Elektromobilność Brytyjski przedsiębiorca zainwestuje 2,5 mld funtów w „radykalnie odmienny” samochód elektryczny 20 października 2017 Elektromobilność Brytyjski przedsiębiorca zainwestuje 2,5 mld funtów w „radykalnie odmienny” samochód elektryczny 20 października 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. James Dyson, brytyjski miliarder znany przede wszystkim ze skonstruowania bezworkowych odkurzaczy, ogłosił, że od 2015 roku w Wiltshire blisko 400 inżynierów pracuje nad projektem zbudowania nowego rodzaju samochodu elektrycznego. Wartość tego przedsięwzięcia szacowana jest na 2,5 miliarda funtów. Reklama Choć żaden prototyp pojazdu nie został jeszcze wybudowany, to inwestor podkreślił, że obecnie jest już gotowy silnik nowego samochodu elektrycznego, a dwa różne typy baterii wciąż są rozwijane – zdaniem producenta są one o wiele bardziej wydaje od tych, które zwyczajowo znajdują się w istniejących już samochodach elektrycznych. Przedsiębiorca nie ukrywa, że jego projekt jest dość radykalny, i przyznaje, że wyprodukowane przez niego pojazdy będą bardzo drogie, choć nie podał jeszcze ich szacunkowej wyceny. Dyson odparowuje także argumenty swoich przeciwników, którzy zarzucają mu, że zabrał się do konstruowania samochodów elektrycznych wtedy, kiedy branża motoryzacyjna prezentuje coraz bardziej udoskonalone pojazdy. To stanowiło moją ambicję jeszcze od 1998 roku, kiedy zostałem odrzucony przez przemysł motoryzacyjny, który z uśmiechem na twarzy wciąż tworzy brudne pojazdy, a rząd w dalszym ciągu to akceptuje – dodaje. Brytyjski przedsiębiorca nie ukrywa, że jego samochód najprawdopodobniej będzie produkowany na Dalekim Wschodzie, gdzie dostrzega też ogromne rynki zbytu dla tego pojazdu. Zdaniem Dysona ludzie w Azji są o wiele bardziej świadomi zagrożeń i szkodliwych skutków zdrowotnych, jakie niosą ze sobą wytwarzane przez silniki diesla substancje pyłowe. Z tego też względu wyprodukowane przez jego firmę elektryczne samochody będą wyposażone w technologię oczyszczania powietrza – wszystko po to, by chronić także kierowców. Projekt, nad którym pracuje obecnie James Dyson, będzie zapewne rywalizował z ekskluzywnymi samochodami elektrycznymi, z których słynie amerykańska Tesla. Dyson dystansuje się wobec tego typu stwierdzeń i podkreśla, że stworzony przez niego pojazd nie będzie sportowym samochodem. Brytyjski przedsiębiorca chce wprowadzić do sprzedaży swoje pojazdy jeszcze w 2020 roku. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.