Ekologia Ekologiczna świadomość Polaków spada – nie stać nas na bycie “eko”? 15 stycznia 2025 Ekologia Ekologiczna świadomość Polaków spada – nie stać nas na bycie “eko”? 15 stycznia 2025 Przeczytaj także Ekologia Shein kontra francuskie władze. Chiński gigant oskarżony o promowanie pornografii dziecięcej Shein ponownie znalazł się w centrum kontrowersji – na stronie marki oferowano lalki przypominające dzieci, opatrzone opisami o charakterze pornograficznym. W efekcie francuski rząd zagroził firmie zakazem działalności na terytorium kraju, a parlamentarzyści wezwali jej przedstawicieli na przesłuchanie. Mimo politycznego i społecznego sprzeciwu Shein otworzył swój pierwszy stacjonarny butik w Paryżu. Ekologia MKiŚ planuje zmianę zasad finansowania odpadów. Czy konsumenci zapłacą podwójnie za wywóz plastiku? System kaucyjny wystartował w Polsce 1 października. Jak donosi Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) już 12 producentów wprowadziło na rynek łącznie 100 tys. produktów objętych kaucją. Paulina Henning-Kloska wspomniała o projekcie nowej ustawy, która ma rzekomo zredukować opłaty za wywóz śmieci dla konsumentów. Mimo wszechobecnych treści edukacyjnych, świadomość Polaków na temat ochrony środowiska jest coraz mniejsza. Czy opisywane zjawisko wynika ze “zmęczenia tematem”? A może Polaków nie stać na bycie “eko”? Reklama Polacy “nie czują klimatu” Jak wynika z danych zebranych przez Flora Food Group, świadomośc ekologiczna Polaków spada. Jeszcze w 2021 roku 44% Polaków deklarowało wysoką świadomość ekologiczną, a dziś jest to zaledwie 29%. Wzrosła za to liczba osób, które deklarują, że śledzą aktualne treści klimatyczne – z 35 do 42%. – Badania Flora Food Group wyraźnie pokazują, że zainteresowanie tematyką zmianyklimatu w Polsce spada. Może przywykliśmy już do gwałtowności i intensywności zjawiskpogodowych, skutkującymi powodziami, huraganami, upałami i suszami? Alarmująceinformacje o przekroczeniu kolejnych rekordów średnich temperatur nie robią na naswrażenia, potrzebujemy więc innego podejścia i edukacji – mówi Sebastian Tołwiński,Dyrektor ds. Korporacyjnych i Komunikacji Flora Food Group w Europie Środkowej iPołudniowo-Wschodniej. Najwięcej osób świadomych ekologicznie jest w grupie wiekowej 19-29 lat (35%), a najmniej w grupie 50-59 (30%). Co ciekawe, to mieszkańcy wsi częściej deklarują, że śledzą treści ekologiczne. Wyższy odsetek osób świadomych klimatycznie jest wśród osób wykształconych – 38%, niż wśród osób z wykształceniem podstawowym – 26%. Polacy najczęściej podejmują proklimatyczne aktywności takie jak: segregacja odpadów (81%), używanie wielorazowych toreb (74%) oraz ograniczenie zużycia wody (62%). Wśród największych problemów klimatycznych wyróżniają z kolei: zanieczyszczenie odpadami (41%) oraz złą jakość powietrza (40%). Proekologiczne inwestycje w polskich miastach – gdzie udało się wprowadzić zieloną rewolucję? Wiemy więcej o ekologicznym jedzeniu, ale nas na nie nie stać? Niemal połowa (49%) ankietowanych zdaje sobie sprawę z wpływu produkcji żywności na zmianę klimatu. Jak to wpływa na decyzję zakupowe Polaków? Niestety,…niemal wcale. Dla 62% badanych to cena jest ostatecznym czynnikiem decydującym o zakupie produktu, a jedynie 34% uważa, że jest w stanie zapłacić więcej za produkt przyjazny dla środowiska. Za najbardziej szkodliwe dla klimatu uważamy mięso wołowe i wieprzowe, a za najmniej szkodliwe zboża, warzywa i owoce. Zobacz też: Czy rząd Donalda Tuska zdał egzamin klimatyczny? Źródło:Flora Food Group Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.