Bateria zamiast paliwa. Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych inwestują w elektryfikację floty 

Bateria zamiast paliwa. Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych inwestują w elektryfikację floty 

Zmniejszenie emisji transportu lotniczego to jeden z głównych celów na najbliższe lata. Projektem, który sprawia, że to możliwe jest elektryczny samolot Alia. Jego budowa oparta jest na anatomii ptaka bijącego rekordy w pokonywaniu długich dystansów. 

Bezemisyjny samolot do zadań specjalnych 

Celem projektu było stworzenie bezemisyjnego, napędzanego energią elektryczną powietrznego środku transportu, który ułatwiłby przewożenie ludzkich organów potrzebnych do wykonania przeszczepu. Jednak w przyszłości Alia może służyć również w akcjach ratowniczych, ewakuacjach medycznych, gaszeniu pożarów, a także do transportu ładunków oraz pasażerów. 

Alia to projekt Beta Technologies – startupu, który działa przy wsparciu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. W zeszłym miesiącu odbył się pierwszy, oficjalny przelot samolotem z załogą amerykańskich pilotów. 

Inspiracja prosto z natury 

Pierwszy samolot Alia miał swoją premierę w czerwcu 2020 roku. Konstrukcja aeroplanu została zainspirowana anatomią rybitwy arktycznej. To ptak, który przystosowany jest do pokonywania wyjątkowo długich wędrówek w powietrzu. Osobniki są w stanie pokonać aż 90 000 km – od bieguna północnego aż do wybrzeży Antarktydy. W ciągu całego ptasiego życia przemierzają dystans równy trzem wyprawom na Księżyc.

ev sustainability digital ad 300x250 921167513 PL final jun28 1
ev sustainability digital ad 750x200 949073423 PL PL Aug22 final 1
Asyg1QMa7AujU6QZ v6SDCEp9xx9DeC1Stcy6Idz fShR 0a0m4NvawRCb 3qruQE
Rybitwy arktyczna w trakcie lotu/ źródło: Wikimedia Commons

Alia zbudowana jest z podwójnego, rozłożystego ogona, łukowatych skrzydeł o długości 15 m oraz pionowego śmigła. Te cechy mają umożliwić wertykalne startowanie i lądowanie przy względnie nieskomplikowanej konstrukcji, a także wpłynąć na zwiększenie energooszczędności lotu oraz obniżenie kosztów budowy samolotu. Wbudowany silnik elektryczny umożliwia pokonanie ponad 460 km bez konieczności ładowania baterii. 

Wielofunkcyjne stacje ładowania 

Beta Technologies produkuje własne silniki elektryczne oraz stacje ładowania. Jednym z projektów startupu jest sieć ładowarek elektrycznych dedykowanych bezemisyjnym środkom transportu – zarówno tym powietrznym, jak i naziemnym. Systemy Beta zostały zaprojektowane z myślą o optymalizacji przestrzeni, oszczędności energii i szybkim czasie ładowania. Aeroplan Alia potrzebuje zaledwie 50 minut, aby naładować baterię i móc wyruszyć w kolejną podróż. 

Stacje ładowania Beta mają budowę modułową, dzięki której są wielofunkcyjne. Oprócz ładowarek znajdują się tam także magazyny energii, poczekalnia i sypialnie dla pilotów oraz warsztat do naprawy małych usterek i konserwacji. Obiekty zasilane są energią słoneczną generowaną przez zainstalowane panele fotowoltaiczne. 

Źródła: The New York Times, Beta Technologies, Wired

Fot. główne: Beta Technologies Media Kit

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.