Możliwość zmiany sprzedawcy, to jedno z podstawowych praw konsumenta. W przypadku zakupu energii elektrycznej także masz wybór. Zobacz, czym się kierować i na co zwrócić uwagę, aby nie dać się oszukać i wybrać najlepszego sprzedawcę dla siebie.
Spis treści
Wzrost liczby zmian sprzedawcy prądu
Od 2007 roku, kiedy to w Polsce pojawiła się możliwość zmiany sprzedawcy prądu, z tego prawa skorzystało ponad milion klientów. Dane Urzędu Regulacji Energetyki (URE) wskazują, że aż 768,4 tys. zmian miało miejsce w gospodarstwach domowych (grupy taryfowe G), a 248,9 tys. w grupach taryfowych A, B i C, obejmujących przede wszystkim instytucje i przedsiębiorstwa.
O tym, czym różnią się od siebie poszczególne taryfy, pisaliśmy m.in. tu: Tańszy prąd: taryfa G11 – dla kogo będzie opłacalna?

Dlaczego klienci zmieniają sprzedawcę? Kluczowe znaczenie przy podejmowaniu tego rodzaju decyzji mają: świadomość konsumentów i ich gotowość do zmiany, łatwość procedur i atrakcyjność ofert na rynku.
Dynamiczny wzrost w 2024 roku
Pierwszy kwartał 2024 roku przyniósł znaczący wzrost liczby zmian sprzedawców w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku. Dużą różnicę zaobserwowaliśmy przede wszystkim wśród grup instytucjonalnych (taryfy A, B, C). W porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku ilość zmian sprzedawców w tej grupie wzrosła ponad dwuipółkrotnie – z 4 068 tysięcy w 2023, do 10 563 tysięcy w 2024. To także więcej niż w latach 2017-2022.
Jeśli chodzi o odbiorców taryfy G, to liczba zmian sprzedawców energii w pierwszym kwartale 2024 roku również była wysoka i wzrosła ponad dwukrotnie – z 4 107 tysięcy w 2023, do 8 825 tysięcy w 2024. Mimo to tegoroczny wynik wskazuje jasno, że w ciągu pierwszych miesięcy 2024 roku Polacy zmieniali sprzedawców energii o wiele rzadziej niż w tym samym okresie, ale w latach 2021, 2020, czy 2018.
Nie tylko cena – co sprawdzić przy podpisywaniu umowy?
Urząd Regulacji Energetyki alarmuje, aby dokładnie zweryfikować zarówno sprzedawcę, jak i treść umowy przed jej podpisaniem. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Poza ceną sprawdź także:
- na jaki okres zawierasz umowę;
czy poza ofertą sprzedaży prądu, umowa zawiera w sobie dodatkowe, płatne usługi; - w jaki sposób odstąpić od umowy, jakie są warunki jej wypowiedzenia i czy wiążą się z tym dodatkowe koszty;
- na jakich zasadach będzie odbywało się rozliczenie już po zakończeniu okresu obowiązywania oferty.
Bezpieczne zawieranie umów
Nie zapominaj o przysługujących ci prawach – między innymi o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od czasu jej zawarcia; oraz o prawie do informacji. Jeśli nie jesteś pewien danej kwestii – zadawaj pytania.
Bądź ostrożny w stosunku do sprzedawców, których firmy nie jesteś w stanie zweryfikować lub jej dane nie widnieją na dokumentach do podpisywanej umowy.
Warto też mieć na uwadzę, że od 03 lipca 2021 roku obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” w stosunku do odbiorców w gospodarstwach domowych. Przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe nie mogą zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa, na przykład w prywatnym domu odbiorcy – choć nadal można to zrobić zdalnie, na przykład telefonicznie lub w punkcie sprzedaży.
W obliczu rosnących i niepewnych cen energii elektrycznej często szukamy odpowiedzi na pytanie: jak zmniejszyć rachunki za prąd. Zmiana sprzedawcy może stanowić jedno z rozwiązań. Firmy różnią się od siebie ofertami, rodzajami dostępnych taryf, bądź stawkami. Zweryfikuj swoje potrzeby i wybierz świadomie właściwą ofertę dla siebie.
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki
Fot.: gettyimagespro/canva.com
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.