jednym wariancie na prowadzenie w kwestii opłacalności finansowej wychodzi prąd. To pierwszy taki przypadek, gdzie samochody elektryczne wychodzą na prowadzenie w rankingu Ministerstwa Przemysłu. Elektromobilność Kraków wyłącza darmowe ładowarki – ceny wyższe niż na większości stacji EV w Polsce. Zmiany od 31 marca Koniec z darmowym ładowaniem samochodów elektrycznych na krakowskich parkingach Park&Ride. Choć radni miejscy nie zgodzili się na podwyższenie opłat za parking, tak wprowadzone zostały opłaty za ładowanie elektryków. Decyzja jest o tyle kontrowersyjna, że kwota za 1 kWh znacznie przewyższa średnią cenę na publicznych stacjach ładowania EV. Sytuacja jest jeszcze gorsza, gdy do tej kwoty dodamy opłatę za parking. Baterie sodowe rozwijają się w laboratoriach co najmniej od dekady. Do tej pory sód nie mogła jednak zastąpić bardziej szkodliwego dla środowiska litu ze względu gorszą wydajność. Nowy materiał rozwiązuje ten problem. Reklama Baterie litowo-jonowe na ostrzu krytyki Baterie litowo-jonowe można znaleźć w większości codziennych urządzeń, a przede wszystkim umożliwiają one funkcjonowanie samochodów elektrycznych. Jednak wydobycie litu wiąże się z negatywnym wpływem na środowisko i klimat. Wykorzystywanie tego typu baterii prowadzi do ogromnego zużycia wód gruntowych, zanieczyszczeń gleby oraz wody, a także emisjami dwutlenku węgla. Do produkcji tych baterii niezbędne są także inne składniki, m. in. metale rzadkie jak kobalt. Ich wydobycie ma znaczący wpływ na wysoką cenę baterii litowo-jonowych. Problem baterii sodowych rozwiązany Dotychczasowe badania nad wprowadzeniem sodu do produkcji baterii napotykały szczególny problem. Ten pierwiastek jest wyjątkowo oporny, a w dodatku tworzy tzw. dendryty, czyli przypominające nici metaliczne struktury, które powodowały zwarcie baterii elektrycznej. Naukowcy opracowali ogniwa sodowo-jonowe wykorzystujące siarczek miedzi Niedawno nastąpił przełom. Na Uniwersytecie Teksańskim w Austin opracowano innowacyjny sposób tworzenia materiału. Polega on na równomiernym rozkładaniu sodu, co zmniejsza ryzyko występowania dendrytów. Nowy materiał powstaje poprzez powtarzalny proces składania cienkiego arkusza. To rozwiązuje dwa problemy za jednym razem. Zahamowanie wzrostu dendrytów sprawia, że cykl ładowania i rozładowywania dorównuje stabilności i efektywności baterii litowej. W dodatku ten materiał może przechować równie dużą ilość energii w przeliczeniu na masę co baterie występujące na rynku. Sód tańsza od litu Baterie sodowe mogą okazać się znacznie tańsze od litowych, ponieważ sód występuje w środowisku znacznie częściej. Eksperci od kilku lat ostrzegają przed gwałtownie malejącymi złożami litu. Znalezienie alternatywy wydaje się nieuniknione, a pierwiastek sodu okazuje się bardzo obiecujący. Zobacz też: Akumulatory magnezowe alternatywą dla litowo-jonowych. Najnowsze badania naukowców Źródła: Science Daily, Focus.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.