Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Ekologiczna świadomość Polaków spada – nie stać nas na bycie “eko”?

Ekologiczna świadomość Polaków spada – nie stać nas na bycie “eko”?

Mimo wszechobecnych treści edukacyjnych, świadomość Polaków na temat ochrony środowiska jest coraz mniejsza. Czy opisywane zjawisko wynika ze “zmęczenia tematem”? A może Polaków nie stać na bycie “eko”?

Reklama

Polacy “nie czują klimatu” 

Jak wynika z danych zebranych przez Flora Food Group, świadomośc ekologiczna Polaków spada. Jeszcze w 2021 roku 44% Polaków deklarowało wysoką świadomość ekologiczną, a dziś jest to zaledwie 29%. Wzrosła za to liczba osób, które deklarują, że śledzą aktualne treści klimatyczne – z 35 do 42%. 

– Badania Flora Food Group wyraźnie pokazują, że zainteresowanie tematyką zmiany
klimatu w Polsce spada. Może przywykliśmy już do gwałtowności i intensywności zjawisk
pogodowych, skutkującymi powodziami, huraganami, upałami i suszami? Alarmujące
informacje o przekroczeniu kolejnych rekordów średnich temperatur nie robią na nas
wrażenia, potrzebujemy więc innego podejścia i edukacji – mówi Sebastian Tołwiński,
Dyrektor ds. Korporacyjnych i Komunikacji Flora Food Group w Europie Środkowej i
Południowo-Wschodniej.

Najwięcej osób świadomych ekologicznie jest w grupie wiekowej 19-29 lat (35%), a najmniej w grupie 50-59 (30%). Co ciekawe, to mieszkańcy wsi częściej deklarują, że śledzą treści ekologiczne. Wyższy odsetek osób świadomych klimatycznie jest wśród osób wykształconych – 38%, niż wśród osób z wykształceniem podstawowym – 26%. 

Polacy najczęściej podejmują proklimatyczne aktywności takie jak: segregacja odpadów (81%), używanie wielorazowych toreb (74%) oraz ograniczenie zużycia wody (62%). Wśród największych problemów klimatycznych wyróżniają z kolei: zanieczyszczenie odpadami (41%) oraz złą jakość powietrza (40%). 

Wiemy więcej o ekologicznym jedzeniu, ale nas na nie nie stać? 

Niemal połowa (49%) ankietowanych zdaje sobie sprawę z wpływu produkcji żywności na zmianę klimatu. Jak to wpływa na decyzję zakupowe Polaków? Niestety,…niemal wcale. Dla 62% badanych to cena jest ostatecznym czynnikiem decydującym o zakupie produktu, a jedynie 34% uważa, że jest w stanie zapłacić więcej za produkt przyjazny dla środowiska. 

Za najbardziej szkodliwe dla klimatu uważamy mięso wołowe i wieprzowe, a za najmniej szkodliwe zboża, warzywa i owoce. 

Zobacz też: Czy rząd Donalda Tuska zdał egzamin klimatyczny?

Źródło:Flora Food Group 

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.