Elektromobilność „Bus of the Year” trafi do Krakowa 22 września 2016 Elektromobilność „Bus of the Year” trafi do Krakowa 22 września 2016 Przeczytaj także Elektromobilność Pierwszy na świecie pociąg z włókna węglowego. Tani i energooszczędny Chińscy naukowcy zaprojektowali pociąg z włókna węglowego. Jego konstrukcja jest znacznie lżejsza niż w przypadku tradycyjnych pojazdów szynowych, co sprawia, że jest energooszczędny i tańszy w eksploatacji. Wiadomości OZE Gospodarka wodno-kanalizacyjna – ruszył nabór wniosków na dotacje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) otworzył nabór wniosków na dofinansowanie projektów wspierających ochronę wód, zrównoważoną gospodarkę wodną i oczyszczanie ścieków. Finansowanie pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027 w ramach działania Gospodarka wodno‐ściekowa. Wczoraj, 21 września 2016 roku, podczas międzynarodowych targów pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze odbyło się uroczyste wręczenie statuetki w konkursie „Bus of the Year” – na najlepszy miejski autobus. W tegorocznej edycji zwyciężył polski autobus elektryczny Solaris Urbino 12. Dwadzieścia właśnie takich autobusów trafi na ulice Krakowa. Reklama O tym, że elektryczny Solaris Urbino został najlepszym autobusem miejskim roku 2017 informowaliśmy już wcześniej. Jednak dopiero wczoraj odbyło się uroczyste wręczenie statuetki podczas międzynarodowych targów pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze. Zwycięski model, oprócz najnowocześniejszych rozwiązań konstruktorskich i technologicznych, zwracał także uwagę układem poręczy wykonanych ze specjalnego stopu miedzi o właściwościach przeciwdrobnoustrojowych. Dzięki temu powierzchnie dotykowe, z którymi w transporcie publicznym stykają się setki tysięcy pasażerów, zyskały właściwości antybakteryjne, antywirusowe i antygrzybiczne. Nowy Solaris Urbino 12 electric, który podlegał ocenie członków jury z aż 20 państw, został wyposażony w baterie o pojemności 240 kWh. W autobusie zamontowano dwa systemy ładowania: z wykorzystaniem pantografu, np. w trakcie postoju na przystankach, lub poprzez złącze typu plug-in z ładowarki znajdującej się na terenie zajezdni autobusowej. Podczas konkursu w Brukseli bateryjny Solaris był ładowany za pomocą ładowarki nowej generacji o mocy wyjściowej 80 kW, opracowanej i wyprodukowanej przez firmę Ekoenergetyka – Polska. Mobilna ładowarka typu plug-in została podłączona do specjalnie przygotowanego w tym celu słupa z pantografem. Dzięki temu zasięg elektrycznego Urbino jest w praktyce nieograniczony. MPK SA w Krakowie wybrało ofertę firmy Solaris Bus & Coach SA w przetargu na dostawę 20 autobusów elektrycznych (17 autobusów 12-metrowych i 3 przegubowe o długości 18 metrów). Producent z Bolechowa dostawę 17 autobusów 12-metrowych wycenił na 34 843 198 zł netto, a autobusów przegubowych na 7 948 201 zł netto. Autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Jeszcze przed podpisaniem umowy MPK SA zwróci się o sprawdzenie całej procedury przetargowej do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu z firmą Solaris może zostać zawarta umowa. Od tego momentu producent będzie miał 9 miesięcy na dostarczenie autobusów do Krakowa. MPK SA w Krakowie eksploatuje autobusy elektryczne już od kwietnia 2014 roku. Wypożyczone od kilku producentów pojazdy kursowały na linii nr 154 łączącej Dworzec Główny Zachód z Prądnikiem Białym. Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym funkcjonowała regularna linia obsługiwana autobusami z napędem elektrycznym. Warto przypomnieć, że zamówienie 20 autobusów elektrycznych jest częścią dużego projektu realizowanego przez MPK SA w Krakowie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dlaWojewództwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Oprócz 20 autobusów elektrycznych MPK SA kupiło 60 autobusów 12-metrowych, 12 autobusów hybrydowych i 15 autobusów typu midi. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.