Wiadomości OZE Długie życie reklamówek foliowych – mimo że płatne, to nadal bardziej popularne od ekotoreb 24 października 2017 Wiadomości OZE Długie życie reklamówek foliowych – mimo że płatne, to nadal bardziej popularne od ekotoreb 24 października 2017 Przeczytaj także Polska Polska przyciąga gości z całego świata – kto i gdzie spędza wakacje? W 2025 roku Polska staje się miejscem spotkań kultur z całego świata. Od turystów z Bliskiego Wschodu, którzy latem wybierają Tatry zamiast pustynnych upałów, po Skandynawów i Niemców spędzających wakacje nad Bałtykiem – widać wyraźnie, że zmiany klimatu i globalne trendy turystyczne kierują wzrok w stronę naszego kraju. Co przyciąga gości i jak przekłada się to na lokalne gospodarki? Polska Od HoReCa po Czyste Powietrze – polityka krzywdzi uczciwych W Polsce utrwala się niebezpieczny schemat: kolejne programy wsparcia, które miały pomóc przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym, stają się narzędziem politycznych przepychanek. Zamiast rzetelnej oceny efektów i naprawy rzeczywistych błędów, w debacie publicznej dominuje uproszczony przekaz sugerujący powszechne nadużycia. W efekcie uczciwi beneficjenci i wykonawcy są wrzucani do jednego worka z nielicznymi, którzy rzeczywiście nadużyli środków. Straty są nie tylko wizerunkowe, ale i gospodarcze. Już od dawna wiadomo, że foliowe reklamówki to wielki problem dla naszego ekosystemu. Wyprodukowanie jednej siatki zajmuje około sekundy. Nie są one zbyt trwałe, dlatego po pierwszym użyciu uszkodzone lub zbyteczne foliówki zazwyczaj lądują w koszu na śmieci. A jak długo się rozkładają? Około czterysta lat. Reklama 11 lipca br. do sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz zmianie niektórych innych ustaw”, który ma na celu dalsze ograniczenie produkcji i sprzedaży foliowych reklamówek o grubości nieprzekraczającej pięćdziesięciu mikrometrów. Cena za jedną reklamówkę ma wynieść maksymalnie jeden złoty, a to wiąże się z wprowadzeniem tzw. opłaty recyklingowej, która obciąży nie tylko klientów sklepów spożywczych, ale również sklepów z tekstyliami, butików czy hurtowni. Jedynym wyjątkiem dotyczącym używania darmowych foliówek jest zachowanie higieny podczas zakupów, tj. pakowanie owoców bądź pieczywa. Mimo że reklamówki foliowe w większości sklepów są płatne, to wielu Polaków wciąż z nich korzysta. Według statystyk UE z 2016 roku przeciętny Europejczyk zużywa około dwustu reklamówek rocznie. W niektórych krajach całkowicie zakazano ich produkcji i rozpowszechniania. Nie uświadczymy ich m.in. w Indiach, Australii, na Alasce, w Japonii, Nowej Zelandii czy RPA. Naukowcy pracują nad foliówkami produkowanymi z glonów, które mają mieć neutralny wpływ na środowisko. Jednakże po co czekać na nowe wynalazki, skoro w każdym sklepie możemy nabyć torbę materiałową. Posłuży nam ona znacznie dłużej dzięki swojej wytrzymałości, jest także wygodniejsza w korzystaniu, a ponadto modna! Lepiej raz wydać około pięciu złotych na takie ekologiczne rozwiązanie niż nieustannie tracić po pięćdziesiąt groszy za jedną foliówkę, która po wykorzystaniu wyląduje w koszu na śmieci lub co gorsza w wodzie czy w lesie. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.