Ekologia Ekologiczna świadomość Polaków spada – nie stać nas na bycie “eko”? 15 stycznia 2025 Ekologia Ekologiczna świadomość Polaków spada – nie stać nas na bycie “eko”? 15 stycznia 2025 Przeczytaj także Ekologia Odra: pierwsza rzeka w Polsce z osobowością prawną? Projekt ma szansę trafić do Sejmu Celem akcji “Czysta Odra” jest nadanie osobowości prawnej… rzece. To pierwszy taki projekt ustawy w Polsce. Co ma na celu i jakie są szanse na uzyskanie statusu? Ekologia Polska na skraju kryzysu wodnego. Zasoby trzy razy mniejsze niż w Europie Zasoby wody pitnej się kurczą, a poziom rzek jest jednym z najniższych w historii pomiarów. Jakie plany wobec tych wyzwań… Mimo wszechobecnych treści edukacyjnych, świadomość Polaków na temat ochrony środowiska jest coraz mniejsza. Czy opisywane zjawisko wynika ze “zmęczenia tematem”? A może Polaków nie stać na bycie “eko”? Reklama Polacy “nie czują klimatu” Jak wynika z danych zebranych przez Flora Food Group, świadomośc ekologiczna Polaków spada. Jeszcze w 2021 roku 44% Polaków deklarowało wysoką świadomość ekologiczną, a dziś jest to zaledwie 29%. Wzrosła za to liczba osób, które deklarują, że śledzą aktualne treści klimatyczne – z 35 do 42%. – Badania Flora Food Group wyraźnie pokazują, że zainteresowanie tematyką zmianyklimatu w Polsce spada. Może przywykliśmy już do gwałtowności i intensywności zjawiskpogodowych, skutkującymi powodziami, huraganami, upałami i suszami? Alarmująceinformacje o przekroczeniu kolejnych rekordów średnich temperatur nie robią na naswrażenia, potrzebujemy więc innego podejścia i edukacji – mówi Sebastian Tołwiński,Dyrektor ds. Korporacyjnych i Komunikacji Flora Food Group w Europie Środkowej iPołudniowo-Wschodniej. Najwięcej osób świadomych ekologicznie jest w grupie wiekowej 19-29 lat (35%), a najmniej w grupie 50-59 (30%). Co ciekawe, to mieszkańcy wsi częściej deklarują, że śledzą treści ekologiczne. Wyższy odsetek osób świadomych klimatycznie jest wśród osób wykształconych – 38%, niż wśród osób z wykształceniem podstawowym – 26%. Polacy najczęściej podejmują proklimatyczne aktywności takie jak: segregacja odpadów (81%), używanie wielorazowych toreb (74%) oraz ograniczenie zużycia wody (62%). Wśród największych problemów klimatycznych wyróżniają z kolei: zanieczyszczenie odpadami (41%) oraz złą jakość powietrza (40%). Proekologiczne inwestycje w polskich miastach – gdzie udało się wprowadzić zieloną rewolucję? Wiemy więcej o ekologicznym jedzeniu, ale nas na nie nie stać? Niemal połowa (49%) ankietowanych zdaje sobie sprawę z wpływu produkcji żywności na zmianę klimatu. Jak to wpływa na decyzję zakupowe Polaków? Niestety,…niemal wcale. Dla 62% badanych to cena jest ostatecznym czynnikiem decydującym o zakupie produktu, a jedynie 34% uważa, że jest w stanie zapłacić więcej za produkt przyjazny dla środowiska. Za najbardziej szkodliwe dla klimatu uważamy mięso wołowe i wieprzowe, a za najmniej szkodliwe zboża, warzywa i owoce. Zobacz też: Czy rząd Donalda Tuska zdał egzamin klimatyczny? Źródło:Flora Food Group Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.