Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Elektromobilność ma mniejszą emisję CO2 od samochodów spalinowych. Wyniki badań

PGE uruchamia pilotażowy projekt „e-Mobility” w Łodzi

Elektromobilność ma mniejszą emisję CO2 od samochodów spalinowych. Wyniki badań

Brytyjska organizacja Green NGO Transport & Environment przedstawiła badania, zgodnie z którymi samochody elektryczne odpowiadają za trzykrotnie mniejsze emisje dwutlenku węgla w porównaniu z napędzanymi ropą oraz benzyną. Pod uwagę wzięto wpływ z jazdy, wytwarzanie energii, wydobywanie surowców do produkcji akumulatorów, a nawet budowę elektrowni. To odpowiedź na zarzut krytyków elektromobilności. Ich zdaniem produkcja “elektryków” miała mieć duży ślad węglowy.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Głównym argumentem krytyków był rzekomy wpływ na redukcję emisji dwutlenku węgla, ponieważ miała ona następować nie tylko przy wytwarzaniu energii elektrycznej, ale również przy produkcji komponentów. 

W najlepszym scenariuszu samochód elektryczny w Szwecji, gdzie również wyprodukowano do niego baterię, emituje 80 proc. dwutlenku węgla mniej niż samochód z napędem Diesla i o 81 proc. mniej niż samochód z silnikiem benzynowym. Z kolei w najgorszym przypadku samochód, którym ktoś jeździ po Polsce, a akumulator wyprodukowano w Chinach, nadal ma mniejszą emisję – od 22 proc. od Diesla i o 28 proc. od auta na benzynę. 

Redukcja emisji węgla w wytwarzaniu energii dzięki samochodom elektrycznym ma nastąpić w najbliższych latach wraz ze wzrostem udziału źródeł odnawialnych przy jej produkcji. Stanie się ona również bardziej elastyczna. Szacuje się, że do 2030 roku ten spadek może być nawet czterokrotny. 

T&E w ramach swoich badań opracowało specjalne narzędzie, dzięki któremu można porównać wpływ samochodów elektrycznych na emisję CO2 z wpływem samochodów napędzanych konwencjonalnymi paliwami płynnymi.

Lucien Mathieu, analityk mobilności z T&E: – To narzędzie kładzie kres mitowi, że jazda samochodem elektrycznym w Europie może być gorsza dla klimatu niż równoważny olej napędowy lub benzyna.

I dodaje: – To po prostu nieprawda. Najbardziej aktualne dane pokazują, że samochody elektryczne w UE emitują średnio prawie trzy razy mniej CO2. Samochody elektryczne zmniejszą emisję CO2 czterokrotnie do 2030 roku, dzięki sieci opartej o coraz bardziej rozwijające się OZE w UE. Jeśli rządy poważnie podchodzą do dekarbonizacji podczas wychodzenia z kryzysu, muszą przyspieszyć przejście na pojazdy elektryczne.

Pojazdy ekologiczne bardziej eko? Dowodów jest więcej

W minionym miesiącu badacze z Uniwersytetów Exeter, Cambridge oraz Nijmegen dowiedli, że pojazdy elektryczne i domowe pompy ciepła generowały niższe emisje gazów cieplarnianych niż konwencjonalne paliwa kopalne w większości części świata. Podobne wnioski przedstawiły zespoły analityków i naukowców z BloombergNEF, Transport & Environment, and Draxhave.

Źródło: businessgreen.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.