Eko styl życia Carpooling po polsku. Czy wspólne przejazdy są u nas popularne? 20 sierpnia 2022 Eko styl życia Carpooling po polsku. Czy wspólne przejazdy są u nas popularne? 20 sierpnia 2022 Przeczytaj także Eko styl życia W Europie zużywa się coraz mniej plastikowych toreb. Polska przoduje w rankingach Jak wskazuje raport Europejskiego Urzędu Statystycznego – zużycie plastikowych toreb w Europie spada. W tych zmianach przoduje Polska, od której lepszy wynik udało się osiągnąć jedynie Belgii. Ekologia Naturalne nie takie dobre, jak mogłoby się wydawać. Zaskakujące wyniki badań Wbrew powszechnej opinii, naturalne materiały mogą czasami szkodzić przyrodzie bardziej, niż tworzywa sztuczne. Takie wnioski wysnuli naukowcy po przeprowadzeniu badania na dżdżownicach z udziałem włókien celulozowych. Co piąty Polak korzysta z carpoolingu, ale co drugi nie chce spróbować – wynika z najnowszego raport „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, przygotowanego w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej MKiŚ „Nasz Klimat”. Polacy z umiarkowanym entuzjazmem podchodzą do carpoolingu. Dlaczego? Reklama Spis treści ToggleCarpooling, czyli wspólne przejazdyCarpooling w Polsce niezbyt popularnyDlaczego warto przekonać się do carpoolingu?Jak Polacy dojeżdżają do pracy?Ekologiczna jazda Carpooling, czyli wspólne przejazdy Carpooling – sąsiedzkie lub koleżeńskie „podwózki” to niezwykle popularne rozwiązanie zagranicą, np. w USA, gdzie na autostradach są nawet osobne pasy szybkiego ruchu oznaczone jako „carpool lane” dla samochodów, w których podróżuje więcej niż jedna osoba. To metoda, która idealnie sprawdzi się zarówno w przypadku długich podróży, jak i codziennego dojeżdżania na krótszych dystansach. Ze wspólnych dojazdów mogą korzystać np. współpracownicy mieszkający w tej samej dzielnicy, sąsiedzi jeżdżący do pracy w tej samej okolicy czy rodzice odwożący dzieci do tej samej szkoły. Dzięki wspólnym dojazdom zanieczyszczenie powietrza będzie mniejsze niż w sytuacji, gdy każda z osób wybierałaby się w osobną podróż własnym samochodem. Oczywiście można również wybrać się w dłuższą podróż, np. korzystając z jednego z portali oferujących współdzielone przejazdy. Jest to też niezwykle ekonomiczne rozwiązanie – przykładowo za wspólny przejazd na trasie Warszawa-Gdańsk w środku lata zapłacimy ok. 50 zł, podczas gdy jazda własnym autem to koszt ok. 230 zł za samo paliwo, a przecież powinniśmy doliczyć także koszty eksploatacji samochodu. Carpooling w Polsce niezbyt popularny Z szeroko pojętego carpoolingu korzysta 21% Polaków, ale aż 49% nigdy nie miało okazji lub nie chciało sprawdzić, jak on działa. Co w takim razie sprawia, że to rozwiązanie, choć ekologiczne, wciąż nie jest chętnie wybierane? Być może korzyści takiego sposobu podróży nie są łatwo dostrzegalne. Zabieranie ze sobą innych osób wciąż kojarzone jest jako działanie, które wykonuje się charytatywnie. Pojawiają się również obawy, czy taka forma podróżowania jest bezpieczna. Jednak tylko 5% ankietowanych Polaków wspomina to doświadczenie w negatywny sposób. Co więcej, 41% badanych w wieku 18-24 i 32% w grupie wiekowej 25-34 lata jest otwarta na taką możliwość. Oznacza to, że carpooling może stać się popularniejszą formą transportu. Rosnące w siłę lokalne grupy ogłoszeniowe dla autostopowiczów czy aplikacje stworzone z myślą o tym ekologicznym rozwiązaniu, to szansa na dostrzeżenie przez Polaków dodatkowych korzyści płynących z podróży z dodatkowym pasażerem. Dlaczego warto przekonać się do carpoolingu? Jednym z argumentów, które przemawiają za carpoolingiem jest oszczędność czasu (w porównaniu do transportu zbiorowego) i możliwość zawarcia nowych przyjaźni. Kluczowym aspektem nadal pozostaje kwestia podzielenia się wydatkami za paliwo. Dzięki temu oszczędzimy i przy okazji zrobimy kolejny krok w budowaniu swojej postawy ekologicznej. – Nasze codzienne postawy mają znaczący wpływ na środowisko. Nawet małymi krokami możemy przyczyniać się do zatrzymania niekorzystnych zmian klimatu. Wspólne przejazdy to jeden z ciekawszych pomysłów na proekologiczne rozwiązania – przekonuje rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska Aleksander Brzózka. Promocja carpoolingu może wpłynąć na jego rozpowszechnienie i pomóc w budowaniu przekonania o tej bezpiecznej i przyjaznej formie transportu. Zwłaszcza, że aż 25% ankietowanych przyznało, że nie miało jeszcze okazji skorzystać z carpoolingu, ale chce spróbować. W mniejszych miastach nadal trudniej znaleźć osoby chętne do wspólnych przejazdów, dlatego należy rozwiewać wątpliwości i zmieniać nastawienie Polaków, często wynikające z niewiedzy. Czytaj także: Dla Polaków kryzys klimatyczny to abstrakcja. Raport „Postawy ekologiczne Polek i Polaków” Jak Polacy dojeżdżają do pracy? W badaniu, na podstawie którego powstał raport „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, zapytano Polaków, m.in. o to, jak dojeżdżają do pracy. Okazało się, że samochód wybieramy zdecydowanie najczęściej, w porównaniu z innymi, bardziej ekologicznymi środkami transportu. Hulajnogi, rowery, chodzenie pieszo czy korzystanie z komunikacji zbiorowej nie jest tak wygodne i łatwe jak podróż autem. To główny sposób dojazdu do pracy – korzysta z niego aż 47% respondentów. Jedynie 16% wybiera komunikację miejską, a 12% chodzi do pracy pieszo. Francja: reklamy aut mają promować jazdę na rowerze Ekologiczna jazda Samochody zanieczyszczają środowisko, emitując do atmosfery znaczne ilości szkodliwych substancji: dwutlenku węgla, węglowodorów oraz tlenku azotu. Korzystanie z auta może być jednak mniej szkodliwe. Istnieją sposoby, dzięki którym można zmniejszyć ilość emisji przypadającą na jednego pasażera – jest to między innymi wspomniany carpooling, a także ekonomiczna jazda. Ten drugi pozwala na zoptymalizowanie zużycia paliwa oraz podzespołów samochodu. Jazda w trybie eko to nie tylko korzyść dla środowiska, ale także dla portfela – włączając tę opcję podczas jazdy, przyczyniamy się do mniejszego zużycia paliwa. Już blisko 70% polskich kierowców stosuje ecodriving – 46% na co dzień, a 23% tylko w trakcie dłuższych podróży. Niestety nadal 1/3 Polaków nie dba o to, by ich auta zostawiały po sobie mniejszy ślad. Raport „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, został przygotowany w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej Ministerstwo Klimatu i Środowiska „Nasz Klimat”. Jej głównym celem jest podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa na temat indywidualnych działań, jakie można podejmować na rzecz ochrony klimatu. Więcej informacji na stronie www.naszklimat.gov.pl. źródło: informacja prasowa, gov.pl Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.