Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Coca-Cola sponsorem konferencji klimatycznej COP27. Przyzwolenie na greenwashing?

Coca-Cola sponsorem konferencji klimatycznej COP27. Przyzwolenie na greenwashing?

Coca-Cola cztery lata z rzędu została okrzyknięta największym trucicielem środowiska pod względem zanieczyszczenia plastikiem. Jednak to nie przeszkodziło Egiptowi, aby ogłosić koncern produkujący rocznie 120 miliardów butelek z tworzyw sztucznych tegorocznym sponsorem szczytu klimatycznego ONZ COP27. 

Reklama

Coca-Cola sponsorem COP27 

COP27 zbliża się wielkimi krokami. Niedawno Egipt, gospodarz tegorocznej konferencji, ogłosił, że oficjalnym sponsorem tegorocznego szczytu klimatycznego ONZ będzie Coca-Cola. Organizatorzy jednego z najważniejszych wydarzeń dla strategii klimatycznej są przekonani, że udział Coca-Coli podniesie wartość szczytu klimatycznego i pomoże wypromować model zrównoważonego biznesu. 

27. edycja Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP27) odbędzie się w Szarm el-Szejk od 6 do 18 listopada. W ciągu tych kilku dni odbędą się jedne z najważniejszych dyskusji dotyczących polityki klimatycznej, w których wezmą udział przedstawiciele rządów, sektor prywatny, organizacje pozarządowe, a także społeczeństwo. 

Zamiast o klimacie porozmawiajmy o biznesie

Egipskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych podkreśla, że Coca-Cola ma ambitne cele związane z redukcją plastiku i śladu węglowego. Jak wyglądają te plany? Koncern m.in. zadeklarował osiągnięcie zerowej emisji do 2040 roku. 

Wiemy, że globalne wyzwania, takie jak ograniczanie odpadów z tworzyw sztucznych, zrównoważone zarządzanie zasobami wody i zmiany klimatu, są zbyt duże, aby jakikolwiek rząd, firma lub branża mogły je rozwiązać indywidualnie – powiedział Michael Goltzman, globalny wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju w The Coca-Cola Company.

COP27 daje nam możliwość dalszego angażowania ekspertów, organizacji non-profit, przemysłu i rządów w celu wspierania działań na rzecz zrównoważonych zmian w całym naszym łańcuchu wartości – dodał

Koncern Coca-Cola uważa się za jednego z liderów zrównoważonego rozwoju na całym świecie, a swoje uczestnictwo w COP27 planuje wykorzystać do nawiązywania kontaktów biznesowych. Niestety podczas uroczystego podpisania współpracy nikt nie wspomniał o istotnym wkładzie producenta napojów w pogłębianie globalnego problemu zanieczyszczenia plastikiem. 

COP27 zmierza w stronę hipokryzji 

Decyzja rządu Egiptu o uznaniu Coca-Coli za oficjalnego partnera tegorocznego COP27 spotkała się nie tyle ze sprzeciwem, co ogromnym zdumieniem. Koncern jest największym producentem odpadów z tworzyw sztucznych, co roku wypuszczając na rynek 120 mld plastikowych butelek. Coca-Cola odpowiada za 2,9 mln ton śmieci, które trafiają do środowiska. 

Od lat 90. Coca-Cola ogłasza projekty mające na celu ograniczenie odpadów z tworzyw sztucznych i zmniejszenie swojego impaktu na globalne problemy środowiskowe. Jak wygląda to w praktyce? Ambitne plany firmy to flagowe przykłady greenwashingu. 

Z inicjatyw, które zbadaliśmy, Coca-Cola jest zaangażowana w dziewięć inicjatyw mających na celu rozwiązanie problemu odpadów z tworzyw sztucznych, a jednocześnie jest członkiem co najmniej siedmiu grup handlowych, które lobbowały przeciwko systemom zwrotu kaucji i innym przepisom regulującym jednorazowe tworzywa sztuczneczytamy na stronie Talking Trash, weryfikującej największe firmy pod kątem greenwashingu. 

Jednym z celów, które ogłosiła Coca-Cola było ponowne wykorzystywanie tworzyw sztucznych i produkcja opakowań w co najmniej 25% z materiałów z recyklingu. 30 lat później udało się osiągnąć zaledwie 10%. 

Coca-Cola konsekwentnie łamała, opóźniała i zmieniała swoje zobowiązania lub w inny sposób przesuwała słupki celów i stosowała kreatywną księgowość lub całkowicie ignorowała wiele z ich najbardziej imponująco brzmiących zobowiązań – dodano w analizie Talking Trash. 

Greenpeace w szoku 

Decyzję Egiptu o włączeniu Coca-Coli w organizację konferencji klimatycznej ONZ skomentował Greenpeace, jedna z kluczowych światowych organizacji działających na rzecz ochrony klimatu i środowiska. 

To zdumiewające, że Coca-Cola – największy na świecie truciciel tworzyw sztucznych we wszystkich globalnych audytach marki Break Free From Plastic, w tym w Kenii i Ugandzie – będzie sponsorować tegoroczną Konferencję Stron UNFCCC w Egipcieskomentował dyrektor kampanii USA Oceans John Hocevar. 

Coca-Cola produkuje 120 miliardów plastikowych butelek jednorazowego użytku rocznie – a 99% tworzyw sztucznych jest wytwarzanych z paliw kopalnych, co pogarsza zarówno kryzys plastikowy, jak i klimatyczny. Powinni przynajmniej przyznać, że jest to problem lub wyjaśnić, w jaki sposób chcą osiągnąć swoje cele klimatyczne bez zakończenia uzależnienia od plastiku. Partnerstwo to podważa sam cel wydarzenia, które chce sponsorować dodaje Greenpeace. 

Źródła: cop27.eg, greenpeace.com, talking-trash.com

Fot. główna: Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.