Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Elektromobilność w Chinach: połowa aut kupionych w czerwcu to elektryki

Elektromobilność w Chinach: połowa aut kupionych w czerwcu to elektryki

Elektromobilność w Chinach: połowa aut kupionych w czerwcu to elektryki

Jak wynika z danych EV Volumes, spośród samochodów kupionych przez Chińczyków w czerwcu 2024 roku niemalże połowa to albo pojazdy w pełni bateryjne (BEV) albo hybrydy typu plug-in (PHEV). Rynek elektromobilności w Państwie Środka nie był nigdy tak rozpędzony, a przedstawiciele branży zapowiadają, że elektryki będą odpowiadać za połowę sprzedaży również w podsumowaniach rocznych.

swiat oze cfs wrze 420x250 1swiat oze cfs wrze 925x200 1
Reklama

Chiny w elektryki mocne

W czerwcu bieżącego roku w Chinach zarejestrowano 1,76 mln samochodów, z czego 876 tys. to modele elektryczne typu BEV lub PHEV – wynika z danych EV Volumes. Oznacza to, że samochody podłączane “na wtyczkę” stanowiły aż 49,9% wszystkich sprzedaży we wspomnianym miesiącu. To rekord i wzrost o aż 23% względem sytuacji z ubiegłego roku. Chińczycy rządzą na rynku elektromobilności, a jedyną nieazjatycką firmą, która stawia im w tym sektorze wyzwanie, jest amerykańska Tesla.

Za duży wzrost kupowanych elektryków odpowiedzialne są głównie hybrydowe modele PHEV, których sprzedaż wzrosła aż o 70%. W międzyczasie w pełni elektryczne warianty BEV to zaledwie 1% większa sprzedaż, chociaż nadal sprzedają się one lepiej niż hybrydy. Spośród 876 tys. sprzedanych w Państwie Środka elektryków aż 55% (ok. 482,5 tys.) stanowiły BEV-y. Ze względu na rosnącą popularność hybryd jest to jednak mniej od tegorocznej średniej, która wynosi 59%.

Bardzo dobry dla samochodów elektrycznych czerwiec sprawił, że dotychczasowy roczny udział w rynku wzrósł do 43%. Osiągnięciu na końcu tego roku wyniku 50% i więcej nie jest poza zasięgiem branży.

BYD dominuje, Chińczycy niechętnie kupują zagraniczne marki

Jeśli chodzi o najpopularniejsze wśród Chińczyków elektryki, to zdecydowanym liderem w czerwcu była firma BYD, której samochody zajmują aż 7 miejsc w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych modeli. Na pierwszym miejscu znalazł się BYD Song, na drugim Tesla Model Y, a na trzecim BYD Qin Plus. Poza tym wśród najlepszej dziesiątki znalazł się także Li Xiang 6. Poza produktami Tesli, w Państwie Środka królują samochody elektryczne rodzimych firm – marka Elona Muska jest jedyną niepochodzącą z Chin, która wyprodukowała modele znajdujące się w dwudziestce najchętniej kupowanych modeli.

Ranking zdominowała marka BYD, której prezes Wang Chuanfu już w marcu zapowiadał, że do połowy tego roku BEV-y i PHEV-y będą stanowić 50% wszystkich sprzedawanych w Chinach aut. Ten cel nie został co prawda osiągnięty (wynik półroczny to 43%), jednak tendencja wzrostowa jest bardzo wyraźna i prawdopodobnie elektryki osiągną połowę udziałów w rynku do końca tego roku.

Sam BYD w ubiegłym roku sprzedał rekordowe dla tej firmy 3 mln nowych aut. Tymczasem w całych Chinach udział sprzedaży elektryków i aut wodorowych w 2023 roku wyniósł 35%. Państwo Środka przypuściło również napór na rynki zagraniczne – eksport aut elektrycznych od BYD wzrósł w ubiegłym roku o 330%. Unia Europejska, Kanada czy USA planują wprowadzić lub już wprowadziły w związku z tą sytuacją wysokie cła.

– Więcej o wojnie handlowej wokół chińskich elektryków przeczytasz tu: Unia uderza w chińskie elektryki. Od lipca spora podwyżka ceł

Źródła: cleantechnica.com, ev-volumes.com, energetyka24.com

Fot. Canva (zhaojiankang, pattia)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.