Wiadomości OZE Czym są klastry energetyczne i dlaczego warto z nich korzystać? 11 września 2016 Wiadomości OZE Czym są klastry energetyczne i dlaczego warto z nich korzystać? 11 września 2016 Przeczytaj także Polska Zielone miliardy przepadły – NIK ujawnia szokujące fakty Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła raport, z którego wynika, że ponad 70 mld złotych ze sprzedaży ETS-ów… rozpłynęło się w ogólnym budżecie państwa. Kontrola wykazała nieprawidłowości w systemie raportowania do KE, procedowaniu wniosków w ramach programu “Mój Prąd” i brak kontroli wewnętrznych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. W związku z konsultacjami społecznymi, które odbyły się w zeszłym tygodniu w Sejmie RP na temat nowelizacji ustawy o OZE – klastry energetyczne, przypominamy regulacje dotyczące klastrów energii z obowiązującej ustawy o OZE, która weszła w życie 1. lipca 2016 roku. Reklama Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 15a ustawy o OZE, klaster energii to cywilnoprawne porozumienie, w skład którego mogą wchodzić osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki oraz instytuty badawcze lub jednostki samorządu terytorialnego. Celem porozumienia w zakresie klastra energii musi być wytwarzanie i równoważenie zapotrzebowania, dystrybucji lub obrotu energią z OZE lub z innych źródeł lub paliw w ramach sieci dystrybucyjnej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV. Jednocześnie działalność w ramach klastra, obok ograniczenia technicznego w postaci napięcia sieci dystrybucyjnej, musi być ograniczona geograficznie. Obszar działania klastra nie może przekraczać granic jednego powiatu lub 5 gmin. Zgodnie z art. 38a ust. 4 ustawy o OZE, obszar działania klastra ustala się na podstawie miejsc przyłączenia wytwórców i odbiorców będących członkami takiego klastra. Klaster energii reprezentuje koordynator, którym jest powołana w tym celu spółdzielnia, stowarzyszenie, fundacja lub wskazany w porozumieniu cywilnoprawnym dowolny członek klastra energii. Według prof. dr hab. inż Jana Popczyka z Politechniki Śląskiej w Gliwicach – Klaster energetyczny może stać się, po zrealizowaniu zapowiedzianej przez Ministerstwo Energii następnej nowelizacji ustawy, bardzo silnym narzędziem przebudowy energetyki w kierunku trójbiegunowego systemu bezpieczeństwa WEK-NI-EP (wielkoskalowa energetyka korporacyjna – niezależni inwestorzy – energetyka prosumencka). Mimo, że to rozwiązanie jest dedykowane przede wszystkim obszarom wiejskim, to zapoczątkowane zmiany będą miały wpływ na przebudowę całej energetyki. Wynika to zarówno z potencjalnie dużego udziału klastrów energetycznych w całym krajowym rynku energii elektrycznej, którego roczny wymiar kształtuje się poniżej 130 TWh, jak również z innowacyjnego charakteru rozwiązań klastrowych. Według prof. Popczyka klastry energetyczne to ważne narzędzie do: Modernizacji obszarów wiejskich, restrukturyzacji rolnictwa i budowy bezpieczeństwa energetycznego w horyzoncie roku 2040; Budowania równowagi (~50%/30%/20%) między energetyką węglową (rewitalizacją bloków wytwórczych 200 MW) i energetyką OZE (w szczególności prosumencką) na nowym rynku energii elektrycznej (z cenotwórstwem czasu rzeczywistego, net meteringiem i self dispatchingiem) w horyzoncie roku 2030; Wprowadzania miast na ścieżkę rozwoju I etapu (horyzont roku 2030) – smart city: redukcja niskiej emisji, aktywizacja spółdzielni mieszkaniowych w obszarze gospodarki energetycznej, tworzenie podstaw pod budownictwo zeroenergetyczne; Pobudzania rozwoju kapitału społecznego oraz masowej innowacyjności organizacyjnej (zwłaszcza w obszarze energetyki prosumenckiej); Budowania polskiego kapitału rozwojowego (zwłaszcza w segmencie energetyki NI, bazującej na sektorze MSP), polskiego know how i polskiej innowacyjności technologicznej w horyzoncie roku 2030; Zarządzania wygaszaniem dotacji/wsparcia dla energetyki WEK i OZE w horyzoncie roku 2025; Prezentacji polskiej racji stanu w Komisji Europejskiej w horyzoncie roku 2020 (budowanie argumentacji na rzecz racjonalizacji polskiej ścieżki redukcji emisji CO2 oraz unijnej redukcji polityki rolnej – polityka trade off). Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.