Już od września 2023 roku w szkołach podstawowych w Katowicach wprowadzona zostanie edukacja klimatyczna. Nowe zajęcia będą realizowane w ramach programu pilotażowego opracowanego przez specjalny zespół. Jak w praktyce ma wyglądać edukacja klimatyczna?
Edukacja klimatyczna w siódmych klasach
Jak przekonują władze Katowic, program ma na celu kształcenie uczniów w kilku obszarach: bioróżnorodności, wpływu człowieka na zmiany klimatu, zrównoważonej konsumpcji i transformacji energetycznej. Prace nad jego szczegółami nadal trwają, a prowadzą je nauczyciele z czterech katowickich szkół, radni miasta oraz pracownicy naukowi Uniwersytetu Śląskiego.
– Edukacja klimatyczna jest częścią edukacji ekologicznej, wychodzi ona jednak poza pojęcia ochrony środowiska i nauki postaw prośrodowiskowych. Skupia się przede wszystkim na tematyce ochrony klimatu, wpływie czynników naturalnych i działalności człowieka na jego zmiany, możliwościach przystosowania się do tych zmian oraz na skutkach globalnego ocieplenia. Pomaga młodym ludziom zrozumieć wpływ degradacji środowiska przyrodniczego na ich przyszłość, rozszerza wiedzę, umiejętności i rozwija postawy potrzebne do skutecznego działania i odpowiedzi na globalne wyzwania – wyjaśnia Beata Urych, pełnomocnik prezydenta ds. klimatu.
Edukacja klimatyczna zostanie wprowadzona pilotażowo w trzech katowickich szkołach podstawowych w klasach siódmych. Ma być realizowana przy okazji nauczania innych przedmiotów. Uczniowie będą mogli skorzystać z warsztatów o tematyce przyrodniczej i zajęć w terenie przygotowanych przez Centrum Edukacji Ekologicznej w Katowicach-Murckach.
– Program będzie zawierał gotowe scenariusze zajęć, z których będą mogli korzystać wszyscy nauczyciele. Zależy nam, by uczniowie pracowali metodą projektów, gdyż tylko takie zdobywanie wiedzy przynosi oczekiwane efekty – dodaje Grażyna Burek, zastępca naczelnika wydziału edukacji i sportu.
Jednocześnie, władze Katowic zapewniają, że przez wprowadzenie edukacji klimatycznej uczniowie nie zostaną obciążeni dodatkowymi lekcjami.
Czy edukacja klimatyczna w szkole jest potrzebna?
W czerwcu 2020 roku Ministerstwo Edukacji i Nauki wydało rozporządzenie, na podstawie którego nauczyciele zostali zobowiązani do poruszania podczas godzin wychowawczych tematów dotyczących edukacji ekologicznej i klimatycznej. Niestety, wychowawcy nie wywiązują się ze swojego obowiązku.
Dr Magdalena Ochwat i dr Anna Guza z Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną Uniwersytetu Śląskiego przeprowadziły badania w tej sprawie wśród nauczycieli, uczniów i rodziców. 62% ankietowanych zadeklarowało, że o zmianach klimatu w szkołach nie mówi się w ogóle.
Ta statystyka, jak zapewniają władze Katowic była jedną z przyczyn wprowadzenie edukacji klimatycznej, początkowo pilotażowo. Czy nadchodzi zatem przełom w polskim szkolnictwie? Tego oczywiście nie wiadomo, ale działania Katowic mogą okazać się inspiracją dla innych miast w naszym kraju.
Źródło: katowice.eu, gov.pl
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.