UOKiK vs. BO Energy. Firma fotowoltaiczna zapłaci 28 mln za oszukiwanie klientów

UOKiK vs. BO Energy. Firma fotowoltaiczna zapłaci 28 mln za oszukiwanie klientów

Zgodnie z ostatnią z decyzji UOKiK, firma fotowoltaiczna BO Energy (wcześniej FG Energy) z Krakowa została ukarana kwotą w wysokości ponad 28 mln za oszukiwanie klientów. Jakie zarzuty postawiono spółce? 

Podcast

Ponad 28 mln kary dla BO Energy 

W ostatnich dniach prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzje o obciążeniu firmy fotowoltaicznej BO Energy (wcześniej znanej pod nazwą FG Energy) karą finansową za oszukiwanie klientów. Spółka ma zapłacić ponad 28 mln złotych, a także wyrównać rachunki z osobami, które nie otrzymały należnego zwrotu pieniędzy. 

FG Energy to jedna z mieszczących się w Krakowie firm fotowoltaicznych, która zajmowała się sprzedażą i instalacją paneli PV. Spółka działała we wszystkich województwach, a w swojej ofercie miała rozwiązania dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i rolników.

Chociaż w opiniach Google można znaleźć wiele komentarzy wychwalających profesjonalizm i uczciwość firmy FG Energy, do Urzędu Ochrony Konsumenta od dawna trafiły skargi od klientów. Poskutkowało to postawieniem aż 7 zarzutów przeciwko spółce. Biuro prasowe Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podało, że łącznie w 2021 roku w sprawach związanych z oszustwem klientów przez firmy fotowoltaiczne spłynęło aż 120 skarg.

Przedsiębiorcy z branży fotowoltaiki – tak jak z każdej innej – muszą szanować prawa konsumenta, w tym prawo do rzetelnej informacji, możliwości odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa czy reklamacji z tytułu rękojmi. Niepokoją nas zgłaszane nieprawidłowości, dlatego starannie monitorujemy rynekpowiedział Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

We wrześniu ubiegłego roku FG Energy zmieniło się w BO Energy. Jednak w Internecie trudno doszukać się jakichkolwiek śladów istnienia nowej działalności. 

Jak FG Energy oszukiwała swoich klientów? 

Darmowe audyty i znajomości w resorcie

Kluczowymi zarzutami postawionymi FG Energy przez UOKiK były:

  • utrudnianie klientom bezkosztowego odstąpienia od umowy, 
  • fałszywe informacje o współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska, 
  • wprowadzanie konsumentów w błąd w związku z darmowym audytem. 

BO Energy wprowadzała konsumentów w błąd, aby podpisali umowy o wartości nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych na sprzedaż i montaż instalacji fotowoltaicznych. Następnie stosowała bezprawne techniki manipulacyjne w celu uniemożliwienia im bezkosztowego odstąpienia od tych umówtłumaczył Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jedną z usług, która uniemożliwiała klientom odstąpienie od umowy bez ponoszenia kosztów, był tzw. “Montaż Ekspres”. W rzeczywistości nie była to żadna korzyść dla klientów, ponieważ czas realizacji montażu nie różnił się od standardowego kontraktu. Jedyną różnicą był fakt, że osoba korzystająca z usługi godziła się na natychmiastowe rozpoczęcie pracy i zapłatę za nią. 

Spółka uwzględniała w umowach klauzule nakładające na konsumentów obowiązek współpracy, jak przesyłanie dokumentów, zatwierdzanie wizualizacji podczas I etapu, który miał się zakończyć w ciągu 14 dni od złożenia podpisów, czyli w czasie kiedy przysługuje jeszcze prawo do bezkosztowego odstąpienia od kontraktu. 

Klienci byli również oszukiwani w sprawie “bezpłatnego audytu”. W kontrakcie audyt stanowił główną część pracy I etapu, którą należało zapłacić w sytuacji odstąpienia od umowy. Oznacza to, że darmowa usługa kosztowała 2700 złotych. 

Co więcej, UOKiK stwierdził, że dawne FG Energy bezpodstawnie powoływało się na współpracę z Ministerstwem Klimatu i Środowiska, aby zachęcić do skorzystania ze swojej oferty. 

Kliencie, znaj swoje prawa

Jak nie stać się ofiarą podobnego oszustwa? Jest na to jeden, całkiem prosty sposób – trzeba znać swoje prawa. Zanim podpiszesz umowę przeczytaj ją bardzo uważnie i domagaj się precyzyjnych informacji w każdej kwestii, która wydaje ci się wątpliwa. Jeśli nie jesteś przekonany, co do uczciwości firmy – możesz skonsultować umowę z rzecznikiem konsumentów. 

Pamiętaj, że w sytuacji, w której umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w twoim domu) i nie zawiera żadnych kruczków o natychmiastowym rozpoczęciu prac, masz prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Wówczas firma ma obowiązek wypłacić ci wszystkie poniesione dotąd koszty. 

A jeśli instalacja została wykonana wadliwie albo nie spełnia uzgodnionych oczekiwań – masz prawo do reklamacji. W przypadku stwierdzenia wady, możesz żądać naprawy, wymiany lub obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. Pamiętaj, że ta możliwość przysługuje ci zawsze, niezależnie od gwarancji oferowanej przez wykonawcę instalacji. 

Źródło: uokik.gov.pl

Fot. główna: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.