Wiadomości OZE Diesel bardziej ekologiczny od benzyny? 10 sierpnia 2017 Wiadomości OZE Diesel bardziej ekologiczny od benzyny? 10 sierpnia 2017 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Wiele słyszy się ostatnio odnośnie samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Kilka państw chce zakazać jego sprzedaży w niedługiej przyszłości z uwagi na środowiskową szkodliwość. Okazuje się jednak, że twierdzenia, jakoby diesel emitował więcej spalin od silników benzynowych mogą być bezzasadne, np. w obliczu badań przeprowadzonych przez Patricka Hayesa, naukowca z Uniwersytetu w Montrealu. Reklama Z jego analizy wynika, że nowoczesne samochody wyposażone w silnik diesla emitują mniej spalin aniżeli samochody benzynowe. Komentując wyniki badań opublikowanych w raporcie Scientific Reports Patrick Hayes zaznacza, że obecnie wykorzystywany olej napędowy jest sporo czystszy od benzyny. Według niego, władze większą uwagę powinny zwrócić na samochody wyposażone w silniki benzynowe, bowiem to one są źródłem większych zanieczyszczeń. Faktem jest, że sporym kłopotem są jeżdżące po drogach stare samochody, które nie są wyposażone w filtry cząsteczek stałych. Warto jednak zaznaczyć, że blokada dystrybucji nowych samochodów z silnikami wysokoprężnymi przez dealerów nikogo przed nimi nie ochroni. Raport naukowca z Montrealu staje w opozycji do działań wielu europejskich polityków, którzy chcą wyeliminować silniki diesla z użytku. Argumentują to chęcią ochrony środowiska, lecz w obliczu badań przedstawionych przez Patricka Hayesa – mogą to być działania bardziej na pokaz, aniżeli skuteczne. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.