Elektromobilność Czy naukowcy rozwiązali największy problem baterii przyszłości? 18 listopada 2024 Elektromobilność Czy naukowcy rozwiązali największy problem baterii przyszłości? 18 listopada 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Naukowcy z Dallas odkryli katodę do baterii litowo-siarkowych, która potencjalnie może zastąpić ogniwa litowo-jonowe. Na czym polega odkrycie amerykańskich inżynierów? Reklama Dłuższe życie baterii? Naukowcy z Southern Methodist University (SMU) w Dallas odkryli katodę do baterii litowo-siarkowych (Li-S), która ma zapewniać niskokosztowe i długotrwałe źródło energii dla pojazdów elektrycznych. Nowa hybrydowa sieć polimerowa może sprawić, że bateria będzie osiągać pojemność przekraczającą 900 mAh/g, co znacząco przewyższa tradycyjne ogniwa litowo-jonowe. Badacze zajęli się powszechnym problemem akumulatorów litowo-siarkowych, czyli rozpuszczaniem polisulfidu, które następuje w miarę upływu czasu użytkowania i skraca żywotność baterii. Rozwiązanie, jakie Amerykanom udało się wypracować, może pomóc zminimalizować ten problem, a to oznacza bardziej trwałe baterie. Nowo opracowana hybrydowa sieć katody polimerowej umożliwia ogniwom Li-S osiągnięcie pojemności przekraczającej 900 mAh/g. Dla porównania – typowa pojemność w bateriach litowo-jonowych wynosi 150-250 mAh/g. Tym samym baterie Li-S mogą magazynować znacznie więcej energii elektrycznej. Co więcej, nowa katoda wykazuje stabilność cykli, przewyższającą wydajność konwencjonalnych baterii litowo-siarkowych. Pojemność cykli oznacza ilość ładowań i rozładowań baterii przed znacznym spadkiem pojemności. Większa pojemność cykli oznacza dłuższą żywotność baterii. Zobacz też:Nowe baterie do samochodów elektrycznych. Szykuje się rewolucja na rynku? Czy baterie w elektrykach będą tańsze i mniej zawodne? W akumulatorach Li-S dodatnia elektroda na bazie siarki (katoda) jest sparowana z ujemną elektrodą litowo-metalową (anodą). Jony mogą się przemieszczać między nimi dzięki elektrolitowi. Aczkolwiek siarka nie jest idealnym materiałem na elektrodę. Kiedy jony litu wiążą się z atomami siarki na katodzie, tworzą rozpuszczalne cząsteczki polisulfidu, które dryfują do elektrolitu, powodując degradację katody i zmniejszają zdolność akumulatora do wielu cykli ładowania. Zjawisko to jest znane jako rozpuszczanie polisulfidu. Naukowcy z Dallas wykorzystali hybrydową sieć polimerową katody w celu znalezienia recepty na bardziej żywotną baterię. – Nasza katoda wykorzystuje wiele wiązań siarkowych, adsorpcję atomową i szybki transport jonów Li/elektronów na poziomie molekularnym – mówi prof. Donghai Wang z SMU. – Ta kombinacja umożliwia ponowne wiązanie i adsorpcję w czasie rzeczywistym wszelkich niezwiązanych gatunków siarki, skutecznie eliminując rozpuszczalne polisulfidy i wydłużając cykl życia akumulatora. Rozwiązanie to może zaowocować tańszymi i bardziej niezawodnymi opcjami dla producentów pojazdów. Dalsze badania prawdopodobnie przyczynią do komercjalizacji omawianej technologii, co może znacznie poprawić jakość użytkowania pojazdów elektrycznych. Czytaj też: Nawet 20 lat w elektryku! Baterie w autach elektrycznych degradują się coraz wolniej Źródło: focus.pl, nature.comFot.: Canva (Kittipong Jirasukhanont/PhonlamaiPhoto’s Images) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.