W Niemczech jeździ już milion całkowicie elektrycznych samochodów. A w Polsce?

W Niemczech jeździ już milion całkowicie elektrycznych samochodów. A w Polsce?

Niemiecki Instytut Badań Ekonomicznych (DIW) poinformował, że w Niemczech przekroczono granicę miliona samochodów elektrycznych. Milionowy pojazd elektryczny został zarejestrowany w grudniu 2022 roku.

Podcast

Milion aut elektrycznych

Ostatni miesiąc ubiegłego roku okazał się rekordowy dla niemieckiej elektromobilności. Niemiecki Instytut Badań Ekonomicznych (DIW) w opublikowanym na początku stycznia raporcie twierdzi, że za wzrost rejestracji samochodów elektrycznych odpowiadały głównie wysokie subsydia. 

W grudniu w Niemczech wciąż obowiązywała stara i wyższa – dopłata środowiskowa i premia za innowacyjność. W związku z powyższym zarejestrowano tam wtedy aż 104 325 nowych samochodów elektrycznych. 

Od stycznia 2023 roku premia za zakup samochodu elektrycznego to maksymalnie 4500 euro, podczas gdy do końca zeszłego roku dotacja wynosiła 6000 euro plus udział producenta, co stanowiło połowę wsparcia zapewnianego państwa.

Co należy podkreślić, liczba miliona zarejestrowanych pojazdów dotyczy tylko samochodów wyłącznie elektrycznych. Hybrydy typu plug-in także ustanowiły swój rekord rejestracji w grudniu, ponieważ premia środowiskowa dla tych typów silników została całkowicie zniesiona na przełomie roku.

Elektromobilność na fali

Wzrost liczby aut elektrycznych na niemieckich drogach jest zaskakująco duży, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę dwa poprzednia lata. Na dzień 1 stycznia 2022 roku w Niemczech zarejestrowano “jedynie” 618 460 aut elektrycznych. 1 stycznia 2021 roku liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych wynosiła 309 083.

Ponieważ grudniowy rekord przypisuje się przede wszystkim zmianie poziomu dopłat, raport Niemieckiego Instytutu Badań Ekonomicznych sceptycznie odniósł się do tego, czy do 2030 roku uda się osiągnąć cel niemieckiego rządu, jakim jest liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych na poziomie 15 mln.

Jak wylicza instytut, aby osiągnąć cel, co miesiąc musiałoby być rejestrowanych ok. 145 tys. samochodów elektrycznych. Mimo rekordowych wyników z końca roku, w 2022 roku w Niemczech rejestrowano średnio “tylko” 32 tys. nowych samochodów elektrycznych miesięcznie. 

Jednak z drugiej strony wielu producentów zapowiedziało, że samochody elektryczne dopiero wejdą do ich oferty. Może to skutkować wykładniczym wzrostem miesięcznych rejestracji mniej więcej w połowie obecnej dekady. 

A kiedy Polska osiągnie swój milion elektrycznych?

Licznik elektromobilności w Polsce

Chociaż aut elektrycznych w Polsce systematycznie przybywa, w liczbach wciąż odbiegamy od naszego zachodniego sąsiada. 

Aktualne tempo Polski wskazuje, że obietnica premiera Morawieckiego dotycząca 1 miliona pojazdów elektrycznych na naszych drogach zostanie spełniona w 2027 roku. Ale nasz poślizg rośnie, tracimy co najmniej I kwartał na rok, więc 1 miliona elektryków powinniśmy spodziewać się realnie w roku 2028. Samochodom elektrycznym na pewno nie pomaga brak jakichkolwiek kampanii reklamujących program dopłat Mój elektryk NFOŚiGWszacuje portal Elektrowoz.pl

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) z końca grudnia 2022 roku, w Polsce zarejestrowanych było łącznie 64 705 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. To tyle, ile zarejestrowano w Niemczech w ciągu dwóch miesięcy 2022 roku. Tylko, że połowę z tej liczby stanowią hybrydy…

W 2022 roku liczba aut elektrycznych w Polsce zwiększyła się o 26 439 sztuk. Pod koniec grudnia 2022 roku po polskich drogach jeździło 61 570 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta odpowiadały za 31 249 szt. tej części floty pojazdów (51%), a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in – 30 321 szt. (49%). Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 3 135 szt.

Wzrost popularności elektromobilności widoczny jest szczególnie wśród młodych ludzi. Im wyższa w danej grupie społecznej jest wiedza na temat aut elektrycznych, tym bardziej jest ona skłonna do zdecydowania się na zakup tego środka transportu.

Nieznajomość zagadnień związanych z elektromobilnością jest najbardziej powszechna wśród Baby Boomersów. Aż 53,2% z nich zadeklarowało, że ich wiedza dotycząca e-mobility jest zła. 43,3% respondentów z Pokolenia X również źle ocenia swoją wiedzę w tym zakresie, podczas gdy u Milenialsów wynik ten to 28,8%.

źródło: mdr.de, electrive.com, elektrowoz.pl, zdj. główne: group-media.mercedes-benz.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.