Za 10 lat powstanie ostatnie spalinowe Audi

Za 10 lat powstanie ostatnie spalinowe Audi

Początek przyszłej dekady to koniec pewnej ery motoryzacji. Audi do 2033 roku wygasi produkcję swoich modeli spalinowych. Jakie plany na produkcję aut elektrycznych ma niemiecki koncern?

Podcast

Ostatnie spalinowe Audi

Nieubłaganie zbliżamy się do końca pewnej epoki w motoryzacji. Jednocześnie historia zatacza koło – pierwsze samochody były elektryczne i po ponad wieku dominacji napędów spalinowych, to elektryki ponownie wychodzą na prowadzenie. 

Najlepszym dowodem renesansu elektromobilności jest fakt, że począwszy od roku 2026, marka z czterema pierścieniami w logo będzie premierowo wprowadzać na światowe rynki wyłącznie modele w pełni elektryczne. Stopniowo, do roku 2033, Audi wygasi produkcję swoich modeli spalinowych. 

Audi podejmuje obecnie działania mające na celu przygotowanie swoich zakładów na całym świecie do produkcji samochodów w pełni elektrycznych. By zrealizować tę wizję, niemiecki koncern bazować będzie na swojej istniejącej globalnej sieci produkcyjnej.

Krok po kroku wprowadzamy wszystkie nasze zakłady w przyszłość. Nie chcemy rozpoczynać żadnych nowych, jednostkowych projektów na terenach typu „greenfield”. Zamiast tego inwestujemy w nasze istniejące fabryki, tak by finałowo były tak samo wydajne i elastyczne jak nowo budowane zakłady produkcyjnemówi członek zarządu AUDI AG ds. produkcji i logistyki Gerd Walker.

Jak Audi przygotowuje się do produkcji aut wyłącznie z napędem elektrycznym?

Audi? Tylko elektryczne

Audi, docelowo do końca tej dekady, przestawi wszystkie swoje zakłady produkcyjne na całym świecie na wytwarzanie samochodów z napędem elektrycznym

Droga, którą podąża Audi, pozwala oszczędzać zasoby i przyspiesza transformację marki w kierunku dostawcy zrównoważonej mobilności premium. By osiągnąć nasz cel, podnosimy kwalifikacje naszej kadry i do roku 2025 uczynimy wszystkich naszych pracowników zdolnymi do pracy w warunkach przyszłości. Na szkolenia przeznaczamy budżet w wysokości około 500 milionów euro podkreśla Walker.

Dwa zakłady produkcyjne – w Böllinger Höfe i w Brukseli – już teraz produkują pojazdy w pełni elektryczne. Od przyszłego roku, Audi Q6 e-tron będzie pierwszym całkowicie elektrycznym modelem, który zjedzie z linii produkcyjnej w Ingolstadt. Produkcja samochodów w pełni elektrycznych stopniowo rozpocznie się także w Neckarsulm, w San José Chiapa w Meksyku i w Győr na Węgrzech. 

W 2029 roku we wszystkich zakładach produkcyjnych będzie produkowany co najmniej jeden model samochodu całkowicie elektrycznego. W zależności od warunków lokalnych, produkcja pozostałych modeli spalinowych będzie stopniowo wygaszana do początku następnej dekady.

Nowe zakłady będą budowane tylko tam, gdzie potrzebne są dodatkowe moce produkcyjne. Audi buduje obecnie fabrykę w Changchun w Chinach, w której lokalnie produkowane będą modele oparte na platformie technologicznej PPE (Premium Platform Electric). Będzie to pierwszy zakład motoryzacyjny w Chinach, w którym z taśmy zjeżdżać będą wyłącznie w pełni elektryczne modele Audi. Elektryfikacja zakładów to tylko jeden z aspektów na drodze do realizacji wizji Audi dotyczącej produkcji przyszłości.

