Elektromobilność Car Cost Index 2022: Elektryki bardziej atrakcyjne cenowo niemal w całej Europie 17 lutego 2023 Elektromobilność Car Cost Index 2022: Elektryki bardziej atrakcyjne cenowo niemal w całej Europie 17 lutego 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Jak wynika z analizy firmy LeasePlan, w większości krajów Europy samochody elektryczne w zakupie i utrzymaniu konkurują już ceną z samochodami benzynowymi czy autami zasilanymi olejem napędowym. Wyjątkiem są Polska i Czechy, gdzie za elektryka nadal trzeba zapłacić więcej, ale różnica jest już niewielka. Reklama Spis treści ToggleCar Cost Index 2022: Elektyki konkurencyjne cenowoPopularność samochodów elektrycznych w danych kategoriachIle naprawdę kosztuje użytkowanie samochodu z salonu?Informacje o raporcie Car Cost Index 2022: Elektyki konkurencyjne cenowo Jak wynika z analizy opracowanej przez LeasePlan, samochody elektryczne stają się coraz bardziej konkurencyjne cenowo. Już teraz ich średni miesięczny koszt TCO [przyp.red.: całkowity koszt użytkowania samochodu – nie tylko zakup, ale ubezpieczenie, serwisowanie itd.] jest porównywalny z kosztem aut o innych napędach w większości krajów europejskich. Według raportu Car Cost Index 2022 mimo inflacji i szybkiego tempa wzrostu cen energii i paliwa w Europie koszty energii w przypadku samochodów elektrycznych pozostają nadal znacznie niższe. – Samochód elektryczny ma prostszą konstrukcję niż auto spalinowe, stąd koszty cyklicznej eksploatacji również są niższe. Koszty ładowania baterii w aucie stanowią 15% całkowitego kosztu posiadania pojazdu elektrycznego (TCO), podczas gdy dla samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym jest to odpowiednio 23% i 28% – mówi Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska. Samochody elektryczne w Polsce stają się coraz bardziej popularne Zakup auta elektrycznego wiąże się z większym wydatkiem, ale z niższymi kosztami eksploatacji. raport Car Cost Index 2022 Popularność samochodów elektrycznych w danych kategoriach Z raportu wynika również, że samochody elektryczne w niemal każdym segmencie i kraju europejskim są obecnie w tej samej cenie lub tańsze pod względem TCO. W popularnym segmencie C (samochody kompaktowe), D (klasa średnia) oraz segmencie D Premium samochody elektryczne są konkurencyjne cenowo w 18 z 22 badanych krajów europejskich. W segmencie B (samochód mały miejski lub cross-over) samochody elektryczne kosztują porównywalnie podobnie co ich spalinowe odpowiedniki w 9 z 22 krajów: Francji, Szwajcarii, Portugalii, Irlandii, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Danii, Grecji. – Samochody elektryczne w Polsce podobnie jak w pozostałych krajach również stają się coraz bardziej konkurencyjne. Rynek w Polsce rozkręcają dopłaty i inicjatywy rządowe. W 2022 r. wraz z uruchomieniem programu „Mój elektryk” staliśmy się bardziej świadomi i coraz chętniej otwieramy się na auta zeroemisyjne. Sieć ładowarek jest wciąż zbyt mała, ale staje się coraz mniejszą przeszkodą. Zwiększony zasięg w nowych modelach pozwala już na pokonanie do 500 km. Przybywa również prywatnych punktów ładowania dostępnych w domach i biurach – mówi Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska. Czytaj także: Jak Polacy wybierają samochody elektryczne? Ile naprawdę kosztuje użytkowanie samochodu z salonu? Car Cost Index 2022 pokazuje także średni miesięczny koszt użytkowania samochodu, który jest bardzo zróżnicowany w całej Europie. Pod uwagę wzięto samochody z salonów dealerskich bez podziału na poszczególne segmenty, w tym małe samochody od 80 tys. zł aż po auta, za które trzeba zapłacić więcej niż 300 tys. zł. Najwięcej płacą kierowcy ze Szwajcarii (1 313 euro), Norwegii (1 249 euro) i Holandii (1 166 euro), a najmniej w Grecji (905 euro). W Polsce średni miesięczny koszt użytkowania samochodu wyniósł 927 euro (ok. 4 350 zł), co plasuje kraj na drugim miejscu w rankingu obejmującym 22 kraje tuż po najtańszej Grecji. raport Car Cost Index 2022 – Koszty utrzymania samochodów nie kończą się na wydatkach na paliwo i ubezpieczenie. Cena zakupu auta to dopiero punkt wyjścia do wyliczenia faktycznego kosztu, jaki ponosi kierowca. Przedsiębiorcy przyglądają się tym kosztom i coraz częściej decydują się na wynajem samochodu, by optymalizować koszty. Usługa wynajmu długoterminowego bardzo zyskała w oczach polskich przedsiębiorców również jako najlepsza forma finansowania elektryka – dodaje Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska. Informacje o raporcie Car Cost Index 2022 to siódma edycja kompleksowej analizy całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji samochodów (TCO) w 22 krajach europejskich. W raporcie przedstawiono uśrednione koszty użytkowania aut przez pierwsze cztery lata, zakładając roczny przebieg 30 000 km. Tegoroczna edycja obejmuje 33 modele. W analizie pod uwagę wzięto czynniki wpływające na TCO m.in. koszty finansowania, ładowania lub paliwa, ubezpieczenia, serwisu i napraw oraz opon. Koszt zakupu odpowiada cenom katalogowym z salonów dealerskich bez rabatów. Czytaj także: W Niemczech jeździ już milion całkowicie elektrycznych samochodów. A w Polsce? Car Cost Index 2022 można pobrać na stronie LeasePlan. źródło: LeasePlan, fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.