Elektromobilność „Bus of the Year” trafi do Krakowa 22 września 2016 Elektromobilność „Bus of the Year” trafi do Krakowa 22 września 2016 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Wczoraj, 21 września 2016 roku, podczas międzynarodowych targów pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze odbyło się uroczyste wręczenie statuetki w konkursie „Bus of the Year” – na najlepszy miejski autobus. W tegorocznej edycji zwyciężył polski autobus elektryczny Solaris Urbino 12. Dwadzieścia właśnie takich autobusów trafi na ulice Krakowa. Reklama O tym, że elektryczny Solaris Urbino został najlepszym autobusem miejskim roku 2017 informowaliśmy już wcześniej. Jednak dopiero wczoraj odbyło się uroczyste wręczenie statuetki podczas międzynarodowych targów pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze. Zwycięski model, oprócz najnowocześniejszych rozwiązań konstruktorskich i technologicznych, zwracał także uwagę układem poręczy wykonanych ze specjalnego stopu miedzi o właściwościach przeciwdrobnoustrojowych. Dzięki temu powierzchnie dotykowe, z którymi w transporcie publicznym stykają się setki tysięcy pasażerów, zyskały właściwości antybakteryjne, antywirusowe i antygrzybiczne. Nowy Solaris Urbino 12 electric, który podlegał ocenie członków jury z aż 20 państw, został wyposażony w baterie o pojemności 240 kWh. W autobusie zamontowano dwa systemy ładowania: z wykorzystaniem pantografu, np. w trakcie postoju na przystankach, lub poprzez złącze typu plug-in z ładowarki znajdującej się na terenie zajezdni autobusowej. Podczas konkursu w Brukseli bateryjny Solaris był ładowany za pomocą ładowarki nowej generacji o mocy wyjściowej 80 kW, opracowanej i wyprodukowanej przez firmę Ekoenergetyka – Polska. Mobilna ładowarka typu plug-in została podłączona do specjalnie przygotowanego w tym celu słupa z pantografem. Dzięki temu zasięg elektrycznego Urbino jest w praktyce nieograniczony. MPK SA w Krakowie wybrało ofertę firmy Solaris Bus & Coach SA w przetargu na dostawę 20 autobusów elektrycznych (17 autobusów 12-metrowych i 3 przegubowe o długości 18 metrów). Producent z Bolechowa dostawę 17 autobusów 12-metrowych wycenił na 34 843 198 zł netto, a autobusów przegubowych na 7 948 201 zł netto. Autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Jeszcze przed podpisaniem umowy MPK SA zwróci się o sprawdzenie całej procedury przetargowej do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu z firmą Solaris może zostać zawarta umowa. Od tego momentu producent będzie miał 9 miesięcy na dostarczenie autobusów do Krakowa. MPK SA w Krakowie eksploatuje autobusy elektryczne już od kwietnia 2014 roku. Wypożyczone od kilku producentów pojazdy kursowały na linii nr 154 łączącej Dworzec Główny Zachód z Prądnikiem Białym. Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym funkcjonowała regularna linia obsługiwana autobusami z napędem elektrycznym. Warto przypomnieć, że zamówienie 20 autobusów elektrycznych jest częścią dużego projektu realizowanego przez MPK SA w Krakowie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dlaWojewództwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Oprócz 20 autobusów elektrycznych MPK SA kupiło 60 autobusów 12-metrowych, 12 autobusów hybrydowych i 15 autobusów typu midi. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.