Świat Coca-Cola sponsorem konferencji klimatycznej COP27. Przyzwolenie na greenwashing? 05 października 2022 Świat Coca-Cola sponsorem konferencji klimatycznej COP27. Przyzwolenie na greenwashing? 05 października 2022 Przeczytaj także Świat Rosja nałożyła na Google karę 2,5 decyliona dolarów za bany na YouTube Rosyjskie państwowe kanały telewizyjne zażądały od Google wypłacenia 2 undecylionów rubli, co odpowiada kwocie 2,5 decyliona dol. w ramach rekompensaty za zablokowanie ich kont na YouTube. Profile te popierały inwazję na Ukrainę. Świat Czy wojny o wodę opanują świat? Oto punkty zapalne konfliktów o drogocenny płyn Ostatnie miesiące i lata to globalne bicie kolejnych rekordów temperatur, a także związane z tym gwałtowne zjawiska pogodowe, takie jak susze. W regionach szczególnie dotkniętych ich skutkami w najbliższych latach mogą pojawić się konflikty związane z dostępem do wody. O jakie miejsca chodzi? Coca-Cola cztery lata z rzędu została okrzyknięta największym trucicielem środowiska pod względem zanieczyszczenia plastikiem. Jednak to nie przeszkodziło Egiptowi, aby ogłosić koncern produkujący rocznie 120 miliardów butelek z tworzyw sztucznych tegorocznym sponsorem szczytu klimatycznego ONZ COP27. Reklama Spis treści ToggleCoca-Cola sponsorem COP27 Zamiast o klimacie porozmawiajmy o biznesieCOP27 zmierza w stronę hipokryzji Greenpeace w szoku Coca-Cola sponsorem COP27 COP27 zbliża się wielkimi krokami. Niedawno Egipt, gospodarz tegorocznej konferencji, ogłosił, że oficjalnym sponsorem tegorocznego szczytu klimatycznego ONZ będzie Coca-Cola. Organizatorzy jednego z najważniejszych wydarzeń dla strategii klimatycznej są przekonani, że udział Coca-Coli podniesie wartość szczytu klimatycznego i pomoże wypromować model zrównoważonego biznesu. 27. edycja Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP27) odbędzie się w Szarm el-Szejk od 6 do 18 listopada. W ciągu tych kilku dni odbędą się jedne z najważniejszych dyskusji dotyczących polityki klimatycznej, w których wezmą udział przedstawiciele rządów, sektor prywatny, organizacje pozarządowe, a także społeczeństwo. Czy COP26 zakończy się na obietnicach? Pół roku później żaden kraj nie podjął się wzmocnienia planów klimatycznych. Zamiast o klimacie porozmawiajmy o biznesie Egipskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych podkreśla, że Coca-Cola ma ambitne cele związane z redukcją plastiku i śladu węglowego. Jak wyglądają te plany? Koncern m.in. zadeklarował osiągnięcie zerowej emisji do 2040 roku. Wiemy, że globalne wyzwania, takie jak ograniczanie odpadów z tworzyw sztucznych, zrównoważone zarządzanie zasobami wody i zmiany klimatu, są zbyt duże, aby jakikolwiek rząd, firma lub branża mogły je rozwiązać indywidualnie – powiedział Michael Goltzman, globalny wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju w The Coca-Cola Company. COP27 daje nam możliwość dalszego angażowania ekspertów, organizacji non-profit, przemysłu i rządów w celu wspierania działań na rzecz zrównoważonych zmian w całym naszym łańcuchu wartości – dodał. Koncern Coca-Cola uważa się za jednego z liderów zrównoważonego rozwoju na całym świecie, a swoje uczestnictwo w COP27 planuje wykorzystać do nawiązywania kontaktów biznesowych. Niestety podczas uroczystego podpisania współpracy nikt nie wspomniał o istotnym wkładzie producenta napojów w pogłębianie globalnego problemu zanieczyszczenia plastikiem. COP27 zmierza w stronę hipokryzji Decyzja rządu Egiptu o uznaniu Coca-Coli za oficjalnego partnera tegorocznego COP27 spotkała się nie tyle ze sprzeciwem, co ogromnym zdumieniem. Koncern jest największym producentem odpadów z tworzyw sztucznych, co roku wypuszczając na rynek 120 mld plastikowych butelek. Coca-Cola odpowiada za 2,9 mln ton śmieci, które trafiają do środowiska. Od lat 90. Coca-Cola ogłasza projekty mające na celu ograniczenie odpadów z tworzyw sztucznych i zmniejszenie swojego impaktu na globalne problemy środowiskowe. Jak wygląda to w praktyce? Ambitne plany firmy to flagowe przykłady greenwashingu. Z inicjatyw, które zbadaliśmy, Coca-Cola jest zaangażowana w dziewięć inicjatyw mających na celu rozwiązanie problemu odpadów z tworzyw sztucznych, a jednocześnie jest członkiem co najmniej siedmiu grup handlowych, które lobbowały przeciwko systemom zwrotu kaucji i innym przepisom regulującym jednorazowe tworzywa sztuczne – czytamy na stronie Talking Trash, weryfikującej największe firmy pod kątem greenwashingu. Jednym z celów, które ogłosiła Coca-Cola było ponowne wykorzystywanie tworzyw sztucznych i produkcja opakowań w co najmniej 25% z materiałów z recyklingu. 30 lat później udało się osiągnąć zaledwie 10%. Coca-Cola konsekwentnie łamała, opóźniała i zmieniała swoje zobowiązania lub w inny sposób przesuwała słupki celów i stosowała kreatywną księgowość lub całkowicie ignorowała wiele z ich najbardziej imponująco brzmiących zobowiązań – dodano w analizie Talking Trash. Coca-Cola nie wycofa plastikowych butelek – ŚwiatOZE.pl (swiatoze.pl) Greenpeace w szoku Decyzję Egiptu o włączeniu Coca-Coli w organizację konferencji klimatycznej ONZ skomentował Greenpeace, jedna z kluczowych światowych organizacji działających na rzecz ochrony klimatu i środowiska. To zdumiewające, że Coca-Cola – największy na świecie truciciel tworzyw sztucznych we wszystkich globalnych audytach marki Break Free From Plastic, w tym w Kenii i Ugandzie – będzie sponsorować tegoroczną Konferencję Stron UNFCCC w Egipcie – skomentował dyrektor kampanii USA Oceans John Hocevar. Najwięksi producenci plastiku? Pozew przeciwko Coca-Coli, Nestlé i Pepsi. Coca-Cola produkuje 120 miliardów plastikowych butelek jednorazowego użytku rocznie – a 99% tworzyw sztucznych jest wytwarzanych z paliw kopalnych, co pogarsza zarówno kryzys plastikowy, jak i klimatyczny. Powinni przynajmniej przyznać, że jest to problem lub wyjaśnić, w jaki sposób chcą osiągnąć swoje cele klimatyczne bez zakończenia uzależnienia od plastiku. Partnerstwo to podważa sam cel wydarzenia, które chce sponsorować – dodaje Greenpeace. Źródła: cop27.eg, greenpeace.com, talking-trash.com Fot. główna: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.