Aktualny cennik GreenWay i Orlen Charge oraz sposoby na obniżkę kosztów

Aktualny cennik GreenWay i Orlen Charge oraz sposoby na obniżkę kosztów

Wzrosty cen energii elektrycznej oraz inflacja przełożyły się na wyższe koszty ładowania samochodów elektrycznych. Jak wygląda aktualny cennik GreenWay oraz aktualny cennik Orlen Charge? Czy istnieją sposoby na obniżenie kosztów użytkowania elektryków?

Podcast

Aktualny cennik GreenWay

Od 1 listopada ceny usług ładowania w sieci GreenWay Polska będą wyższe średnio o 20%. Na dotychczasowym poziomie pozostaną miesięczne opłaty abonamentowe, które pozwalają na obniżenie kosztów usług ładowania w przypadku częstego korzystania z sieci GreenWay.
Stary cennik przedstawiał się następująco:

Zaktualizowane ceny obowiązujące od 11 listopada 2022 roku i aktualne w 2023 roku widoczne są w poniższej tabeli. Aktualny cennik GreenWay wygląda tak:

Energia elektryczna wykorzystywana w sieci GreenWay pozyskiwana jest w oparciu o długoterminowe kontrakty z dostawcami zielonej energii. Umowy te dotyczą jednak mniej niż 50% wykorzystywanego wolumenu. W pozostałej części koszt energii wynika z refaktur otrzymywanych od właścicieli obiektów, przy których stoją stacje GreenWay.

Wraz z wygasającymi „starymi” kontraktami, rośnie udział energii refakturowanej nam po aktualnych, bardzo wysokich cenach. Dalsze utrzymanie stawek nie uwzględniających wzrostu cen energii oraz wysokiej inflacji nie jest już możliwe i odbiłoby się negatywnie na naszej działalnościkomentuje Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska. 

Przez ostatnie dwa lata, średnie ceny energii na giełdzie wzrosły w Polsce aż o 260%. W porównaniu z rokiem ubiegłym, ceny te przeciętnie są wyższe o blisko 100%. 

W zależności od typu i mocy ładowarek oraz wybranego planu cenowego, opłaty za usługi ładowania w sieci GreenWay będą wyższe od 29 do 44 groszy za kWh. Średni wzrost jest więc na poziomie 20%, przy czym nie ulegną zmianie stawki miesięcznych abonamentów dla klientów regularnie korzystających z usług ładowania w największej sieci ładowarek w Polsce. 

Wprowadzane przez nas podwyżki w niewielkim tylko stopniu rekompensują wzrost kosztów Przygotowywane regulacje rządowe wprowadzające maksymalne ceny dla odbiorców indywidualnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw na pewno pozwolą na ograniczenie wzrostów kosztów korzystania z pojazdów elektrycznych przy ich ładowaniu w domu lub w miejscu pracy. 

Z naszej perspektywy nie będą miały tak dużego znaczenia, gdyż bardzo duża część energii jest na nas refakturowana przez podmioty, których te regulacje nie będą dotyczyły. Trzeba jednocześnie podkreślić, że pomimo ogólnych wzrostów kosztów energii, w dalszym ciągu korzystanie z samochodu elektrycznego jest znacznie tańszą alternatywą w porównaniu do pojazdu spalinowego dodaje Rafał Czyżewski.

Przejście na abonament opłaca się już przy ładowaniu z sieci około 65 kWh miesięcznie. Stawki za usługi ładowania w planach abonamentowych pozostają w dalszym ciągu bardzo atrakcyjną ofertą na rynku. Jak sytuacja wygląda w przypadku Orlen Charge?

Aktualny cennik Orlen Charge

Znaczny wzrost cen widoczny jest także w punktach Orlen Charge, które odpowiadają za prawie 20% polskiego rynku. Stary cennik przedstawiał się następująco:

Od 1 stycznia 2023 roku aktualny cennik Orlen Charge wygląda tak, jak przedstawiono poniżej. W efekcie podwyżki sięgają nawet 32%. Z największymi kosztami muszą liczyć się użytkownicy ładowarek DC powyżej 125 kW.

Jak czytamy na stronie Orlen Charge, zmiana cen wynika ze zmiany stawki VAT z 5% do 23%. Chociaż osoby korzystające z ładowarek DC powyżej 125 kW zapłacą więcej w sieci GreenWay niż w Orlen Charge, w pierwszym przypadku mogą oni skorzystać z wykupienia abonamentu. W przypadku ładowarek koncernu paliwowego nie ma takiej możliwości.

Chociaż aktualny cennik GreenWay i aktualny cennik Orlen Charge nie dają powodów do optymizmu, istnieją jednak sposoby na obniżkę kosztów ładowania samochodów elektrycznych.

Niższe koszty ładowania aut elektrycznych

Po dołączeniu do EV klub Polska liczyć można na 30% zniżkę na stacjach GreenWay. Rabat dla członków przy użytkowaniu pozostałych stacji wynosi 10%. Najtańszą możliwością ładowania auta elektrycznego jest korzystanie z energii wyprodukowanej przez własną przydomową instalację fotowoltaiczną. Istnieją jednak także inne możliwości obniżenia kosztów ładowania. 

Chcąc ograniczyć wielkość strat związanych z ładowaniem pojazdu elektrycznego i uwzględnić potrzebę generowania oszczędności, należy pamiętać o kilku zasadach:

  • Nie rekomenduje się ładowania samochodu ze zwykłego gniazdka domowego – to nie tylko czasochłonne, ale i energochłonne, bo straty energii w tym wypadku sięgają nawet kilkunastu procent.
  • Należy zadbać o jakość i odpowiedni przekrój przewodów elektrycznych.
  • Wykorzystywana stacja ładowania powinna być urządzeniem bezpiecznym i wysokiej jakości.
  • Istotne jest, by proces ładowania rozpocząć bezpośrednio po skończonej jeździe, kiedy bateria jest jeszcze ciepła, zwłaszcza zimą – pozwoli to uniknąć strat związanych z potrzebą ogrzania baterii.
  • Korzystnym rozwiązaniem może być również wykorzystanie taryfy dwustrefowej i ładowanie pojazdu poza tzw. szczytem, kiedy jest najtaniej. Większość dostępnych taryf dwustrefowych to niższe ceny prądu w godzinach nocnych (między 22:00 a 6:00) oraz w ciągu dnia (najczęściej między 13:00 a 15:00).

Jak przekonują branżowi eksperci, w warunkach domowych najlepiej sprawdzają się nowoczesne ładowarki typu wallbox, które pozwalają ograniczać straty w sieci do minimum.

Więcej informacji znajdziesz w artykule:

źródło: greenwaypolska.pl, orlencharge.pl/, zdj. główne: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.