Zrównoważony rozwój w motoryzacji

Audi chce wykorzystać przejście na e-mobilność do dokonania skoku w wydajności i optymalizacji produkcji. Producent aut dąży do obniżenia rocznych kosztów fabryk o połowę do roku 2033. By to osiągnąć, marka z czterema pierścieniami w logo planuje zredukować złożoność swoich pojazdów tam, gdzie nie przynosi to korzyści klientowi. W tym celu rozwój pojazdów już od pierwszego etapu będzie uwzględniał usprawniony proces produkcyjny. 

Niemiecki koncern będzie również kontynuował cyfryzację produkcji, na przykład dzięki rozwiązaniom wykorzystującym lokalne serwery. Audi będzie też stosować inne nowe rozwiązanie – niezależny od cyklu montaż modułowy. Wirtualne planowanie montażu oszczędza zasoby materiałowe i umożliwia innowacyjną, elastyczną współpracę w różnych lokalizacjach.

Na przykład nowe Audi Q6 e-tron będzie początkowo produkowane w Ingolstadt na tej samej linii co Audi A4 i A5. Następnie modele elektryczne będą stopniowo zastępować na liniach samochody spalinowe.

Audi od 2019 roku realizuje program ekologiczny Mission:Zero, którego założeniem jest zmniejszenie śladu węglowego związanego z produkcją i logistyką. Centralnym celem programu jest to, by do 2025 roku wszystkie zakłady produkcyjne Audi na świecie stały się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla netto. Fabryki Audi w Brukseli, w Győr, w Böllinger Höfe i w Neckarsulm zostały już pod tym kątem przekształcone.

Program ochrony środowiska dotyczy także obszarów efektywnego wykorzystania zasobów i wody oraz ochrony i zachowania różnorodności biologicznej. Audi planuje do 2035 roku zmniejszyć o połowę dzisiejszą, ważoną ekologicznie wartość zużycia wody w swoich zakładach produkcyjnych. W 2018 roku Audi México stało się pierwszym na świecie producentem samochodów segmentu premium, który produkuje całkowicie bez ścieków. W zakładzie w Neckarsulm, w ramach pilotażowego projektu partnerskiego pomiędzy fabryką a sąsiadującą z nią miejską oczyszczalnią ścieków, stworzono obieg wody zmniejszający zapotrzebowanie na słodką wodę o ponad 70 procent.

Do roku 2030 (w porównaniu z danymi z roku 2018) przedsiębiorstwo zamierza zmniejszyć swój bezwzględny wpływ na środowisko w zakresie:

– zużycia energii pierwotnej,
– emisji z elektrowni,
– ekwiwalentów CO2,
– zanieczyszczeń powietrza,
– lokalnego zagrożenia wód oraz ilości ścieków i odpadów o połowę.

Audi deklaruje inwestycje w odnawialne źródła energii i stosowanie innowacyjnych technologii w celu stworzenia większej ilości cyrkularnych łańcuchów wartości. Zasoby mają być wykorzystywane i utylizowane w zamkniętych cyklach. Przykładem takiego działania może być Herdecke niedaleko Dortmundu, gdzie koncern energetyczny RWE uruchomił magazyn energii wykorzystujący zużyte akumulatory litowo-jonowe z samochodów elektrycznych Audi.

Dzięki 60 systemom akumulatorów, nowy typ magazynu energii zlokalizowany na terenie elektrowni szczytowo-pompowej RWE nad jeziorem Hengstey, będzie w stanie tymczasowo zmagazynować około 4,5 megawatogodziny energii elektrycznej. Innowacyjna koncepcja zwiększa napięcie robocze i zmniejsza koszty.

W zależności od sposobu użytkowania, akumulatory te mają jeszcze nawet do dziesięciu lat żywotności! Ponadto są one znacznie tańsze niż nowe ogniwa.

źródło: audi-mediacenter.pl, zdj. główne: audi-mediacenter.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.